Kokeile kuukausi maksutta

Siltojen ja kanavien kuntoa selvitetään kaikuluotauksella, Suomi edelläkävijä

Liikennevirasto on ottanut edelläkävijän roolin Suomen liikennejärjestelmän vedenalaisten rakenteiden kuntotarkastuksissa. Se on yksi maailman ensimmäisistä julkisista organisaatioista, joka käyttää uutta kaikuluotaukseen perustuvaa teknologiaa siltojen, kanavien ja muiden vesiväylien vedenalaisten osien tarkastamiseen.

Turun uusi Myllysilta

Suomalaisten insinöörien kehittämällä uudella vedenalaisten rakenteiden tarkastusmenetelmällä voidaan selvittää esimerkiksi vaurioiden etenemistä, eroosiota ja maamassojen liikkeitä. Tutkimuksen lopputuloksena syntyy erittäin tarkkoja kolmiulotteisia kuvia ja raportteja, joiden avulla voidaan nähdä, missä kunnossa esimerkiksi siltojen tai kanavien vedenalaiset rakenteet ovat ja mitkä osat vaativat huoltoa tai korjausta.

Aikaa ja rahaa säästyy

Suomen maanteillä on noin 10 000 vesistösiltaa, joiden vedenalaisia osia tarkastetaan 5–10 vuoden välein.

”Ennen tarkastettiin lähinnä sitä, onko väylällä riittävästi vettä. Uusi tarkastusmenetelmä antaa paljon kattavamman kuvan vedenalaisten rakenteiden kunnosta. Kuva-aineistoa voidaan käyttää apuna huolto- ja korjaustöiden suunnittelussa. Näin säästyy aikaa ja verorahoja, sillä veden alla on kallista tutkia ja korjata”, Tero Sikiö Liikennevirastosta toteaa.

Tarkastukset myös lisäävät tienkäyttäjien turvallisuutta, kun rakenteiden kunnosta ollaan paremmin perillä.

Suomi edelläkävijänä

Liikennevirasto hyödyntää vedenalaisten rakenteiden tarkastuksissa suomalaista teknologiaa, jonka on kehittänyt keskisuomalainen VRT Finland Oy. Yrityksen kehittämä menetelmä hyödyntää kaikuluotaimen tuottamia äänisignaaleja ja luo niiden pohjalta kolmiulotteisia kuvia vedenalaisista rakenteista.

”On hienoa, että Liikennevirasto hyödyntää vedenalaisten rakenteiden kuntotarkistuksissa uusimpia tekniikoita. Olemme kansainvälisissä projekteissa huomanneet, että monissa maissa uuden teknologian hyödyntäminen ja verovaroja säästävät ratkaisut jumiutuvat byrokratian rattaisiin. On virkistävää nähdä, että Suomessa moderni teknologia viedään myös julkisella puolella rohkeasti käytäntöön”, VRT Finland Oy:n toimitusjohtaja Niko Tuominen kehuu.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Siltojen ja kanavien kuntoa selvitetään kaikuluotauksella, Suomi edelläkävijä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat