Työturvallisuus on oleellinen osa rakennusprosessin kokonaislaatua. Turvallisuus onkin parantunut merkittävästi alalla käyttöönotetun TR-mittarin avulla, mutta miksi samankaltaista alan laajuista mittaria ei ole otettu käyttöön kokonaislaadun mittaukseen keinona parantaa alan paljon kritisoitua laaduntuottokykyä. Miksi rakennusala ei halua tai pysty vastaamaan asiakkaiden laatuvaatimuksiin?
Rakennusprosessin laadun mittaamisen vaikeudesta kertoo jo erilaisten mittareiden runsas määrä. Lisäksi mittareiden toimintatavat ja tulokset poikkeavat selvästi toisistaan. Rakennusalalla käytössä olevia laadun mittareita ovat esimerkiksi erilaiset asiakastyytyväisyysmittarit, työmaiden ja rakennusyritysten omat laatumittarit sekä Rakennusteollisuus RT:n kehittämä Laatumittari.
Tällä hetkellä mittarit keskittyvät liiaksi työmaan tuottamaan laatuun ja jättävät rakennushankkeen johtamisen, rakennuttamisen ja suunnittelun laadun tarkastelujen ulkopuolelle. Tuotantoa edeltäviä prosessivaiheita ei käytännössä mitata, ja asiakastyytyväisyysmittauksetkin perustuvat luovutusvaiheen tai usein ensimmäisen käyttövuoden kokemuksiin. Se on varsin lyhyt tarkasteluväli, kun otetaan huomioon rakennusten keskimääräinen käyttöikä.
Jos haluamme parantaa rakennusalan laaduntuottokykyä, laatua on pystyttävä seuraamaan ja eri toimijat saatava vastaamaan laadukkaasta lopputuotteesta omalta osaltaan yhteistyössä muiden kanssa.
Pystymme keräämään huomattavasti arvokkaampaa tietoa suunnittelu- ja rakennusprosessin sekä lopputuotteen laadusta, kun laajennamme laadun mittauksen tarkasteluväliä pelkästä tuotantovaiheesta suunnitteluun ja aina luovutusvaiheen jälkeisiin ajanjaksoihin. Kun laatua mitataan jo suunnitteluvaiheesta lähtien, myös suunnittelijoiden ja suunnittelunohjauksen on tiukemmin puututtava vaikeasti toteutettaviin ratkaisuihin sekä sitouduttava laadukkaiden suunnitelmien tuottamiseen. Tällöin laadun tuottamisen edellytykset myös työmaalla parantuvat huomattavasti. Lisäksi työmaa ei tällöin ole ainoa vastuunkantaja laatuasioissa.
Kun ulotamme laatumittaukset vielä luovutusvaiheen jälkeiseen aikaan, pystymme keräämään tietoa mahdollisesti toteutuneista virheistä ja selvittämään laatupoikkeamien juurisyyt. Silloin pystymme jatkuvasti kehittämään rakentamisen laatua eteenpäin. Tällöin puhumme laatumittarista, joka huomioi rakennuksen elinkaarta entistä paremmin. Käytän tästä nyt termiä ”tuotantomittari”.
Tuotantomittari ei poista laadun mittaamisen vaikeutta, ja se ei anna absoluuttista laadun tasoa tulokseksi, koska kyseessä on edelleen erittäin subjektiivinen käsite. Tuotantomittarin perimmäinen ajatus on kääntää niin rakentajien, suunnittelijoiden kuin rakennuttajien katseet oikeisiin asioihin rakennusprosessin eri vaiheissa. Samalla tavalla kuin TR-mittari käänsi katseemme kohti työturvallisuutta.
On oletettavaa, että tällöin myös työmaan laadun ja tuloksen tuottamisen edellytykset paranevat merkittävästi. Rakentajille jää enemmän aikaa keskittyä laadukkaaseen toteutukseen.
Kun teemme tuotantomittauksia järjestelmällisesti koko rakennusprosessin ajan, luovutusvaiheen kiireet vähenevät. Oletettavaa on, että myös asiakkaat ovat tyytyväisempiä ostamaansa lopputuotteeseen. Enemmän kuin työkaluna, tuotantomittarin voisi nähdä rakennusalan yhteisenä ponnistuksena kohti parempaa kokonaislaatua ja tuottavuutta.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Tuotantomittari parantaisi rakennushankkeen kokonaislaatua”
Hyviä pointteja. Työturvallisuudessakin on tosiaan jo vuosien varrella nähty, että sitä saat mitä mittaat. Eli kun säännöllisesti ja jatkuvasti kiinnitetään huomiota tiettyihin asioihin, niihin aletaan miettiä ratkaisuita. Ihmisen aivot kun useimmilla toimivat myös vapaa-ajalla ja työstävät myös sellaisia ongelmia, mitä on työajalla tullut vastaan. Monessa yrityksessä on löydetty lukemattomia pieniä parannuksia myös omiin prosesseihin ja tapoihin tehdä työtä. Ei tyydytä pelkästään korjaamaan yksittäistä puutetta, vaan vaikutetaan taustasyihin, ettei puute jatkuvasti toistuisi.
Nämä mittarit tuovat hyvin esille toistuvia puutteita ja pakottavat ihmiset korjaamaan taustalla vaikuttavia syitä.