Kokeile kuukausi maksutta

Johdinautot ja raitiovaunut tekevät paluuta

Helsinki, Tampere ja Turku etsivät uusia ratkaisuja joukkoliikenteeseen. Raitiovaunut ja johdinautot tekevät paluuta kaupunkeihin, tosin teknisesti kehittyneinä versioina. Helsingin seudun kuntayhtymä HSL haluaisi korvata osan bussiliikenteestä trollikoilla. Johdinautot olisivat busseja ekologisempia ja hiljaisempia. HSL pitää aiheettomana pelkoa, että ne toisivat liiaksi itäeurooppalaista tunnelmaa.

Helsinki, Tampere ja Turku etsivät uusia ratkaisuja joukkoliikenteeseen. Raitiovaunut ja johdinautot tekevät paluuta kaupunkeihin, tosin teknisesti kehittyneinä versioina. Helsingin seudun kuntayhtymä HSL haluaisi korvata osan bussiliikenteestä trollikoilla. Johdinautot olisivat busseja ekologisempia ja hiljaisempia. HSL pitää aiheettomana pelkoa, että ne toisivat liiaksi itäeurooppalaista tunnelmaa.

”Hankkisimme samantyyppisiä priimaluokan vaunuja kuin Espanjassa, Ranskassa ja Hollannissa”, kertoo joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Ville Lehmuskoski.

Turussa raitiovaunut ovat tekemässä paluuta vuosien jälkeen. Ajankohta on aivan auki, mutta suunnitelmat ensimmäisistä reiteistä on tehty.

”Raiteita olisi 20 kilometriä ja kustannusarvio 3 miljoonaa”, kertoo kaupungin joukkoliikennepäällikkö Sirpa Korte.

Myös Tampereelle kaavaillaan modernia katuraitiotietä. Kaupunkilaiset voivat nyt kommentoida reittisuunnitelmaa verkossa. Jos raitiotie rakennetaan, se voisi aloittaa liikennöinnin jo tämän vuosikymmenen lopulla. Alustavan arvion mukaan hankkeen hinnaksi tulisi noin 200 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Johdinautot ja raitiovaunut tekevät paluuta”

  1. Onhan nämä hankittavat laitteet sitten varmasti rakennettu Italiassa? Sieltä kun tuntuu saavan halvimmat kiskokulkimet.

Vastaa käyttäjälle Pekko Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat