Kokeile kuukausi maksutta

Tampere käyttää raitiotien hankinnassa allianssimallia

Tampereen kaupunginhallitus on päättänyt 10. marraskuuta, että raitiotien maanrakennustyöt, radanrakentaminen ja tekniset järjestelmät hankitaan allianssimallilla. Raitiovaunukaluston hankinta kilpailutetaan erikseen allianssin rinnalla.

Tampereen kaupunginhallitus on päättänyt 10. marraskuuta, että raitiotien maanrakennustyöt, radanrakentaminen ja tekniset järjestelmät hankitaan allianssimallilla. Raitiovaunukaluston hankinta kilpailutetaan erikseen allianssin rinnalla.

Kaupunki katsoo, että allianssimallilla on mahdollista pysyä valtuuston raitiotiehankkeen infrastruktuurille asettamassa 250 miljoonan kattohinnassa. Allianssi tarkoittaa toteutusmuotoa, jossa hankkeen osapuolet eli tilaaja, suunnittelija, urakoitsija ja laitetoimittajat jakavat etukäteen sovitulla tavalla hankkeen riskit ja hyödyt.

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 16. kesäkuuta raitiotien yleissuunnitelman ja päätti, että hankkeessa voidaan siirtyä kehitysvaiheeseen. Varsinainen rakentamispäätös tehdään valtuustossa vuonna 2016.

Raitiotie on suunniteltu toteutettavaksi kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe sisältää radan Hervannasta keskustaan, varikon, kulunvalvonnan ja informaatiojärjestelmän. Toisessa vaiheessa rakennetaan raitiotie keskustasta keskussairaalalle ja kolmannessa vaiheessa keskustasta Lentävänniemeen.

Tavoitteena on, että rakentaminen voi alkaa vuosina 2016–2017 ja ensimmäisen vaiheen liikennöinti 2018–2019.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampere käyttää raitiotien hankinnassa allianssimallia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat