Kokeile kuukausi maksutta

Tilaajavastuu ei tunne inhimillistä erehdystä

Jo muutaman euron rästi pudottaa yrityksen kakkosluokkaan Tilaajavastuu.fi-palvelussa.

Nosturialan yrittäjä Raimo Ristolainen haluaa Tilaajavastuu.fi -palveluun uudistuksia.

Nosturiyrittäjä ja insinööri Raimo Ristolainen liitti osakeyhtiönsä Tilaajavastuu.fi-palvelun Luotettava kumppani -ohjelmaan viime kesänä, kun suuret asiakkaat vaativat sitä, ja hän halusi muutenkin päivittää yrityksensä nykyaikaan. Aiemmin hän oli tunnollisesti toimittanut pääurakoitsijoiden vaatimat todistukset ennen työmaiden aloitusta.

Syksyn työt etenivät normaalisti, ja kiireinen yrittäjä solmi uusia sopimuksia. Kunnes eräänä perjantaina alkoi tapahtua.

”Samaan aikaan kun piti allekirjoittaa uusi sopimus, siirtyä työmaalta toiselle ja aloittaa uusi urakka, pääurakoitsija ilmoitti minulle, ettei sadan tonnin arvoista sopimusta voidakaan allekirjoittaa, koska yrityksellä oli verovelkamerkintä eivätkä sen asiat olleet enää kunnossa Tilaajavastuu.fi-palvelussa. Kyllä meinasi maailma kaatua”, Ristolainen muistelee.

Unettoman viikonlopun jälkeen selvisi, että 328 euron ennakkovero oli maksamatta. Vero tuli yllätyksenä, koska yrityksen kirjanpitäjä oli hakenut ennakot pois edellisen vuoden tappioiden vuoksi.

”Minun olisi pitänyt tarkistaa tämä asia, mutta uskoin kaiken olevan hyvin. Maksoin veron saman tien pois, mutta sopimus oli jo menetetty. Seuraavaksi tuli kiire soittaa muille asiakkaille ja selvittää heidän kanssaan tilanne, jotta muut sopimukset eivät kaatuisi.”

Jos Ristolainen olisi hakenut verovirastosta veronmaksutodistuksen ja toimittanut sen Tilaajavastuulle, merkintä olisi poistunut pari päivää nopeammin.

Vaikea joustavuus

Rakennuslehdelle kokemuksistaan kertoneet ja pieniä inhimillisiä virheitä tehneet yrittäjät eivät koe Tilaajavastuu.fi-palvelua oikeudenmukaiseksi, kun se listaa heidän mukaansa pientenkin rästimaksujen yritykset samaan kategoriaan satojen tuhansien verovelkoja tehtailleiden kanssa.

”Järjestelmää pitää kehittää edelleen, jotta sen uskottavuus ei kärsi. Ei ole oikein, että inhimillisen virheen vuoksi voi joutua tietämättään leimatuksi. Esimerkiksi varoitustekstiviesti tai -sähköposti siitä, että yritys on putoamassa ok-listalta, voisi olla hyvä ratkaisu”, Ristolainen pohtii.

Tilaajavastuu.fi:n toimitusjohtaja Lars Albäck on kuullut yrittäjien huolen pienten virheiden kovista seurauksista. Erityisesti vuodenvaihteen aika on ollut kiivasta palauteaikaa.

”Meidän tehtävämme on koota yhteistyöfoorumi ja keskustella viranomaisten ja Rakennusteollisuuden sekä Rakennusliiton kanssa, mitä asialle on tehtävissä”, Albäck lupaa.

Lue lisää yrittäjien kokemuksista ja viranomaisten kommenteista Rakennuslehden perjantaina 30.1.2015 ilmestyneestä numerosta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 11 kertaa

11 vastausta artikkeliin “Tilaajavastuu ei tunne inhimillistä erehdystä”

  1. Täysin totta aivan suorastaan sairasta.
    verottajalle kausiveroilmoitukset pitää maksaa mm ajallaan mikä ok mutta jos ilmoituksessa meneekin
    niin päin että käänteisellä arvolisäverolla oleva yhtiö onkin saamassa takasinpäin verottajalta niin maksu pitää maksaa ja odoitaa että veroittaja käsittelee maksun mikä on jopa kuukauden kestänyt käsitellä näin ollen on ”nimellistä” verovelkaa ollut käsittelemättömyyden vuoksi vaikka toimittu täysin lain kirjan mukaisesti kerran mennyt meillä tämän takia tilaajavastuu punaiselle ja yli 30 puhelua piti tehdä asiakkaille vaikka täyasin lainmukaisesti toimittu tilaajavastuu.fi palvelu ei noudata 3kk laskia vaan lataavat heti tiedot nettiin vaikka olisi hyvä että edes ilmoittaisi jotta tälläiset 300€ maksut voi korjata nopeasti no tästä syytä aloimme pitämään 30 tuhannen summaa verotilillä ettei enään tälläistä satu olimme 12kk maksaneet saman suuruisen summan ennakkoveroja mutta 12 kuukasipa olikin 200€ isompi kun muut erät taas pamahti punaiselle sitten soittamaan veroittajalle joka ei ensiksi edes löytänyt meidän verovelkaa ja sanoi ettei ymmärrä kun näin paljon tilillä ylimääräistä sitten selvisi tämä 200€ mutta verottajan tietokone ei osannut yhtistää ja ottaa verotililtä tätä 200€ summaa taas 2pv meni korjata tilaajavastuu.fi palvelun tällöin virkailija sanoi miksi käytetään tätä palvelua jos olisin tilannut heiltä suoraan olisi todistus ollut kunnossa ja asia korjattu heti tilaajavastuu.fi jopa rankasee täysin rehellsisiä yrittäjiä täysin lainmuakisesti hoidetuista maksuista ilman varoitusta ja edes mahdollista korjan….

  2. Helvetin hyvän liikeidean on joku keksinyt ja saanut lobattua rakennusteollisuuden siihen mukaan. Kerätään ilmaiset raportit viranomaisilta ja peritään siitä maksu palveluun pakotetuilta käyttäjiltä.
    Eikäkö, onhan palveluun liittyminen vapaaehtoista, siis siinätapauksessa jos ei halua sopimuksia rakennusliikkeiden kanssa.
    Kaiken lisäksi palveluun liittymään pakotettu on itse velvollinen toimittamaan raportit ja tekemään selvityksen tilaajavastuulle mikäli esim. joku vero tai muu maksu onkin maksettu vaikka päivän myöhässä, että se siitä ”palvelusta”.
    Paljonkohan rakennusteollisuus tuosta puuhasta nettoaa ja onkohan kukaan selvittänyt kyseisen puuhan laillisuutta.

  3. Onkohan tilaajavastuu itse oikein ” luotettava kumppani”? Kuka valvoo tilaajavastuun toimintaa? Missä moraali? Missä eettisyys? Ketä se palvelee?

  4. Itsellä samankokoinen unohdus kuin jutussa pari vuotta sitten. Asiaa oikaistessa syntyi selvä käsitys, että Tilaajavastuu pitkittää aivan tarkoituksella ”maksuhäiriön” poistoa. Näin syntyy dataa, jota käytetään myytävänä tuotteena, kun suurille toimijoille kaupataan maksullista seurantaa.

  5. 1) Laskut maksetaan ajallaan.
    2) Ei se yhteiskunta sillai pyöri, että joka toinen maksaa kun jaksaa, jätetään verot roikkumaan ja eläkkeet eläkeläisten murheeksi.
    3) Ei niitä Tilaajavastuu.fi:n raportteja pidä mennä noudattamaan orjallisesti ja heti jäädyttää maksuliikennettä tai purkaa sopimusta. Ensin kyllä kysytään syyllisen selitykset ja annetaan mahdollisuus virhe oikaista.

    MUTTA:
    Mitä se kertoo yrittäjästä, joka ei insinöörin koulutuksella vieläkään ole oppinut verkkopankkiin ohjelmoimaan laskuja etukäteen, niin että ne sieltä sitten eräpäivänä maksetaan??? Laskut tulevat postissa ja 14vrk aikaa syöttää ne nettipankkiin…

    Verotilillä on helppo pitää yhden kuukauden verran ennakkoa, eipä mene tällaiseksi pelleilyksi ja ”unohteluksi”

    1. Moi Jeippo.
      Et ilmeisestikään ole ollut koskaan tekemisissä ennakko verojen ja verotilin kanssa. Verotili ei näet ole tekemisissä ennakkoverojen kanssa ja on erittäin yleistä että sekaannuksia tulee juuri siinä vaiheessa kun ennakkoveroihin halutaan tehdä muutoksia. Tällaisessa tilanteessa ei auta vaikka verotilillä olisi vuoden edestä puskuri rahaa.
      Yrittäjänä 15v.

    2. Ei muuten auta jos laitat ne eräpäivänä maksuun. Verovekatodistuksessa näkyy tuolloin verovelkaa ajalta jolloin raha ei ole vielä siirtynyt ja kirjautunut verottajalle. Kerran meni tarjouskilpa reisille tämän takia. Eli summa pitää maksaa siten, että se on eräpäivään mennessä kirjautunut verottajalle, jotta kys todistus on puhdas. Käytännössä vaan maksaja ei voi tietää kauanko kirjautumisessa menee, eli maksu on syytä suorittaa muutama viikko etukäteen.

  6. Yrittäjänä on ajoittain niin kiinni niin monessa eri asiassa, että inhimillisiä erehdyksiä voi sattua. Luulisi, että nykyisillä it-ratkaisuilla järjestelmää voitaisiin edelleen kehittää sellaiseksi hälyttäväksi. Onneksi työryhmä on jo kutsuttu koolle. Lisää tilaajavastuusta ensi perjantaina.

  7. Yrittäminen ei ole helppoa, mutta tuo nimen ryöstönyt tilaajavastuu.fi palvelu tekee asiat vieläkin vaikeammaksi. Ihan kuin kaikki on kuin satukirjassa. Idiootteja suorastaan. yrittäjälle saattu ja tapahtuu ja sitten siitä rankaistaan jonkun verkkopalvelun takia. KUSETUSTA, eikä helpotusta.

  8. ”yrittäjä”, kertoohan se termikin jo kaiken, että Suomessa yritittäminen jää nimenomaan siihen… jatkuvaan yrittämiseen kunnes ei jaksa enää yrittää maan byrokratian takia.

  9. Muhasenmatti Aikoinaan Al Capone ganstereineen ilmoitti chicagon yrittäjille, että saatte yrittää edelleen, mikäli maksatte suojelurahoja meille.
    Tilajaavastuulaki on pakottanut yrittäjät maksamaan siitä hyvästä, että saavat raataa. Koko homma koettelee oikeustajuani.
    07.10.2017 Meitä kusetaan jo muutenkin ihan tarpeeksi. Mukaan ovat lipsuneet yrittäjäjärjestöt, joista ei ole mitään hyötyä. Olisikohan aika alkaa
    pudottamaan asioita maan pinnalle. Äänestäkää pienyrittäjät, mutta jättäkää puhdas tyhjä lappu. Se on ainoa oikea ääni.
    Meille on sälytetty kaiken maailman maksullisia kursseja ja koulutuksia, että niistä muodustuu todellinen menoerä.
    On hyvin ilmeistä, että näin saadaan kaikki työt isoille firmoille, jotka sitten teettävät työt nälkäpalkalla. Puntaroikaas asiaa viiden tai
    kymmenen vuoden päästä, mikäli olette (olemme) hengissä.

Vastaa käyttäjälle TW Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat