Kokeile kuukausi maksutta

Projektipäällikkö Lars Westermark: Kuka tahansa voittaakin, saamme hyvän tuotteen

Hamina–Vaalimaa-moottoritien projektipäällikkö Lars Westermarkin, 48, pelipöydällä Liikennevirastossa on hanke hankkeelta suurempia projekteja.

170 miljoonan euron työ, Lappeenranta–Imatra-tien rakentaminen nelikaistaiseksi on valmis. 180 miljoonan euron arvoinen Haminan ohikulkutie otetaan käyttöön marraskuun lopussa. Nyt Westermarkilla on junailtavana työuransa projekteista suurin. Elinkaarimallilla toteutettavan Hamina–Vaalimaa-osuuden tilausvaltuus on 660 miljoonaa euroa, ja tien rakentamisen on arvioitu maksavan 265 miljoonaa euroa.

”Perinteiset rakennuttamismallit osaan. Tässä joutuu tekemisiin useiden uusien asioiden kanssa ja joutuu miettimään niiden kytköksiä toisiinsa. Tunne on samanlainen kuin uuteen työpaikkaan mennessä. Hanke on hankintamallin ja rahoituksen vuoksi niin haastava ja monimuotoinen, että se herättää suunnattoman innostuksen”, Westermark kuvaa uusinta projektiaan.

Varsinainen tien rakentaminen on teknisesti helppoa. Sen pohjaolosuhteetkin ovat selvästi paremmat kuin aiemmilla projektiosuuksilla. Uuden oppiminen koskee elinkaarimallilla suunnitteluttamista, rakennuttamista, ylläpitoa, rahoitusta, riskien miettimistä, sopimusneuvotteluja ja mallin kehittämistä.

Suomessa on tähän mennessä tehty kolme tiehanketta tällä mallilla: Lahden moottoritie, E18-tiellä on kaksi elinkaarisopimusta, Lohja–Muurla-välillä ja Koskenkylä–Kotka-välillä.

E18-tien viimeisellä moottoritieosuudella  ovat tarjoajina Konsortio MY, projektiyhtiö Destia–Lemminkäinen ja  Tieyhtiö HAVA.

Westermark sanoo, että projektipäällikölle kaikkein vaikeinta on saada tarjoajien legioona, noin 60–100 ihmistä, onnellisesti samaan maaliin.

Lue lisää 29.8 ilmestyneestä Rakennuslehdestä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Projektipäällikkö Lars Westermark: Kuka tahansa voittaakin, saamme hyvän tuotteen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat