Kokeile kuukausi maksutta

Matti Kokkinen: Ulkomaiset toimijat pitäneet metron urakkahinnat kurissa

Länsimetron Matinkylän aseman ja metrotunnelilouhintojen urakkasopimus on allekirjoitettu ruotsalaisen Oden Anläggningsentreprenad AB:n kanssa. Urakan arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Länsimetron urakat ovat tähän mennessä menneet pääosin suomalaisille, mutta Odenin ohella tsekkiläisen Metrostav a.s.:n ja Destian yhteenliittymä on saanut pari urakkaa. Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo ulkomaisten toimijoiden mukaantulon pitäneen metron louhintaurakoiden hinnat kurissa.

Länsimetron Matinkylän aseman ja metrotunnelilouhintojen urakkasopimus on allekirjoitettu ruotsalaisen Oden Anläggningsentreprenad AB:n kanssa. Urakan arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Länsimetron urakat ovat tähän mennessä menneet pääosin suomalaisille, mutta Odenin ohella tsekkiläisen Metrostav a.s.:n ja Destian yhteenliittymä on saanut pari urakkaa. Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo ulkomaisten toimijoiden mukaantulon pitäneen metron louhintaurakoiden hinnat kurissa.

image

”Tähän urakkaan saimme suuren kansainvälisen toimijan. Oden kuuluu itävaltalaiseen Strabag-konserniin, joka on Euroopan suurimpia rakennusliikkeitä. Ulkomaisten toimijoiden mukaantulo Suomen markkinoille on lisännyt tarjontaa ja pitänyt louhintaurakoiden hinnat kohtuullisina”, Kokkinen toteaa.

Matinkylän aseman urakka käynnistyy heinäkuussa

Oden Anläggningsentreprenadin urakka kattaa aseman, kahden 1,8 kilometriä pitkän metrotunnelin, työtunnelin loppuosan sekä kahden kuilun louhinnan. Lisäksi urakkaan kuuluu maankaivua ja avolouhintaa tulevan metroaseman päällä Ison Omenan vieressä.

Urakka alkaa heinäkuussa, kun YIT Rakennus on saanut valmiiksi työtunnelin louhinnan. Matinkylän louhinnat kestävät reilu kaksi vuotta marraskuuhun 2013.

Länsimetron tunnelilouhinnat valmistuvat vuonna 2013. Ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Matti Kokkinen: Ulkomaiset toimijat pitäneet metron urakkahinnat kurissa”

  1. Kustannukset pidetty kohtuudessa harmaan talouden konstein?

Vastaa käyttäjälle Reiska Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat