Helsingin Kruunusillat-hanke maksaa 259 miljoonaa euroa

Helsingin Kruunusillat-hankkeen raitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Hanke yhdistäisi toteutuessaan raitiotieyhteydellä Laajasalon, Kruunuvuorenrannan ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia. Samalla se loisi uuden nopean reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Yleissuunnitelmassa esitellään keskustan ja Laajasalon yhdistävät raitiolinjat Rautatieasema–Yliskylä sekä Kolmikulma–Haakoninlahti. Suunnitelma esittää, että uusi raitiotie keskustasta Laajasaloon kulkisi Hakaniemen kautta. Suunnittelun aikana tutkittiin keskustan päässä kolmea vaihtoehtoista linjausta. Yliskylän päässä on tutkittu kahta vaihtoehtoista linjausta, joista nyt on valittu pohjoisempi, Yliskylän keskustan kiertävä vaihtoehto.

Yleissuunnitelmassa on suunniteltu raitiotie, siihen liittyvät pysäkit ja rakenteet sekä radan toteuttamisen edellyttämät tie- ja katujärjestelyt sillä tarkkuudella, että Kruunusillat-hankkeen kustannuksista, toteutettavuudesta ja vaikutuksista on riittävät tiedot päätöksentekoa varten.

Hankkeen rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 259 miljoonaa euroa. Lisäksi raitiovaunukaluston ja varikon kustannukset ovat yhteensä noin 100 miljoonaa euroa.

Ennusteiden mukaan raitioyhteyttä käyttäisi Kruunuvuorenrannan, Yliskylän täydennysrakentamisen ja Kalasataman valmistuttua keskimäärin noin 37 000 matkustajaa vuorokaudessa vuonna 2040. Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita olisi Kruunuvuorensillalla ennusteiden mukaan keskimäärin noin 3 000 vuorokaudessa.

Yleissuunnitelma on laadittu Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston (KSV), Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR), Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) yhteistyönä.

Hanke pähkinänkuoressa

Kruunusillat-hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme siltaa, joista Kruunuvuorensilta tulee hankkeen toteutuessa olemaan Suomen pisin silta.

Laajasalon asukasmäärän ennustetaan kasvavan nykyisestä 16 000:sta noin 35 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä. Kruunusillat-hankkeen tavoitteena on järjestää kasvavalle Laajasalolle sujuva joukkoliikenneyhteys keskustaan. Myös liikenneyhteydet esimerkiksi Korkeasaareen paranevat selvästi hankkeen myötä.

Kruunusillat-hanke täydentää Helsingin joukkoliikenneverkkoa uudella raideliikenteen runkolinjalla. Raitiotieltä on suora vaihto metroon, lähijuniin, laajaan bussiverkostoon sekä keskustan raitiolinjoihin. Hanke edistää osaltaan kestävää liikkumista Helsingissä.

Yhteys on esitetty jo vuoden 2002 yleiskaavassa sekä vuoden 2015 yleiskaavaehdotuksessa. Helsingin kaupunginvaltuuston vuonna 2008 tekemän päätöksen mukaisesti yhteyttä suunnitellaan raitiotieyhteytenä.

Hankkeessa on käynnissä suunnitteluvaihe, eikä hankkeesta ole vielä rakentamispäätöstä. Kaupunginvaltuuston päätöstä edeltävät käsittelyt kaupunkisuunnittelulautakunnassa, yleisten töiden lautakunnassa, HKL:n johtokunnassa sekä kaupunginhallituksessa. Rakentamispäätös on valtuustokäsittelyssä näillä näkymin syksyllä 2016.

Tämän hetkisen aikataulutavoitteen mukaisesti yhteyden rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018 ja koko yhteys olisi valmis vuonna 2025.

Kruunusillat -hankkeen tunnuslukuja

  • Raitiotien pituus noin 10 km
  • Pysäkkejä 15 kpl
  • Vuoroväli ruuhka-aikana 3–5 minuuttia ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 5–10 minuuttia
  • Matka-aika joukkoliikenteellä Rautatieasemalta Kruunuvuorenrantaan nykyisin 35–40 minuuttia, hankkeen toteuduttua 15 minuuttia
  • Matka-aika pyöräillen nykyisin yli 40 min ja hankkeen toteuduttua 20 minuuttia
  • Keskinopeus raitiotiellä 22 km/h. Nykyisin Helsingin kantakaupungin raitioteillä keskinopeus noin 14 km/h
Rakennuslehti
Kaikki kirjoitukset
Lue lisää aiheesta: