Kokeile kuukausi maksutta

Helsingin Mannerheimintie uudistuu Postitalolta Olympiastadionille

Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt suunnitelman Mannerheimintien liikennejärjestelyiden kehittämiseksi. Se koskee Mannerheimintietä noin 1,5 kilometrin mittaisella matkalla välillä Paavo Nurmen tie–Postikatu. Suunnitelman on laatinut Ramboll Finland Oy.

Mannerheimintie Postitalon kohdalla

Projekti on haastava, sillä Mannerheimintie on Helsingin tärkeimpiä sisääntuloväyliä ja yksi joukkoliikenteen pääväylistä. Mannerheimintiellä kulkee vuorokauden aikana noin 37 000 autoa ja raitiovaunua ja kesäaikaan tuhansia pyöräilijöitä. Liikenteen sujuvuuden varmistaminen hankkeen aikana on ensiarvoisen tärkeää. Lisähaastetta suunnittelulle on tuonut väylän kapeus, sillä ylimääräistä pelivaraa ei ole”, yksikön päällikkö Helmer Berndtson Rambollista toteaa.

Suunniteltu uudistus on mittava. Siinä rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet ja -kaistat kadun molemmille puolille. Tavoitteena on jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistäminen. Myös esteettömyys on huomioitu muun muassa suojateiden suunnittelussa.

Samassa yhteydessä saneerataan kunnallistekniikkaa sekä tehdään raitioliikennejärjestelyiden uusimisen vaatimia muutoksia katuihin. Raitiotien kiskoaluetta korotetaan, jolloin autojen aiheuttamat häiriöt raitioliikenteelle vähenevät.

Pohjoisen Rautatiekadun ylittävä silta levennetään ja Pikkuparlamentin puiston reunaan rakennetaan uudet ramppiyhteydet kevyen liikenteen väylälle, Baanalle. Mannerheimintien katupuille aiemmin tehdyn kuntotutkimuksen perusteella koko puukujanne uudistetaan ja myös valaistus uusitaan.

Suunnitelma valmistuu syksyllä 2015 ja rakentaminen alkaa keväällä 2016. Rakentamiskustannus on noin 8,5 milj. euroa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Helsingin Mannerheimintie uudistuu Postitalolta Olympiastadionille”

  1. Hyvä hyvä, toivottavasti Helsingistä saadaan pyöräily-ystävällisempi ja vaikka joukkoliikenne toimiikin jo hyvin omaan käyttöön, niin en pahastu jos se vieläkin paranee.

  2. Tämä on hyvä uudistus ja odotettu. Eriyttäminen kävelijöistä on tarpeen.

  3. Hienoa jos saadaan liikennesääntöjä kunnioittamattomat pyöräilijät pois ajoradalta.

  4. Stadilaisena liikkujana ja veronmaksajana en olisi ihan ensimmäisen lähtynyt juuri tota kohtaa remppaa. Nykyiselläänkin ihan ok kuntoinen ja riittävän toimiva. Ihme hifistelyä, kun pitää jotain kohtaa hienosäätää 8 miljoonalla. Nämäkin rahat olisi voitu käyttää Guggenheimiin ja kalliisiin kalusteisiin.

  5. Toivottavasti SUPPEAN bussikaistan kautta ei tartte mennä Tampereen moottoritielle, kin Espoohin menee LÄNSIristeyksessä nyt kaksi leveää katua.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat