Kokeile kuukausi maksutta

Metro pahasti myöhässä – koeliikenne alkaa vasta tammikuussa 2017

Länsimetron matkustajille tarkoitettu koeliikenne alkaa viimeistään tammikuussa 2017. Aikataulu täsmentyy lisää lokakuussa, kun rakentaminen ja järjestelmäkohtaiset koekäytöt asemilla valmistuvat.

Havainnekuva Niittykummun metroasemasta.

Lokakuun valmistumisten jälkeen käynnistyvät loppuvaiheen yhteiskoekäytöt, joissa varmistetaan eri järjestelmien yhteensopivuus ja turvallisuus.

”Monimutkaisen järjestelmän käyttöönottoon sisältyy aina riskejä, joita ei voida täysin aukottomasti etukäteen arvioida. Ensimmäisten turvallisuuteen liittyvien yhteiskoekäyttöjen myötä aikataulu tarkentuu”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo HSL:n tiedotteessa.

”Länsimetrohanke on laaja kokonaisuus. Jokaisen järjestelmän on oltava kunnossa toimivan ja turvallisen metron liikenteelle saamiseksi. Haluamme varmistaa, että testauksiin on varattu riittävästi aikaa”, Kokkinen jatkaa.

Espoon ja Helsingin pelastuslaitokset hyväksyvät testien jälkeen turvallisuusjärjestelmien toimivuuden, minkä jälkeen kaupunkien rakennusvalvontaviranomaiset voivat hyväksyä asemien ja ratatunnelien käyttöönoton. Tämän lisäksi HKL päättää omalta osaltaan ajankohdan, jolloin metroliikenne voi turvallisesti käynnistyä.

Länsimetro on Suomen suurin infrahanke. Se koostuu yli 270 erillisestä urakasta.

Samassa tiedotteessa HSL ilmoittaa, että Espoon bussit kulkevat syksyllä nykylinjaston mukaan. Vain Helsingin Lauttasaaren linjasto uudistuu.

Bussit kulkevat varmistuneen linjaston mukaisesti ainakin vuoden 2016 loppuun asti. Mikäli länsimetro ei liikennöi vielä silloin, bussiliikennettä jatketaan.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa

7 vastausta artikkeliin “Metro pahasti myöhässä – koeliikenne alkaa vasta tammikuussa 2017”

  1. Poliitikko ei ymmärrä ottaa ammattitaitoista porukkaa vetämään nain haastavaa hanketta .

  2. Tämä oli odotettavissa kun kyseisen projektin projektijohto julkaistiin.
    keskeneräisin suunnitelmin ja puutteellisin selvityksin toteutettavissa hankkeissa
    käy näin lähes aina. Suurempi kysymys on miksi viiveeseen ei puututtu ajoissa eikä
    tilaajaa informoitu ongelmista.

  3. Jos hankkeesta vastaavat henkilöt kävisivät kerrankin työmaalla, voisi he omin silmin nähdä jo kuukausia sitten ettei kaikkea rakentamista/tekniikka-asennuksia ole tehty ja aikatalu ei pidä. Ei tarvi selitellä toimistosta käsin turvallisuustestauksilla jne. Mutta eihän se Länsimetroa tai konsulttia liikuta kun Espoon ja Helsingin kaupunkien eli veronmaksajien piikki on auki!

    1. En tiedä onko Länsimetron henkilökuntaan palkattu sokeita vai ammattitaidottomia henkilöitä. He ovat käyneet työmailla viikoittain ja nähneet työmaiden etenemisen. Kuinka on mahdollista, että he eivät ole tajunneet työmaiden olevan myöhässä? Yksi viivästymisen syy on ainakin rakennusluvan puute, kun ei ole voitu jatkaa rakennustöitä maan päällä. Miten tämä on mahdollista? Monta kertaa sama työ on tehty uudestaan, kun välillä rakennetaan, sitten puretaan ja taas rakennetaan. Eräällä asemalla asemalaiturin lattia on valettu monta kertaa, eikä ole vieläkään kunnossa, kun kopisee onttouttaan. Ehkäpä se metro joskus valmistuu.

  4. Olen samaa mieltä nimimerkki maksaja, ei käyttäjän kanssa. Hanketta on ollut vetämässä konsultti, jolla tahtoa on mutta kyky puuttuu. Poikkeuksetta ovat tyrineet aikaisemminkin jokaisen hankkeen mihin ovat osallistuneet. Ihmeen kauan moisille tuholaisille tilauksia on riittänyt. Tämä on sen konsultin todellinen ammattitaidon osoitus.

  5. Ja kukas sen ammattitaidottoman konsultin käytöstä vastaa ? Ei ainakaan konsultti.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat