Kokeile kuukausi maksutta

Järjestäjät syyttävät hellettä Jyväskylän asuntomessujen kävijäkadosta

Sunnuntaina 10.8.2014 päättyneillä asuntomessuilla Jyväskylässä vieraili yhteensä vain 114 116 maksanutta kävijää. Päiväkohtainen kävijäennätys 8187 tehtiin perjantaina, messujen oltua poikkeuksellisesti auki myös yöaikaan.

Skammi talo ,kohde 23. Veistoksellinen rakennusmassa taitavasti sommiteltu, uutta pientaloarkkitehtuuria.

”Odotin ylittävämme viimevuotisten Asuntomessujen maksaneiden kävijöiden määrän, mutta ennätyshelteille emme voineet mitään. Lopullista kävijämäärää voidaan pitää tyydyttävänä. Myös yleisellä taloudellisella laskusuhdanteella sekä hidastuneilla asuntomarkkinoilla saattaa olla oma vaikutuksensa”, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen pohtii.

Messukävijät ovat Sanoma Digital Oy:n tekemän kävijätutkimuksen väliraportin mukaan olleet erittäin tyytyväisiä tämän vuoden messuihin. Kävijöistä 94,5 prosenttia on pitänyt messuja hyvinä tai erinomaisina. Messujen jokaisena päivänä ylittynyt helleraja ei vaikuttanut kävijöiden tyytyväisyyteen, mutta se verotti kävijämääriä, useiden arvioiden mukaan viidestäsadasta tuhanteen kävijää per päivä.

”Tänä vuonna kokeilimme ennätyksellisen paljon erilaisia asioita asuntomessuilla. Nämä messut olivat tapahtuman kehittämisen ja uusien kokemusten kannalta merkittävä virstanpylväs. Sisällössä oli paljon kokeilun arvoisia asioita, kuten esimerkiksi teemareitit, puutarhanäyttely, alueen taide- ja valoprojektit sekä tämän viikonlopun huipentumana, historiallinen Messujen Yö”, Heiskanen kertoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Järjestäjät syyttävät hellettä Jyväskylän asuntomessujen kävijäkadosta”

  1. No niin no.. keliä voi aina syyttää jos ei muuten mennyt homma vihkoon. Keli pilas kaiken. Kuulostaa torikauppiaiden syytöksiltä. En olisi uskonut, että asuntomessut osk. alentuu tämmöiseen selitykseen. Liideri vaihtoon?!? Jos olut maksaa alueella 7 euroa ja kämänen sämpylä 5€ niin kannattaisi vilkaista peiliin.. Kuulin muuten, että samoihin aikoihin olisi Jyväskylässä järjestetty myös joku toinen ”pikkutapahtuma” samoihin aikoihin. Olikohan se MM-rallin osakilpailu? Miten voittekaan syyttää keliä?

  2. Muistan aikoinaan olleeni myös Oulussa lähes samoissa olosuhteissa.. Veikö silloin Rotuaari asiakkaat vai Maija Vilkkumaan keikka Amarillossa?

  3. Seli seli….rakentajia on oleellisesti vähemmän…ei mitään uutta…messut liian usein….asuntomessut 5 vuoden välein…ja jotain uutta ja kokeilevaa tms pitää AINA olla

  4. Minä olen käynyt viimeisen 25 vuoden aikana neljillä asuntomessuilla. Kaikilla noilla on ollut yksi yhteinen piirre, ns. tavallisen keskituloisen hankittavissa olevia asuntoja ei ole yksilläkään messuilla ollut, ellei sitten ole saanut isoa perintöä tai halua sitoutua 50v. asuntovelkahelvettiin.
    Toinen silmiinpistävä piirre on ollut rakentamisen laatu, niin ala-arvoista laatua kuin mitä noissa ylihinnoitetuissa asuntomessutaloissa näkee en huolisi mistään hinnasta, kiire ja ammattitaidoton työnjälki näkyy kaikkialla.

  5. Asuntomessujen pitäisi uudistua. Kuka haluaa katsoa tyhjiä asuntoja, jotka on sisustettu vain messuesittelyä varten. Pitäisi saada oikean elämisen makua mukaan.

    Otetaan mallia Bigbrotherista eli tarjotaan näytille suomalainen perheonnela ja perhehelvetti ja kaikki siltä väliltä. Talot voisi tehdä yhdestä seinästä avonaisiksi akvaarioiksi, joiden jokaiseen huoneeseen voisi kurkistaa peililasin läpi.

    Yhdessä kaksiossa olisi tuore aviopari, jonka onnen hetkiä voisi vapaasti seurata. Viereisessä kolmiossa olisi lapsiperhe kiukuttelevien tenavien kanssa. Kolmannessa tyypillinen suomalainen aviodraama ryyppäämisine ja vaimon hakkaamisineen. Neljännessä ja viidennessä tietenkin nykymuodin mukaan lesbo- ja homoparien arkea. Ja tietenkin mukaan pitäisi ottaa myös maahanmuuttajaperhe, jossa isännällä olisi yksi vaimo ja tällä viisi nuorempaa kotiapulaista isännän tarpeita hoitamaan. Hiljaisuutta kaipaavalle olisi meditaatiohuone, jossa voisi seurata suomalaisen vanhuksen viimeisiä yksinäisyyden hetkiä.

    Eikä suomalaiset messut olisi tietenkään mitään ilman saunaa. Saunoista voisi tehdä niin tilavat, että messuvieraat voisivat piipahtaa mukaan kylpemään. Silloin heidän ei tarvitsi tyytyä olemaan pelkkiä passiivisia katselijoita. Omat saunakaljat voisi lunastaa messukaupasta messuystävälliseen hintaan.

    Messuvieraat voisivat myös äänestää, ei suinkaan parasta messutaloa vaan sitä mikä on viikon huonoin messuperhe, joka pudotetaan pois. Irtisanomistilaisuus voisi olla sitten tuon viikon kohokohta, jossa putoamisehdokkaat saisivat yleisön edessä jännittää kohtaloaan. Messuvieraat voisivat myös sekoittaa perheitä uudestaan, jotta asumiseen saataisiin lisää vipinää. Tylsä isäntä saisi potkut, mutta näpsäkkä pikkurouva saisi hakea uuden seuralaisen.

    Parhaat palat asuntomessuelämästä voisi koota videolle. Maksuteeveestä voisi katsoa perheen pienimmiltä kielletyt otokset.

  6. Asuntomessujen aika on ohi. Jokaisessa tavaratalossa näkee kaiken, ilmaiseksi. Ja se kahvi maksaa vain pari euroa.
    Asuntomessut ovat kautta aikojen edustaneet mielisairaita ratkaisuja, huonoa rakentamista ja olleet syvän korruption pesä. Kunnat houkutellaan katteettomilla lupauksilla maksumiehiksi ja messukaverit lennättävät muovikassilliset rahaa mm. Hollannin Antilleille.
    Kävijäkato johtuu pelkästään siitä, että kansa on vihdoin ymmärtänyt kusetuksen sekä messujärjestäjien ja niiden kavereiden yhteisen huijauksen.

    1. Aika oikeassa olet, myös me yrittäjät ja ainakin meidän yritys on sisäistänyt tuon kusetuksen jo muutama vuosi sitten, älyttömät ylihintaiset messupaikat saatuihin tuloihin nähden tai saati sitten jos yrität päästä tavaran toimittajaksi johonkin taloon on alennus skaala -70% tai vain ilmaiseksi otetaan vastaan ja sekään ei taannut että siellä saisi esitellä tuotteita, me on päätetty että antaa kilpailioiden tuhlata siellä rahojaan ja mukava lukea kilpailijoiden tilinpäätöstietoja kun ovat taas valunneet alaspäin.

  7. Rakentaja-Rane ei ole kyllä Jyväskylässä käynyt, jos ei reilun 200 t€ Alvaria tai muita pakettitaloja nähnyt.
    Itse olin messuista iloisen positiivisesti yllättynyt, hellepäivänä sopiva väkimäärä teki kiertämisestä varsin miellyttävää.

    Silmiinpistävä ihmetyksen aihe oli yli 600t€ asunnot, joissa ei tuntunut olevan ilmanvaihtoon liitettyä jäähdytystä. Joissain oli ilppi olohuoneessa, ei muuta. Siksipä iloinen yllätys oli YITin kerrostalo, jossa kaikissa asunnoissa oli ilmastointi ja lämpötila säädettävissä asteissa. Liekö joku hotellityyppinen ratkaisu, mutta toimivan oloinen ja miellyttävä kiertää tuollaista kerrostaloa. Eikä siis huoneistokohtaista lto:ta, vaan keskusvehkeet poissa asukkaiden tiloista. Milloin gryndikohteet alkavat järestään saamaan tämän valikoimiin? Eihän kukaan enää osta autoakaan ilman ilmastointia?

  8. Näin käy kun tarjotaan samaa päiväysvanhaa kamaa paketissa kuin edellisvuosina ilman mitään yllätyksiä, mutta korotetuilla (ahneella on paskainen loppu) hinnoilla.

    Ensinnäkin messut on kaavoitettu masentavan ahtaasti (vrt. edellisvuoden Hyvinkää), eikä rantarakentamisesta voi puhua kun omakotitalojen edessä on sadan metrin vesijättömääruovikko. Järjestelyt on epäkäytännöllisesti messukävijälogistiikkaa ajatellen. Kaikki kohteet on jo olleet esillä lehdissä, messutaloblogeissa joten ennakkoon on voinut jo nähdä mitä tuleman pitää.

    Eikä tuo ole ihan ilmaista vierailla asuntomessuilla, sitä on taantumaa pukannut jo pidempään – lamaksi tätä voi sanoa. Jos Hyvinkäällä porukkaa kävi, niin nimetään yhdeksi syyksi keskeinen sijainti pääkaupunkiseudun ja Tampereen seudun välissä. Jyväskylä ja seuraajakaupungit Seinäjoki sekä Mikkeli ampuvat niin kauaksi metsään että jos jostain normi asuntomessukävijä eli tavis pakettitalo-rakennuttaja säästää niin kyllä se on nuo messut.

    Ei toimi enää ”money for nothing” -meininki. Kyllä asiakkaalle pitää olla tarjota jotain muutakin kuin väsyneitä messutyttöesittelijöitä tiukoissa paidoissa tyrkyttämässä mahdollisuutta osallistua kilpailuun sekä mahdollisuus ostaa ylihintaista kaljaa. Loton ja parin euron kaljan saa lähikioskilta missä päin Suomea vain.

  9. Ei hellettä Jyväskylän pienestä kävijämäärästä voi syyttää. Kuopion Saaristokaupungin asuntomessuilla 2010 oli yhtälainen helle (vain 4 messupäivänä ei mitattu hellelukemia), mutta meillä kävi lähes 160.000 vierasta. Mekin arvioimme 500 – 1000 päivittäisen messuvieraan jääneen helteen takia saapumatta. Vaikuttikohan kävijämääräämme myös se, että Saaristokaupunki oli ennen messujamme jo verraten hyvin tunnettu muuallakin Suomessa?
    Nimimerkki ”Saaristokaupungin rakentamisessa tiiviisti mukana ollut”

Vastaa käyttäjälle Lujan miehiä Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat