Kokeile kuukausi maksutta

Kirjoitin aikaisemmin digitalisoinnin kehityksestä ja suosittelin etenemään askel kerraallaan kohti kokonaisvaltaisempaa liiketoiminnan digitalisointia. Koska rakennustuoteteollisuuden yrityksillä on valtavat määrät erilaista ja eri järjestelmiin tallennettua tuotetietoa, on koko tuotetiedon hallinnan digitalisointi järkevä ensiaskel. Sähköinen tuotetiedon hallinta toimii koko liiketoiminnan keskiössä yrityksen siirtyessä kohti verkkoliiketoimintaa.

Ostoprosessi alkaa tuotteeseen liittyvän tiedon hankinnalla

Tutkimusten mukaan 81% päättäjistä aloittaa ostoprosessin verkkohaulla ja 60% päättäjistä sanoo itse löytävänsä toimittajavaihtoehdot. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tuotteesi on löydyttävä verkosta, hakukoneiden tuloksista, mikäli haluat, että yrityksesi pääsee kiinni ostoprosessiin jo heti alkuvaiheessa. On hyvä muistaa, että pelkkä tekninen tuotetieto ei riitä, vaan sinun on tarjottava laadukasta ja ajankohtaista tuotetietoa, joka auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen.

Sähköinen tuotetiedon hallinta tarkoittaa järjestelmää, johon kerätään keskitetysti tuotteisiin ja asiakkaisiin liittyvää tietoa esim. ERP- ja CRM-järjestelmistä. Järjestelmässä tietoa voidaan rikastaa ohjeilla, videoilla ja kuvilla ja julkaista halutut tiedot valittuihin kanaviin. Kun tieto suunnitellaan hakukoneystävälliseksi, on yritykselläsi hyvä mahdollisuus sijoittua asiakkaan prospektilistan kärkipaikoille.

Hintatiedot ja tarjouspyyntömahdollisuus vie kohti kauppaa

Jos sinä tiedät kilpailijasi hinnat, niin voit olla varma, että he tietävät sinun hintasi. Hintojen piilottaminen asiakkaalta siinä pelossa että kilpailija näkee ne on taakse jäänyttä elämää. Asiakas odottaa näkevänsä hintatiedot kaiken muun tuotetiedon rinnalla, jotta hän voi vertailla toimittajia keskenään. Asiakkaat ovat valveutuneita ostajia ja he tietävät kyllä että markkinahinta ja esitetty ohjehinta (ovh) ovat eri asioita. Tuotetiedon rinnalla tulee aina olla tarjouspyyntölomake, joka menee suoraan myynnille ja johon vastataan heti. Ei viikon päästä. Eli kannattaa varmistaa, että myyntiprosessi on mukana liiketoiminnan digitalisoinnissa.

Sähköinen tuotetiedon hallinta on helppo yhdistää verkkokaupparatkaisuun

Kun tuotetieto on laitettu kuntoon, se on helppo yhdistää verkkokaupparatkaisuun. Verkkokaupassa asiakkaalle tarjotaan valinta- ja tilausmahdollisuus ja parhaimmillaan personoitu kokemus, jossa hän pääsee näkemään omat sopimushintansa, ostohistoriansa ja tekemään usein haastaviakin projekti- tai ratkaisutilauksia, joissa ostoprosessiin osallistuu useampi asiakkaan edustaja. Sinun kannattaa tarjota myös erilaisia lisäpalveluita, jotka helpottavat asiakkaan ostopäätöstä. Esimerkiksi tuotemäärän laskenta-palvelun avulla asiakas voi laskea paljonko hän tarvitsee haluamaansa tuotetta. Ja siitä tietysti suora tilaus ja/tai ostomahdollisuus.

Digitaalisella markkinoinnilla lisää asiakkaita

Sähköinen tuotetiedon hallinta tukee myös yrityksesi markkinointia. Jos tuotetieto on hajallaan eri järjestelmissä, on iso riski että markkinointiin ja mainontaan päätyy vanhentunutta tai väärää tietoa. Kun tuotetiedon hallinta on keskitettynä yhteen järjestelmään, tieto päivittyy sitä kautta kaikkiin yrityksen muihin järjestelmiin ja näin niin suunnittelulla, tuotannolla kuin markkinoinnilla on sama tieto hallussaan. Tällöin myös digitaalisen markkinoinnin keinot hakukonemarkkinoinnista ja -mainonnasta muuhun markkinointiin on merkittävästi helpompi toteuttaa. Testaa itse tuotteittesi löydettävyys jo tänään googlettamalla. Löytyykö tuotteesi hakutuloksien ensimmäiseltä sivulta?

Digitalisaatiosta kohistaan eri foorumeissa ja kanavissa ja jokaisella on oma näkemyksensä sen toteuttamiseen. Pohdi missä kohtaa digitalisoitumista yrityksesi on menossa ja onko joku askel jäänyt ehkä välistä? Tämä yllä kuvattu digitalisaation palastelu perustuu viimeisen kolmen vuoden aikana käytyihin keskusteluihin yli 200 teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksen kanssa. Uskon, että se on hyvä malli rakennustuoteteollisuuden yritysten digitalisoitumisen asteen peilaamiseen.

Teimme juuri maksuttoman oppaan sähköisen tuotetiedon hallinnasta. Käy lataamassa!

 

e21logo

 

 

 

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Digitalisoi liiketoimintasi pala kerrallaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat