Kokeile kuukausi maksutta

Talousarvio tuo 20 miljoonaa lisärahaa ratojen kunnostukseen

Hallituksen esitys valtion vuoden 2012 talousarvioksi on annettu eduskunnalle keskiviikkona 5. lokakuuta. Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle yhteensä 2 375,4 miljoonan euron määrärahoja vuodeksi 2012. Liikennepolitiikkaan esitetään yhteensä 1 904,1 miljoonaa euroa, josta liikenneverkon osuus on 1 661,9 miljoonaa. Budjetti tuo toteutuessaan lisärahaa rautateille.

Hallituksen esitys valtion vuoden 2012 talousarvioksi on annettu eduskunnalle keskiviikkona 5. lokakuuta. Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle yhteensä 2 375,4 miljoonan euron määrärahoja vuodeksi 2012. Liikennepolitiikkaan esitetään yhteensä 1 904,1 miljoonaa euroa, josta liikenneverkon osuus on 1 661,9 miljoonaa. Budjetti tuo toteutuessaan lisärahaa rautateille.

Liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan junaliikenteen luotettavuuden lisääminen ja häiriöherkkyyden vähentäminen on hallitukselle tärkeää.

”Ratojen kunnostukseen ohjataan ensi vuonna 20 miljoonaa euroa lisää rahaa. Sillä saadaan tehtyä noin 30 kilometriä pahimpien routavaurioiden korjauksia, 100 kilometriä vanhentuneiden kannatinlankojen uusimisia ja 150 kilometriä yli-ikäisten kiskojen vaihtoja”, Kyllönen sanoo.

Lisäpanostus ratojen kunnostukseen nousee 20 miljoonasta aina 35 miljoonaan euroon asti vuoteen 2015 mennessä.

”Käynnistämme elinkeinoelämälle tärkeitä liikenneinvestointeja. Suomen tärkeintä kansainvälistä tieyhteyttä, eli tietä E18 Turusta Vaalimaalle, rakennetaan lisää moottoritietasoiseksi, kun Kotkan ja Koskenkylän välisen osuuden työt alkavat ensi vuonna”, Kyllönen toteaa.

”Pohjoisen Suomen tärkein investointi on Pohjanmaan ratahankkeen loppuunsaattamisen varmistaminen. Hanke on kokonaisuudessaan yksi Suomen suurimmista liikennehankkeista.”

Käynnistettävät liikennehankkeet

Käynnistettävien liikennehankkeiden kustannusarvio on yhteensä 238 miljoonaa euroa, joka jakautuu vuosille 2012-2016.

Vuonna 2012 käynnistetään tiehankkeet E18 Koskenkylän ja Kotkan välisen tieyhteyden parantaminen, Valtatie 12 Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys Suikkilantie. Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys toteutetaan kuntien jälkirahoituksella. Hallitus on sopinut budjettiriihessä Pisara-radan selvitystyön käynnistämisestä.

E18 Koskenkylä-Kotka rakentaminen moottoritieksi päätettiin vuoden 2010 talousarviossa toteuttaa 650 miljoonan euron elinkaarirahoitushankkeena. Tästä hankkeesta toteutetaan erillisenä Kotkan päässä Kyminlinnan ja Jumalniemen eritasoliittymien parantaminen ja meluntorjunnan tehostaminen nykyisellä moottoritiellä Kyminlinnan ja Rantahaan välillä.

E18 Koskenkylä-Kotka -hankkeesta on hankintasuunnitelmaa muutettu siten, että erillisurakoina voidaan hankkia tieosuuden telematiikka sekä pääosin Kotkan kaupungin rahoittama eritasoliittymä. Koskenkylä-Kotka-erillishankkeen kustannusarvio on 33 miljoonaa euroa, josta Kotkan kaupungin osuus 15,5 miljoonaa euroa.

Tampereen rantaväylä parantaa sekä Tampereen keskustan maankäyttöä että edistää katuverkon ja liikennejärjestelyjen kehittämistä. Siksi kaupungin rahoitusosuus hankkeesta on kaksi kolmasosaa. Rantaväylän valmistuttua liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranevat ja liikenne sijoittuu toiminnallisesti oikeille väylille. Myös joukkoliikenteen toimintaedellytykset paranevat, liikennemelu, päästöt ja nykyisen tien estevaikutus vähenevät ja lähialueiden asuinviihtyvyys ja yhteydet keskustaan paranevat. Hankkeen kokonaisarvo on 185 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 61 miljoonaa.

 Turun satamayhteyden parantamiseksi satamaan johtava Suikkilantie rakennetaan nelikaistaiseksi Pansiontien ja Suikkilan eritasoliittymän välillä ja liittymien ramppijärjestelyjä parannetaan. Näillä toimilla paranevat liikenteen sujuvuus ja turvallisuus, kevyen liikenteen yhteydet ja joukkoliikenteen toimintaedellytykset Turun satama-alueella. Lisäksi raskaan liikenteen haitat vähenevät Turun keskustassa.

Turun kaupungin rahoitusosuus on 50 prosenttia hankkeen menoista. Hanke on tarkoitus toteuttaa jälkirahoitteisena siten, että Turun kaupunki rahoittaa väliaikaisesti väylän toteuttamisesta aiheutuvat kaikki arvonlisäverolliset kustannukset, joista valtio maksaa oman osuutensa takaisin kaupungille korottomana viimeistään vuonna 2014. Parannuksen kokonaishinta on 20 miljoonaa euroa.

Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoitus jatkuu

Meneillään olevia väylähankkeita jatketaan. Niihin hallitus esittää 511,8 miljoonan euron määrärahaa. Lisäksi hallitus esittää elinkaarihankkeisiin 47,9 miljoonaa euroa. Elinkaarihankkeista Järvenpää-Lahti-hankkeen sopimus päättyy vuonna 2012.

Seinäjoki-Oulu-ratayhteyden palvelutason parantaminen etenee suunnitellusti. Hallitus esittää vuoden 2012 budjettiin perusparannuksen loppuunsaattamiseksi 344 miljoonan euron valtuutta ja 100 miljoonan euron määrärahaa.

Lisäksi vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä on esitetty, että Kokkola-Ylivieska-välin toinen raide toteutetaan perinteisellä budjetointimallilla ja luovutaan elinkaarirahoitusmallista. Ratayhteyden perusparannus valmistuu vuonna 2017, jolloin valmistuu myös Kokkola-Ylivieska-välin kaksoisraide.

Valtio osallistuu Länsimetron rakentamiskustannuksiin enintään 30 prosentilla. Avustus maksetaan toteutuneiden kustannusten mukaan jälkikäteen. Vuoden 2012 budjettiesityksessä on metrohankkeeseen osoitettu 35 miljoonaa euroa. Tällä osallistutaan vuoden 2011 arvioituihin kustannuksiin.

Lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon varataan miljoona euroa. Rahat käytetään Seinäjoen Rengonharjun kentän säännöllisen reittiliikenteen piirissä olevan sekä Mikkelin lentokenttien rakenteiden ja laitteiden investointeihin sekä ylläpitoon.

Hallitus esittää vuodelle 2012 valtionavustusta yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen yhteensä 8 miljoonaa euroa.

Perusväylänpitoon 935,4 miljoonaa euroa

Perusväylänpitoon kuuluvat väylien päivittäinen ylläpito ja hoito, loppuun käytettyjen rakenteiden korvaaminen, liikenteen ohjaus sekä pienet investoinnit. Etusijalle asetetaan teiden, ratojen ja vesiväylien päivittäinen liikennöitävyys.

Teiden kunnossapitoon kohdennettaisiin 528 miljoonaa, ratoihin 315 miljoonaa ja meriväyliin 92 miljoonaa euroa. Korjauksiin ja ylläpitoinvestointeihin kohdennettaisiin noin 290 miljoonaa euroa. Ratojen kunnostukseen ohjataan 20 miljoonaa euroa lisää rahaa. Sillä saadaan tehtyä noin 30 kilometriä pahimpien routavaurioiden korjauksia, vanhentuneiden kannatinlankojen uusimisia 100 kilometriä ja 150 kilometriä yli-ikäisten kiskojen vaihtoja.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Talousarvio tuo 20 miljoonaa lisärahaa ratojen kunnostukseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat