Kokeile kuukausi maksutta

Liikennevirasto julkisti vapun alla uuden organisaatiokaavionsa, jossa viraston organisaatio on myllätty täysin. Se ei ole teekkarimainen vappupila, vaikka ensi silmäykseltä niin voisi luulla. Kaavio ei ole insinöörien vaan kauppatieteen maisterin ja lakimiehen käsialaa.

Liikennevirasto teki edellisen organisaatiomuutoksensa 1.7.2013. Yksi syy nyt tehtyyn uudistukseen on, että hankkeista tähän saakka vastannut ylijohtaja Kari Ruohonen on lähtemässä eläkkeelle. Povauksia Ruohosen seuraajaksi hankkeista vastaavana johtajana oli, mutta mikään niistä ei toteutunut.

Suunnittelu ja hankkeet on keskitetty nyt yksiin käsiin, juristin koulutuksen saaneelle ylijohtaja Rami Metsäpellolle. Hän vastasi ennen toiminnan ohjauksesta, johon myös suunnittelu kuului. Nyt toiminnan ohjauksesta eli talous- ja tulosohjauksesta, oikeusasioista ja hankinnoista sekä henkilöstöstä ja hallinnosta vastaava ylijohtaja on Raimo Tapio. Substanssiosaajana häntä pidettiin yhtenä Ruohosen vahvoista seuraajaehdokkaista.

Jatkossa oikeusasioista vastaa siis diplomi-insinöörin koulutuksen saanut Tapio ja hankkeista juristin koulutuksen saanut Metsäpelto. Väylänpidon ylijohtajaksi, Raimo Tapion entiselle paikalle on nimetty Mirja Noukka. Liikenne- ja tieto-toimialan ylijohtajana jatkaa Tiina Tuurnala.

”Vastaamme tällä muutoksella niihin tarpeisiin, joita on tullut esille sekä omissa että sidosryhmiemme kanssa käydyissä keskusteluissa. Suunnittelun ja hankkeiden uusi organisointi on luonteva tapa varmistaa asioiden kokonaisvaltainen valmistelu ja toteutus”, pääjohtaja Antti Vehviläinen kertoo.

Liikenneministeri Merja Kyllönen korosti Vehviläisen valinnan yhteydessä pari vuotta sitten hänen johtajakokemustaan ja taustaansa. ”Varmasti Antti Vehviläinen pystyy tuomaan hyvin laaja-alaisen yhteiskunnallisen ja liikennealan kokemuksen tänne virastoon ja ennen kaikkea hyvin vahvan johtajuuden ja sitä kautta myös uudenlaisen toimintamallin”, Kyllönen sanoi tuolloin.

Uusi organisaatio lie osoitus Vehviläisen hyvin vahvasta johtajuudesta ja uudenlaisen toimintamallin tuomisesta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Mitä lisäarvoa Liikenneviraston organisaation mylläys tuo?”

  1. Olen asioinut ko. jengin kanssa. Outoa sakkia osaamiseltaan ja asenteeltaan todella suuren julkitalouden ruorissa.

  2. Jotain mylläystä tuo virasto todella tarvitsee. Nyt eri projekteilla häärii erilainen konsulttiarmeija, jonka tiedot ja kokemus sopisi paremmin muihin töihin kuin vaativien hankkeiden ohjaamiseen ja vetämiseen. Samoin osaa konsultteja viedään kuin pässejä narusta urakoitsijoiden toimesta. Voi vain kuvitella, miten paljon rahaa haaskataan kaikkeen todella turhaan näpertelyyn ja päättömyyksiin. Nyt suuri osa Liikenneviraston väestä toimii vai nimenkirjoitusautomaattina. Toivottavasti uudet henkilöt tuovat järkeä viraston toimintaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/