Kokeile kuukausi maksutta

Kehäradan koeajot päättyivät onnistuneesti

Kaksitoista yötä käsittäneet koeajot Kehäradalla on saatu onnistuneesti päätökseen. Koeajoissa testattiin muun muassa junien kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia tunnelissa sekä erilaisia junien kulkemiseen liittyviä tietojärjestelmiä.

 

 

Flirt-junat alkavat liikennöidä Kehäradalla heinäkuun alusta lähtien.

Ensimmäiseksi testattiin raiteen geometriset ominaisuudet radanvarmistusvaunulla. Myös turvalaitteiden niin sanotut JKV-koeajot oli saatu päätökseen ennen ennenkuin sähköradan toimivuutta voitiin testata.

Maaliskuun lopulla aloitettiin varsinaiset Flirt-junilla tehdyt koeajot.

”Koeajot sujuivat hyvin ja ne on nyt saatu päätökseen. Testiajoja tehtiin kaikkiaan kahtenatoista yönä kello 22:n ja 06:n välisenä aikana Kehäradan uuden osuuden pohjoisella raiteella. Joka yölle oli laadittu ennalta oma koeajosuunnitelma, minkä pohjalta kunkin yön testit suoritettiin”, Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo.

Koeajoissa tehtiin monipuolisesti erilaisia ajoaikavertailuja, esimerkiksi eri kuljettajien sekä lisäpainojen kanssa. Tunneliosuudella testattiin muun muassa Flirt-junien kiihdytys- ja jarrutuskäyttäytymistä osuudella olevissa neljänkymmenen promillen laskuissa ja nousuissa.

Lisäksi testattiin paljon erilaisia tietojärjestelmiä, jotka liittyvät esimerkiksi junien paikantamiseen, kuulutusjärjestelmiin sekä lipunmyyntiin.

”Junissa oli mukana kaksi kuljettajaa ja yksi konduktööri sekä suoritettavista testeistä riippuen erilaista testihenkilökuntaa. Junat kulkivat avorataosuuksilla pääosin 80–120 kilometrin tuntinopeudella. Tunnelissa ajonopeus oli pääosin 80 kilometriä tunnissa, vaikkakin myös siellä testattiin 120 kilometrin tuntinopeutta”,  Kansonen jatkaa.

Viimeiset koeajot ajetaan erillisen ohjelman mukaan toukokuun loppupuolella. Matkustajat pääsevät Kehäradan junien kyytiin 1.7.2015 alkaen, kun liikennöinti uudella rataosuudella alkaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan koeajot päättyivät onnistuneesti”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat