Kokeile kuukausi maksutta

Suunnittelematonta, härskiä, osaamatonta – miljoonariitoja länsimetron rakentamisessa

Yksi syy Espoon länsimetron myöhästymiseen on, että rakennuttajan, suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden yhteistyössä on ollut puutteita.

Käräjäoikeudessa on kolme oikeusprosessia, joissa A-Insinöörit Suunnittelu, Destia ja YIT vaativat Länsimetrolta yli kymmentä miljoonaa euroa. Länsimetro on jättänyt vastakanteita.

Oikeuden papereissa on kovaa arvostelua erityisesti rakennuttajaa, mutta myös urakoitsijoiden ja suunnittelijoiden toimintaa kohtaan.

”Suunnittelematonta ja poukkoilevaa”

A-Insinöörit penää Länsimetrolta yhteensä noin kahden miljoonan euron suunnittelukustannuksia.

Haastehakemuksen mukaan rakennuttaja Länsimetro on pahasti aliarvioinut hankkeen edellyttämän rakennesuunnittelun määrän, sillä suunnittelutyötä on kertynyt suuruusluokkana kolminkertaisesti alkuperäiseen arvioon verrattuna. Kiista koskee lisäsuunnittelun kustannuksia ja myös menettelytapoja.

A-Insinöörien haastehakemuksen mukaan hankkeen suunnittelun ohjaus on ollut heikkoa ja aliresurssoitua. Sen mukaan tilaaja myös kielsi normaalista rakennushankkeesta poiketen rakennesuunnittelijaa kommunikoimasta suoraan rakennusurakoitsijoiden kanssa, mistä on aiheutunut tarpeettomia ongelmia ja haittoja rakennus- ja suunnittelutöiden tarkoituksenmukaiselle toteuttamiselle.

”Tilaajan toimintaa ovat leimanneet arvaamattomuus, suunnittelemattomuus, poukkoilu ja epäselvyydet yhteistoimintamuodoista tehtyjen muutosten jälkeen”, A-Insinöörit toteaa.

Länsimetro ei ole vielä vastannut A-Insinöörien kanteeseen.

”Härskiä menettelyä”

Destia vaatii Länsimetrolta yli kolmen miljoonan euron saatavia Keilaniemi–Lauttasaari-välin tunneliurakkaan liittyen. Se myös syyttää metron rakennuttajaa lisätyötarjousten käsittelyn viivyttelystä.

Länsimetro puolestaan vaatii Destialta korkoineen yli 2,4 miljoonaa euroa.

Länsimetron mukaan Destia on ”härskisti menetellen” liikalaskuttanut ja saanut Länsimetron maksamaan erehdyksessä 2,45 kilometriä muovisen salaojaputken jatkamista ruiskubetonisalaojan hinnalla, yli satakertaisella metrihinnalla. Ylihintaa kertyy Länsimetron mukaan yli 2 miljoonaa euroa. Destia kiistää väitteet.

Länsimetro selittää lisätyötarjousten viivästymistä epäluottamuksella Destiaa kohtaan. Destia on Länsimetron mukaan urakan alusta alkaen muun muassa tarjonnut lisä- ja muutostöiden yhteydessä huomattavaa ylihintaa todellisiin kuluihin nähden.

Destia on Länsimetron mukaan lisäksi ”koplannut” perusteettomia lisä- ja muutostyötarjouksia toisiinsa tyyliin: kumpikin on hyväksyttävä ja heti tai toisesta luovutaan, jos toinen tarjous hyväksytään. Länsimetron mukaan Destian menettely osoittaa, että Destia on pyrkinyt painostamaan Länsimetroa hyväksymään ylihintaisia tarjouksiaan.

Riita kallion laadusta

YIT on haastanut Länsimetron oikeuteen Niittykummun ajotunnelin, ratatunnelin ja aseman louhintaurakan kustannuksista. Tiivistetysti riidassa on YIT:n mukaan kysymys siitä, että Länsimetro on antanut virheellisiä tietoja kallion laadusta.

Urakka myöhästyi noin 6,5 kuukautta.

YIT vaatii haastehakemuksessa, että Länsimetro velvoitetaan korvaamaan virheellisten lähtötietojen aiheuttamat kustannukset, arvonlisäveron kanssa yhteensä 4,0 miljoonaa euroa viivästyskorkoineen. YIT penää Länsimetrolta myös maksamattomia lisä- ja muutostyökustannuksia ja urakan maksueriä 1,8 miljoonan euron edestä arvonlisäverollisella hinnalla.

Louhinnan keskeyttävien lujitustöiden takia työtä ei voida YIT:n mukaan suorittaa suunnitellulla tavalla ja louhintaan varattu kalusto seisoo toimettomana työmaalla lujitustöiden ajan.

Länsimetro on jättänyt asiaa koskevan vastauksen ja vastakanteen, jossa kannevaatimukset valtaosin kiistetään.

Länsimetron vastauksessa syytetään YIT:tä urakan myöhästymisestä. Perusteluna on muun muassa urakoitsijan työmaajohdon pätemättömyydestä johtuva töiden viivästyminen.

YIT on vastannut Länsimetron vastaukseen ja vastakanteeseen.

Lue myös juttu A-Insinöörien ja Länsimetron oikeusriitaan liittyvästä kaksoisroolista.

Katso myös blogi julkisen rakennuttamisen osaamisen alennustilasta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Suunnittelematonta, härskiä, osaamatonta – miljoonariitoja länsimetron rakentamisessa”

  1. Ammattitaitoinen hallitushan olisi havainnut epäloogisuudet kun johto kulloinkin esittää tilannetta.
    Länsimetro Oy:n halltus oli mitä oli ja veronmaksajat hoitavat piikin.

  2. Olisko jutun tekijän mikko Kortelaisen pitänyt hoitaa hommat.Ei tarttis kirjotella sitten kohujuttuja.Jälkiviisailu on neropattien juttuja.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat