Kokeile kuukausi maksutta

Malmin lentokentän kaavarunko lautakuntakäsittelyyn – 25 000 asukasta

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Malmin lentokentän alueen kaavarunkoa kokouksessaan 1.12.2015.

Kaavarungon tavoite on liittää Malmin lentokentän alue tiiviisti ympäröiviin alueisiin.

Kaavarungossa esitetään yleispiirteissään alueen kortteli- ja viherrakenne, liikenneratkaisut sekä palveluiden ja virkistysmahdollisuuksien järjestäminen.

Aluetta suunnitellaan noin 25 000 asukkaalle. Kerrosalatavoite on 1,2 miljoonaa kerrosneliömetriä, josta 100 000 kerrosneliömetriä on toimitilarakentamista sekä palveluita.

Kaavarungon joukkoliikenneratkaisu perustuu uuden yleiskaavan ehdotuksen mukaisesti raitioliikenteeseen – poikittaiseen Raide-Jokeri 2 -yhteyteen sekä kantakaupungista Viikin kautta lentokentän alueen läpi pohjoiseen kulkevaan pikaraitiotiehen.

Kaavarungon kokonaisrakenne perustuu puistoverkkoon, jonka suunnittelussa huomioidaan alueen vahvuustekijöitä, kuten muistumia kiitoradoista, avoimia tiloja ja pitkiä näkymiä. Verkosto on tarkoitus yhdistää Kivikon ulkoilupuistoon erillisellä Lahdenväylän ylittävällä sillalla. Alueelle suunnitellaan sujuvasti jatkuva ja kiertävä ulkoilureitti, jolla mahdollistetaan hiihtäminen.

Lentoasemarakennus suojellaan

Alueella varaudutaan noin 2 000 työpaikan sijoittumiseen sekä kahden uuden koulun ja tarvittavien päiväkotien rakentamiseen. Tattarisuon alue jää pitkälti nykyiseen käyttöönsä, alueen etelä- ja pohjoispuolille suunnitellaan joitakin uusia toimitila- ja pienteollisuustontteja.

Lentoasemarakennus ja lentokonehalli sekä niiden välitön ympäristö suojellaan, lisäksi lähiympäristö suunnitellaan vanhaa kokonaisuutta kunnioittaen. Fallkullan tilaa ympäristöineen kehitetään opetuksen, urheilun ja kulttuurin käyttöön kulttuuriympäristön suojelutavoitteet huomioiden.

Malmin lentokentän alueesta suunnitellaan korkeatasoinen sekä väestörakenteeltaan ja asumisvaihtoehdoiltaan monipuolinen asuinalue.

Asemakaavoitus on tarkoitus toteuttaa vaiheittain siten, että ensimmäisten osien rakentaminen voisi alkaa noin vuonna 2020. Toteuttamisen arvioidaan kestävän noin 25–30 vuotta. Uusi kaupunkirakenne jaetaan 7–10 osa-alueeseen, joista jokainen suunnitellaan erikseen omalla teemallaan.

Kaavarunko on asemakaavaa yleispiirteisempi ja yleiskaavaa yksityiskohtaisempi ohjeellinen maankäyttösuunnitelma, jolla ei ole oikeusvaikutuksia. Kaavarunko tulee toimimaan suunnitteluohjeena Malmin lentokentän alueen asemakaavoituksessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Malmin lentokentän kaavarunko lautakuntakäsittelyyn – 25 000 asukasta”

  1. Herra kaupunginjohtajan saa vieressä olevalle ja omistamaansa kauppakeskukseen väkeä lisää ja sitä kautta arvon nousua tämä hanke on haissut alusta asti.

    Maaperä superkallis rakentaa kaiken lisäksi….

  2. Espoossa, Vantaalla, Sipoossa ja muissa lähikunnissa on rakennusmaata rajattomasti. Miksi kulttuurihistoria pitää jyrätä ja kaupunkilaisia viihdyttävä ilmailuharrastus lopettaa?

    1. Koska Helsinkiin pitää saada ehdottomasti lisää tiivistä ja matalaa! Mieluiten puusta! Aluehan on yhtä tyhmä kuin Viikki. Ei raideyhteyttä, joten ainoa järkeä kulkuväline on oma auto.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat