Allianssihankinta kilpailutetaan neuvottelumenettelyllä, jossa tarjoajien määrää rajoitetaan asteittain. Tammikuussa kaupunginhallitus valitsi neljä tarjoajaryhmää tarjouskilpailuun. Toiseen vaiheeseen pääsi kaksi tarjousryhmää.
Allianssin toiseen tarjousvaiheeseen sisältyy muun muassakehitystyöpajoja, tarjoajien kirjanpitojärjestelmän ja kustannusjärjestelmän tarkastukset, kaupalliset neuvottelut ja lopullisen laatutarjouksen jättäminen. Allianssihankinnan tarjousvaihe päättyy hintatarjouksen antamiseen kesäkuun alkupuolella.
Tavoitteena on, että kaupunginhallitus tekee hankintapäätöksen kaupungin allianssikumppanista kesäkuussa 2015, minkä jälkeen allianssin kehitysvaihe alkaa. Tämän noin vuoden kestävän kehitysvaiheen jatkosuunnittelun jälkeen, arviolta elokuussa 2016, valtuusto voi tehdä päätöksen raitiotien rakentamisesta.
Tampereen kaupunki ja valtio ovat solmineen raitiotien toteutuksesta aiesopimuksen 17.3.2015. Hankkeen lopullinen toteutussopimus voidaan tehdä toteutuspäätösten jälkeen.
Raitiotie on tarkoitus rakentaa ensimmäisessä vaiheessa väleille Hervanta–keskusta ja keskusta–TaYS. Seuraavaksi on vuorossa keskusta–Lentävänniemi -reitti.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Tampereen ratikan allianssiurakasta tulee Trallin ja Tralan kaksintaistelu”
Erittäin hyvin valmisteltu projekti mitä olen seurannut.