Kokeile kuukausi maksutta

Vaalimaan tunneli etenee aikataulussa

E18 Hamina–Vaalimaa-moottoritien varrelle rakennettavan tunnelin louhinnat ovat edistyneet siihen vaiheeseen, että tunneliputket on puhkaistu.

E18 Hamina–Vaalimaa-moottoritien varrelle rakennettavan tunnelin louhinnat ovat edistyneet siihen vaiheeseen, että tunneliputket on puhkaistu.

Louhinnat alkoivat huhtikuun alussa, ja kallion läpi päästiin aikataulun mukaisesti.

Tunnelin louhiminen hyvälaatuisessa kalliossa on sujunut ongelmitta. Kokonaisuudessaan tunnelilouhinnat valmistuvat elokuun aikana. Tämän jälkeen tunnelissa tehdään lujitustöitä syyskuun puoliväliin asti. Muut rakennustyöt jatkuvat syksyyn 2017 saakka.

Rasa-ahonmäen kallion läpäisevän tunnelin nimi on nyt virallisesti Vaalimaan tunneli. Tunneli lieventää moottoritien vaikutuksia Vaalimaanjokilaakson arvokkaaseen kulttuurimaisemaan ja luonnonympäristöön. Kotolan maantie kulkee sen yli. Valmis tunneli on 225 metriä pitkä, ja siinä on kaksi putkea liikenteelle.

Moottoritietä rakentaa 600 työntekijää

Rakennustyöt etenevät aikataulussa moottoritien 32 kilometrin pituisella alueella. Tunnelin lisäksi tehdään paljon maanrakennus- ja siltatöitä. Hankealueelle rakennetaan yhteensä yli 40 siltaa, joista viisi on jo valmiina. Risteyssiltojen lisäksi rakennetaan vihersiltoja, vesistösiltoja ja alikulkuja kevyelle liikenteelle.

Työt ovat kesällä vilkkaimmillaan, ja parhaimmillaan työmaalla ahkeroi noin 600 henkilöä. Lisäksi hankkeen parissa työskentelee liki 100 suunnittelijaa. Perehdytetyistä työntekijöistä paikallisia on 42 prosenttia, ja työmaalla toimivista yrityksistä noin 45 prosenttia.

Alkuvuodesta 2017 liikenteelle avataan Vaalimaan raskaan liikenteen odotusalue ja moottoritieosuus Lelusta Kattilaisiin. Raskaan liikenteen odotusalueen päällystystyöt ovat edenneet puoliväliin, ja Lelun ja Kattilaisten välisen osuuden asvaltointi alkaa elokuun loppupuolella. Moottoritien Turusta itärajalle viimeistelevä väylä valmistuu kokonaisuudessaan kevääseen 2018 mennessä.

Vuoteen 2034 kestävällä elinkaarisopimuksella toteutettavan hankkeen palveluntuottaja on Tieyhtiö Vaalimaa Oy, joka vastaa hankkeen rahoituksesta sekä suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta. Pääurakoitsijana toimii YIT Rakennus Oy. Hankkeen tilaaja on Liikennevirasto.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Vaalimaan tunneli etenee aikataulussa”

  1. Tämä väylä ei viimeistele moottoritietä Turusta itärajalle. Vaikka raflaavasti usein puhutaan koko E18 -väylän olevan moottoritietä, näinhän asia ei todellisuudessa ole nyt, ja tuskin valtaosan tämän lukevien elinaikana. Osuus, joka tunnetaan myös nimellä kehä III, on kaksiajoratainen tie, jolla on huomattavia rajoitteita liikenteen sujuvuudessa verrattuna moottoritiehen. Valtiollinenkin taho yritti aikanaan mediassa todistella tätä ennätysväylää pehmentämällä puuttuvaa moottoritieosuutta termillä ”kaupunkimoottoritie”. No sellaistahan ei ole olemassakaan.

  2. Hiljaista tuolla vaan on ajella Kotkan jälkeen. Liikennevirrat tippuneet, mitä aikoina ajateltiin. Ja paluuta ei ole niihin virtoihin. Se varma.

  3. Ainakin Venäjän panssareilla voi ajaa nyt suoraan moottoritietä Helsinkiin. Onkohan miinoitus ok reitillä ?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat