Kokeile kuukausi maksutta

Suomen vilkkaimman rataosuuden välityskykyä parantavat työt alkavat kesällä

Suomen vilkkaimman rataosuuden, Helsinki–Riihimäki-rataosan välityskykyä parantavan hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennustyöt alkavat tulevana kesänä. Ensimmäiset työkohteet sijaitsevat Keravalla ja Järvenpäässä.

Suomen vilkkaimman rataosuuden, Helsinki–Riihimäki-rataosan välityskykyä parantavan hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennustyöt alkavat tulevana kesänä. Ensimmäiset työkohteet sijaitsevat Keravalla ja Järvenpäässä.

Tämänhetkisen arvion mukaan hankkeen ensimmäinen vaihe valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2020. Toinen vaihe on hallinnollisessa ratasuunnitteluvaiheessa.

Menneen talven ja kevään aikana parannushankkeessa on tehty valmistelevia töitä, kuten pohjatutkimuksia ja työvaihesuunnittelua sekä Keravalla ja Järvenpään alueella toteutettavien töiden rakennussuunnittelua.

”Varsinaiset rakennustyöt tässä hankkeen ensimmäisessä vaiheessa alkavat loppukesällä, ensin Keravalla ja myöhemmin Järvenpäässä. Keravalla työt keskittyvät ratapihalle, ja ne voidaan tehdä junaliikennettä tai matkustajien liikkumista häiritsemättä”, projektinjohtaja Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo.

Järvenpään alueella puolestaan tehdään syksystä lähtien siltatöitä.

”Järvenpäässä levitämme vanhoja ja rakennamme uusia siltoja, jotta pääsemme aloittamaan ensi vuoden alussa Kyrölän ja Purolan välille rakennettavan lisäraiteen pohjavahvistus- ja maanrakennustyöt. Uusi raide tulee pääradan länsipuolelle, ja suunnitelmien mukaan se saadaan käyttöön vuoden 2018 loppuun mennessä.”

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimman rataosan välityskykyä, kun paikallisjunat sekä pikajuna- ja tavaraliikenne saadaan omille raiteilleen Ainolan ja Purolan välillä.

Välityskyvyn parantamishanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäisessä parannetaan ratapihajärjestelyjä Keravalla ja samalla luodaan paremmat yhteydet Vuosaaren sataman suuntaan. Lisäksi Riihimäen henkilöratapiha päivitetään vastaamaan tämän päivän vaatimuksia ja Hyvinkään ratapihalla tehdään pieniä vaihdemuutoksia. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan myös Ainola–Purola-väli neliraiteiseksi.

Hankkeessa tehtävien toimenpiteiden myötä rataosuuden häiriöherkkyys vähenee merkittävästi. Radan kapasiteetti kasvaa, mikä tuo joustoa liikennöintiin sekä mahdollistaa junaliikenteen täsmällisyyden parantumisen. Myös liikennepaikkojen toimivuuden parantaminen helpottaa ja nopeuttaa asemat ohittavien junien kulkua.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomen vilkkaimman rataosuuden välityskykyä parantavat työt alkavat kesällä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat