Kokeile kuukausi maksutta

HSL varautuu Länsimetroa korvaavaan bussiliikenteeseen elokuussa

Helsingin seudun liikenne HSL haluaa turvata toimivan joukkoliikennepalvelun Länsimetron käynnistymisen yhteydessä ja varautuu järjestämään tarvittaessa busseilla metroa korvaavaa liikennettä. HSL valmistelee parhaillaan korvaavan liikenteen järjestämistä.

Helsingin seudun liikenne HSL haluaa turvata toimivan joukkoliikennepalvelun Länsimetron käynnistymisen yhteydessä ja varautuu järjestämään tarvittaessa busseilla metroa korvaavaa liikennettä. HSL valmistelee parhaillaan korvaavan liikenteen järjestämistä.

”Kun Kehärata avattiin Vantaalla oli erilaisia pieniä häiriöitä, siksi haluamme nyt varautua ennalta korvaavaan liikenteeseen. Länsimetrossa ei pitäisi olla isoja riskejä, mutta on paljon pieniä osatekijöitä, jotka voivat vaikuttaa siihen, ettei jotain asemaa päästäkään avaamaan. Kyse on lähinnä teknisistä riskeistä. Länsimetron organisaatio osaa vastata kysymykseen paremmin”, osastonjohtaja Reijo Mäkinen HSL:stä kertoo.

Mahdolliset riskit rataturvallisuudessa

”Ne mahdolliset riskit  liittyvät asetinlaitemaailmaan eli ratatunneliturvallisuuteen. Testiajoja tehdään parhaillaan, ja testijunat ovat ajaneet uutta rataosuutta Helsingistä Otaniemeen. Loput asemavälit ovat vielä testaamatta. Eniten töitä on tekemättä Lauttasaaren asemalla. Kyllä me kaikkemme teemme, että juna kulkisi 15.8”, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen lupaa.

Länsimetron liikenteen on määrä alkaa elokuun puolivälissä, syysliikennekauden alussa. Tuolloin siirrytään syksyllä 2015 kilpailutettuun länsimetron syöttöliikenteeseen. Samalla päättyvät nykyiset Etelä-Espoon Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevien linjojen sopimukset sekä osa Espoon sisäisten linjojen sopimuksista.

Länsimetron liikenteen käynnistyminen on merkittävä osa HSL:n tulevaa liikennejärjestelmää ja koskee suurta matkustajamäärää.

Kaikkiaan on tarkoitus varata noin 70 bussin kapasiteetti neljäksi viikoksi. Bussien liikennöintiaika on sama kuin metron. Varattua bussiliikenteen kapasiteettia on tarkoitus käyttää tarvittaessa myös nykyisellä metrolinjalla esimerkiksi tilanteessa, jossa metroa ei voida ajaa suunnitellulla vuorovälillä.

Järjestelmien yhteensopivuus testattava

”On järkevää varautua korvaavaan liikenteeseen, jos Länsimetrossa tulee jotain yllätyksiä, johon ei ole osattu varautua. Siellä on hurjasti erilaisia järjestelmiä, joiden yhteensopivuus pitää testata, ja testaukset ovat vielä kesken. Lisäksi pitää sada käyttöönottoluvat”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski toteaa.

Lopullinenkorvaavan  liikenteen tarve ja kustannukset ovat vielä neuvotteluissa liikennöitsijöiden kanssa. Tarkoituksena on tehdä HSL:ää ja liikennöitsijöitä sitovat sopimukset varautumisesta ja liikenteen toteuttamisesta 20.5.2016 mennessä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “HSL varautuu Länsimetroa korvaavaan bussiliikenteeseen elokuussa”

  1. Eli Länsimetro varautuu jo tulevaan myöhästymiseen.

    1. Viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.

  2. Länsimetron valmistumiseen on varauduttu myös muutoinkin. Autoväylät idän ja lännen välillä on katkaistu komeasti kolmella siltatyömaalla. Hämeenväylän ylittävä silta on korjauksessa Metsäläntiellä. Hämeenväylän ja Kehä I:n liittymä on korjauksessa. Ja näköjään myös Hämeenväylän ja Kehä III:n liittymässä on jokin korjaushässäkkä. Okei, mennään etelämmäksi. Hakamäentie on ollut jo ikuisuuden jossain rempassa (kaistat on suljettu, mutta mitään ei tehdä, ilmeisesti varaudutaan metroon). Ja jotta varmasti itä-länsiliikenne saadaan poikki, niin myös Lapinmäentie on myllätty auki. Hämeenkadun sulkeminen yksityisautoilulta tosin myöhästyi, mutta eiköhän löydy jokin korvaava kadunpätkä, jonka voisi laittaa korjaukseen. Miten olisi Teollisuuskatu? Onneksi meri on auki ja muskeliveneellä vielä pääsee…

    1. Helsinki tekee aika ristiriitaista politiikkaa yrittäessään pakottaa ihmiset rautateiden käyttäjäksi. Harva haluaa lähteä omalla autolla Helsingin ruuhkiin seisomaan. Itse kyllästyin asiaan pari viikkoa sitten ja jätin auton suosiolla Puistolan asemalle (bussin käyttö ei sattuneesta syystä ollut sillon mahdollista). Kaupunki muistutti tästä liityntäpysäköintikokeilusta 60 euron pikavoitolla (neljän tunnin aikaraja oli ylittynyt) ja palautti minut takaisin ruuhkiin ja matkaamaan ilmaiselle pysäköintipaikalleni Ruoholahteen. Sen paremmin Puistolassa kuin Malmillakaan ei ole yhtään ilmaista pysäköintipaikkaa niille, jotka haluaisivat vaihtaa junaan. Tuo asian järjestäminen ei ole kuulemma kenenkään intressissä, ei kaupungin eikä VR:n.

      Autoilijoiden kiusanteko tuntuu kiinnostavan kaikkia, mutta positiivisten kannusteiden antaminen ei siis ketään. Helsingin valtuustosta löytyy aina ryhmä, joka on valmis tukkimaan esimerkiksi Hämeentien autoliikenteeltä, mutta ei yhtään sellaista ryhmää, joka oikeasti haluaisi kannustaa ihmisiä jättämään autonsa ja käyttämään joukkoliikennettä.

      1. Täysin samaa mieltä. Helsingillä on ollut vuosikymmeniä aikaa kehittää julkista liikennettä niin, että se houkuttelisi jättämään auton kotiin. Kehittämisen sijaan on aina laskettu pakottamisen varaan, mikä on tosi outoa, jos ottaa huomioon valtuuston koostumuksen. Yli puolet valtuutetuistahan edustaa melko liberaalia yhteiskuntakäsitystä, missä uskotaan enemmän yksilönvapauteen kuin yhteiskunnan holhoukseen. Ilmeisesti se on ihan ok, että ravintoloita ja anniskelua ei säännöstellä. Eihän kukaan järkevä ihminen tarvitse yhteiskuntaa päättämään omista vatsataudeista tai dogaamisista. Mutta liikkumisen suhteen ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät osa itse mitenkään valita sitä ”oikeaa” liikumistapaa.

        Ja aina puhutaan siitä, miten kehyskuntalaiset tulevat autoineen tukkimaan keskustan, vaikka täällä joutuu ihan Helsinkiläisenäkin pitämään kahta autoa perheessä, jotta työmatkat (kummallakin Helsingin sisällä) eivät veisi päivittäin yli kahta tuntia yhteensä. Se on aika vaikea yhtälö, kun kahdeksan työtunnin päälle tulee julkisilla kaksi tuntia työmatkoja ja lasten päiväkotipäivä venyy päälle kymmenentuntiseksi. Ei ole kovin kiva lasten olla niitä, jotka haetaan aina viimeisinä. Siitä on myös tuottavuusloikka kaukana, kun työpäivän aikana joutuu hoitamaan niitä yksityisasioita, joita illalla ei vain ehdi. Toisaalta en ehdi keskustaan kuluttamaan rahaakaan… no, onneksi on ulkomaiset verkkokaupat, jossa voi shoppailla työaikana 🙂

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat