Kokeile kuukausi maksutta

Liikenne- ja viestintäministeriön viestintä kutsui viime viikolla tiedotusvälineitä tilaisuuteen, jossa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoisi, miten liikenteestä tehdään palvelu. Tilaisuus peruuntui, kun sote-riita vei ministereiden ajatukset.

Ministeriön viestintä hehkutti kutsussaan, että nyt liikennesektori on historiansa suurimman muutoksen kynnyksellä sitten auton keksimisen ja digitalisaatiolla saadaan aikaan merkittävä tuottavuusloikka.

Tällaisen kutsun jälkeen saattoi odottaa mitä vain. Mitähän ennenkuulumatonta ministeriö on keksinyt? Eivätkö nyt käytössä olevat liikennepalvelut olekaan palveluita, jos niillä ei ole digi-sertifikaattia?

Tiedote sen kertoi: ministeriön keksintönä on liikennekaari eli liikennealaa koskevan sääntelyn kokoaminen yhteen. Samalla tarkoitus on keventää sääntelyä.

Mallina on todennäköisesti ollut maakaari, joka säätelee kiinteistökauppoja. Sen juuret ovat Ruotsin vallan ajassa, valistuksen aikakaudessa. Ensimmäinen maakaari syntyi vuonna 1734 yhtenä yhdeksästä lakien kaaresta.

Liikennekaareen kootaan ministeriön mukaan joukkoliikennelaki, taksiliikennelaki, laki kaupallisista tavarakuljetuksista, eräät kuljettajien ammattipätevyyksiä koskevat säännökset sekä ajoneuvolain eräät säännökset.

Mitä se muuttaa? Ministeriö uskoo, että liikennekaari mahdollistaa uudenlaiset, laadukkaat palvelut asiakkaille eli tekee tietä uudenlaisille liiketoimintamahdollisuuksille. Tavallisesta kansalaisesta se näyttää enemmänkin lakien koonnilta.

Liikennekaarta ja digitaalista liiketoimintaa koskeva ministeriöjargon tuntuu asiak­kaan näkökulmasta lähinnä digiliturgialta. Täytyy olla todellisessa Maas-uskossa (Mobility as a service -uskossa), jotta pääsee jargonin takana olevaan ajatusmaailmaan sisälle. Sääli koko liikennealan kannalta!

Kansalaisten näkökulmasta tärkeintä on, että tulevat palvelut ovat helposti saatavilla kaikenikäisille ja eri varallisuustasoilla eläville kansalaisille. Niitä ei voi tehdä vain asiaan vihkiytyneiden digiosaamisen perusteella.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Mallia valistuksen ajalta – liikennekaari tulee”

  1. Ministeriöt käyttävät nykyisin runsaasti viestintätoimistojen palveluksia. Ne tuottavat juuri tällaista hehkutusta kuorruttamaan triviaaleja asioita.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/