Kokeile kuukausi maksutta

Lupa lähestyä – avaa organisaation arki työnhakijalle

Tietoa kirjoittajasta Sanna Fredriksson
Sanna nostaa esille ajatuksia rekrytointiviestintään sekä työnantajakuvan rakentamiseen liittyvistä teemoista. Työssä viihtyminen ja yrityskulttuuri kiinnostavat Sannaa sisäisen työnantajamielikuvan elementteinä. Hän tarkastelee aihepiirejä erityisesti markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta. Sanna työskentelee Psyconilla markkinointi- ja viestintäpäällikkönä.
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Yhteistyöblogi Psycon

Työnhakijoilta vaaditaan avoimuutta, rehellisyyttä, sosiaalisuutta ja verkostoitumistaitoja. Työnantaja etsii heistä taustatietoa rekrytointinsa tueksi; haastattelee, arvioi ja testaa ennen päätöstä. Saako työnhakija prosessin aikana riittävästi tietoa mahdollisesta tulevasta työpaikastaan? Mikäli toiveet ja odotukset eivät kohtaakaan arjen todellisuudessa, voi kokemus olla koettelemus sekä työnantajalle että työntekijälle.

Miten organisaatio sitten voisi tehdä itsestään helposti lähestyttävän? Itse voin vastikään uuden suunnan urallani ottaneena kertoa oman näkemykseni siitä, miten työnantaja voi avata arkeaan ennen varsinaista päätöstä.

Ihmiset kertovat yrityksestä enemmän kuin tuhat sanaa
Missio, visio, tarina, arvot – organisaatio voi kertoa itsestään hyvinkin laajasti ulospäin, mutta aidot ihmiset luovat työpaikasta todellisen. Nettisivut ja sosiaalisen median kanavat kertovat kyllä jo usein organisaation ihmisistä ja arjesta jotakin – kuvin ja sanoin. Uratarinat kertovat nimelläkin varustettuina kuitenkin vain pintaraapaisun todellisesta arjesta.

Aidosti työntekijöihinsä luottava työnantaja uskaltaa päästää ihmiset esille
Helposti lähestyttävä organisaatio kertoo tarinaansa ihmisten välityksellä ja valjastaa henkilöstönsä viestinnän ja verkostoitumisen voimavaraksi. Kuinka monen organisaation henkilöstö pitää yllä jatkuvaa dialogia sosiaalisessa mediassa? Kuinka moni työnantaja kannustaa tähän? Organisaation arvot on usein listattu jo osana työpaikkailmoitusta, mutta hakijana kiinnostavaa on kuulla, miten arvoja toteutetaan arjen pyörteissä. Aitojen arjen kommenttien kautta avautuu hakijallekin palanen työyhteisön ja sen tekijöiden todellisuutta. Kirjoituksista välittyy persoonallisuus, jota yritysviestinnällä ei voida saavuttaa.

Virallisesta viestinnästä uupuu persoona
Avoimesti viestivä organisaatio luottaa työntekijöihinsä kannustaen ja innostaen heitä viestimään verkostoissaan omilla sanoillaan ja kuvillaan. Nettisivun virallista kuvagalleriaa mielenkiintoisempaa on nähdä kuvia arjesta: millaisia tyyppejä toimistolla istuu, viihtyvätkö he yhdessä? Onko arki tiukkaa otsa rypyssä paahtamista vai huumorilla höystettyä?

Väittäisin, että useimmissa organisaatioissa on virallisesta viestistä puuttuvia, ihmisiin ja tapoihin liittyviä seikkoja, jotka voivat olla hakijan kannalta olennaisia. Sosiaalinen media tarjoaa valtavan määrän kanavia tämän todellisuuden jakamiseen, mutta tässä olisi valtavat potentiaalit organisaatiolle entistä avoimemman viestinnän suuntaan – avointa dialogia ei virallinen viestintä voita.

Kutsu vaikka kahville – pieni viitseliäisyys kannattaa
Minulla oli onni päästä tutustumaan hakuprosessini aikana myös nykyisiin kollegoihini ennen päätöksentekoa. Tämä mahdollisti työyhteisöön tutustumisen laajemmin kuin haastattelevien esimiesten kohtaamiset. Tilanne on puolin ja toisin henkilökemioiden arvioimista sekä ensisilmäys mahdolliseen tulevaan työympäristöönkin. Minun kohdallani tämä toimi ja antoi varmuutta hypätä tuntemattomaan ilman epävarmuutta siitä, millaiseen ympäristöön ja työyhteisöön olisin joutumassa. Tavalla tai toisella, yrityksen arjen avaaminen kannattaa!

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lupa lähestyä – avaa organisaation arki työnhakijalle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Sanna Fredrikssonhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/sanna_fredriksson/