Kokeile kuukausi maksutta

Pöyry sai tunnelihankkeen Oslosta

Pöyry on saanut toimeksiannon Follobanen-ratahankkeen kalliorakennus- ja tunnelisuunnittelusta Societá Italiana per Condotte D’Acqualta.

Pöyry on saanut toimeksiannon Follobanen-ratahankkeen kalliorakennus- ja tunnelisuunnittelusta Societá Italiana per Condotte D'Acqualta.

Pöyryn toimeksianto käsittää pääosan Oslon keskustan lähelle tulevan tunneliosuuden suunnittelusta. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Follobanen yhdistää Oslon idempänä Follon alueella sijaitsevaan Skin kaupunkiin. Sen tunneliosuudesta tulee noin 20 kilometrillään Norjan pisin. Junien enimmäisnopeudeksi tulee 250 kilometriä tunnissa. Follobanen täyttää lisääntyneen raidekapasiteetin tarpeen, joka aiheutuu suur-Oslon väestönkasvusta.

Rata valmistuu vuoden 2021 lopulla, jonka jälkeen sitä käyttää arviolta 150 000 matkustajaa päivittäin.

Condotte on Pöyryn suunnitteleman osuuden suunnittelusta ja rakentamisesta vastaava urakoitsija. Loppuasiakas on Norjan rautatiehallinto Jernbahnverket. Tunneli toteutetaan poraus-räjäytys- ja poraus-kiilaus-menetelmin. Kaikki suunnittelu toteutetaan tietomallipohjaisena (BIM). Haasteita tuovat olemassa olevat kalliotilat ja alueella maan alla kulkeva Alna-joki, jonka reittiä siirretään.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Pöyry sai tunnelihankkeen Oslosta”

  1. Nyt, kun Helsingin kantakaupunki on varattu vain polkupyörille, niin olisi ylimetkaa, jos Idästä pääsisi länteen Helsingin keskustan alittavaa tunnelia pitkin. Siinä olisi Pöyrylle oivallinen homma.

    1. Siellä on jo metrotunneli,sillä pääsee jo kylän läpi. Eikä tarvitse istua ruuhkissa.Kannattaa kokeilla.

      1. Ok, mä tuun mun työkalupakin kanssa. Matinkylässä pitänee vaihtaa bussiin, asiakas odottaa, mutta ihan sama…

        1. Kyllä metroon aina joku työkalupakkimies mahtuu ja matka on nopeampi kuin henkilöautolla. Vain tollo viettää aikanasa ruuhkissa autolla, kun matka taittuu julksilla nopeasti ja ilman ressiä.

  2. Onhan siellä myöskin huoltotunneli Metsätalon seutuvilta Ruoholahteen, tartttis tosin vähän leventää…

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat