Kokeile kuukausi maksutta

Rakennuslehden toimittaja Auri Häkkinen sai Pikku-Tömpän

Rakennuslehden toimittaja, diplomi-insinööri Auri Häkkinen on saanut infra-alalla tunnetun palkinnon, Tömpän. Maarakennusalan neuvottelukunnan myöntämä tunnustus jaettiin 29.9. Maanrakennuspäivässä Helsingissä.

Auri Häkkinen.

”Olen ylpeä siitä, että sain yleensä infra-alan tekijöille myönnettävän Pikku-Tömpän. Erityisen iloinen olen, että palkinnon perusteluna oli kriittinen journalismi. Tämä on tunnustus myös Rakennuslehdelle”, Auri Häkkinen sanoo.

”Tömppä on alunperin ollut maan tiivistämisväline. Mielestäni se kuvaa hyvin myös toimittajan työtä. Jutun pitää olla tiivis ja perustan eli faktojen kunnossa.”

Palkintoperustelujen mukaan Häkkinen on osoittanut työskentelytavoiltaan olevansa pesunkestävä journalisti. Hän ei ole kaihtanut eikä kaihda tarttua epäkohtiin.

”Auri kirjoittaa niin herrojen metkuista kuin narrien itkuistakin, mutta koskaan ei Aurin jutuista ole välittynyt sellaista mielikuvaa, etteikö hän arvostaisi infrarakentamista”, perusteluissa sanotaan.

Noteeratuksi tuli myös hänen toimintansa Helsingin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajana 1980- ja 1990-luvulla. Lautakunnan järjestämän suunnittelukilpailun tuloksena syntyi idea Pisara-radasta.

Toimittajan työ on palkitsevaa insinöörillekin

Häkkistä on aina kiinnostanut kaupunkisuunnittelu. Kun Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosaston ovet eivät auenneet, hän valitsi rakennusosaston. Siellä hän luki liikennesuunnittelua ja lisäksi yhdyskuntasuunnittelua arkkitehtipuolelta.

”Isäni oli autoilija ja mukana tekemässä kantatietä 59, nykyistä 4-tietä Heinolasta Jyväskylään. Isän peruja on kiinnostukseni liikenteeseen.”

Toimittajan ura urkeni, kun liikennesuunnittelutyöt olivat 1980-alussa tiukassa.

”Ajattelin, että voisin tehdä muutakin työtä, jossa hyödynnän tutkintoani. Teknillisessa korkeakoulussa oli vuoden koulutus, jossa insinööreistä koulutettiin toimittajia ja tiedottajia. Olen nauttinut toimittajan työstä.”

Vuonna 1984 Häkkinen aloitti Rakennuslehdessä toimittajana ja on sillä tiellä edelleen. Hän kokee, että diplomi-insinööritaustasta on ollut hyötyä toimittajan työssä.

”Rakennuslehti on erikoisammattilehti, jonka pitää mennä aiheisiin syvemmälle kuin päivälehden. Muuten lukijoilta loppuu mielenkiinto.”

Kuntien huolehdittava rakennuttamisen osaamisesta

Infrahankkeita Häkkinen sanoo aina katsoneensa siltä kantilta, millaista merkitystä niillä on kaupunkikehityksen tai elinkeinoelämän kehityksen kannalta, ei vain työllistävyyden näkökulmasta. Hänestä ajattelutapa on yleisesti muuttunut tähän suuntaan vasta viiden viime vuoden aikana.

”Asiat saattavat muuttua välillä hitaasti rakennusalalla. Kun tein diplomityötäni Raippaluodon tieyhteyden kehittämisestä 1980-luvun alussa, huomasin, että käytetty hyötykustannusanalyysi oli pielessä. Pitkälti autoilijoiden aikasäästöihin perustuva hyötykustannusanalyysi ei ole hyvä perustelu hankkeelle nykypäivänä.”

”Samat hyötykustannuslaskennan mallit ovat edelleen käytössä infra-alalla, tosin Liikennevirasto on niitä nyt uusimassa. Pidän sitä hyvänä.”

Infra-alan tilannetta tällä hetkellä Häkkinen pitää hyvänä, sillä tilauskuorma on hyvä ja tasainen. Yhdestä asiasta hän on kuitenkin huolissaan.

”Kaupunkien pitää huolehtia rakennuttamisosaamisestaan. Verorahoista täytyy pitää huolta.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Rakennuslehden toimittaja Auri Häkkinen sai Pikku-Tömpän”

  1. Hienoa Auri, upeaa kun palkitaan hyvin tehdystä työstä. Se on harvinaista.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat