Nikulaisen mukaan Vantaalla on ”lähdetty henkisesti” siitä, että kaavoitusta aiotaan nostaa. Näin siitäkin huolimatta, että konkreettiset summat valtion panostuksista kehäradan liityntäpysäköinnin rakentamiseen puuttuvat. Eikä sopimuksen rikkomisesta ole sanktioita puolin eikä toisin.
Liityntäpysäköinnin rakentamisen kustannuksistakaan ei ole vielä tietoa, sillä kustannuksiin vaikuttaa se, rakennetaanko pysäköinti maantasoon vai pysäköintilaitoksiin. Tikkurilassa ja Myyrmäessä pysäköinti sijoitetaan pysäköintilaitokseen, Leinelässä se on maanpäällä. Vantaalla olisi halua sijoittaa pysäköintiä laitoksiin.
150 miljoonaa Helsinki-Riihimäki -rataosuudelle
Valtion ja kuntien välisessä sopimuksessa on konkreettinen summa siitä, että valtio investoi 150 miljoonaa euroa Helsingin ja Riihimäen välisen rataosan kapasiteetin lisäämiseen. Nikulainen on tyytyväinen lisärahasta, sillä tämä päärata syöttää matkustajia kehäradalle.
Espoon osalta sopimus tuo konkreettisen päätöksen siitä, että valtio osallistuu länsimetron jatko-osan rakentamisen kustannuksiin 30 prosentilla. Helsinkiin kaavaillun Pisararadan suunnitteluun on luvassa tukea, mutta valtio arvioi vasta myöhemmin osallistumisensa hankkeeseen. Seudullisena hankkeena se edellyttää kustannuksista sopimista myös seudun muiden kuntien kanssa.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Valtion rahoituslupaukset riittävät, Vantaa lisää kaavoitustaan neljänneksellä”
Lupaukset ovat lupauksia. Kaupungit rikkoivat härskisti nykyisen Mal-aiesopimuksen, koska sitäkään ei ollut sanktioitu. Miten kuntapäättäjät kehtaavat luvata asuntotuotannon ja kaavoituksen lisäämistä ja sitten kylmästi jättävät lupaukset täyttämättä.
Poliitikkojen lupaukset ovat Täysin tyhjää puhetta, jos mitään sanktioita ei aseteta.