Kokeile kuukausi maksutta

HSL: Pisararata-hanke synnyttäisi yli 10 000 työvuotta

Helsingin seudun liikenne HSL ajaa yhä pääkaupungin Pisararataa. HSL:n teettämän uuden laskelman mukaan esimerkiksi rakennusvaiheen työllisyysvaikutus olisi yli 10 000 henkilötyövuotta, josta puolet Helsingin seudun ulkopuolelle.

Helsingin seudun liikenne HSL ajaa yhä pääkaupungin Pisararataa. HSL:n teettämän uuden laskelman mukaan esimerkiksi rakennusvaiheen työllisyysvaikutus olisi yli 10 000 henkilötyövuotta, josta puolet Helsingin seudun ulkopuolelle.

Pisararadan eteneminen jämähti hallituksessa helmikuussa, kun pääministeripuolue kokoomus torppasi hankkeen aloitusrahat. Myös tuleva pääministeripuolue keskusta on vastustanut hanketta.

”Pisararata on iso julkisen talouden investointi. Positiiviset vaikutukset tuntuvat sekä investoinnin aikana että erityisesti, kun rata on otettu käyttöön. Pisara lisää asema-alueiden vetovoimaa ja nostaa niiden rakennusmaan arvoa sekä lisää asuntotuotantoa Helsingin seudulla. Asuntorakentamisen myötä Pisaran työllisyysvaikutukset moninkertaistuvat tulevina vuosikymmeninä,” HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava sanoo.

Pisararadalla paikallisjunaliikennettä siirrettäisiin Helsingissä tunneleihin ratapihaa tukkimasta. Radan on arvioitu maksavan noin miljardi euroa. Liikennevirastossa sen hyötysuhdetta on pidetty pienenä. Valtion osuus rakentamiskustannuksista olisi 80 prosenttia ja pääkaupunkiseudun kuntien 20 prosenttia.

”Perinteisellä liikennehankkeiden kustannus-hyötylaskelmalla ei saada riittävästi näkyviin Pisaran etuja, jotka painottuvat työllisyyteen ja maankäyttöön. Kun tarkastelemme kokonaisuutta, Pisaralla on laajoja positiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksia, muitakin kuin välittömät käyttäjähyödyt”, Rautava näkee.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “HSL: Pisararata-hanke synnyttäisi yli 10 000 työvuotta”

  1. Viimeksi tänään luin Hesarista miten joku kuntapoliitikko pitää ruuhkamaksuja edelleen keskeisenä asiana ja tätä kustannus/hyödyt järjetöntä Pisaraa vaan pidetään yhä vaan lämpimänä. Saako antaa ’todistajalausunnon’ kun ajaa niinkutsuttuina ruuhka-aikoina viikottain Helsingin niemen halki: ei ole mitään ruuhkia, vain satunnaisia jonoja !
    Jossain on jäänyt wanha levy päälle ja liikennesuunnittelussa tätä perusolemukseltaan vähäisen liikenteen kaupunkia ikäänkuin väkisin väännetään ’suurkaupungin’ malliin.

  2. Minä en ymmärrä, että jos HSL haluaa pisararadan, niin miksei se tee sitä. Mitä tekemistä Valtiolla ja muilla veronmaksajilla on Helsingin sisäisen liikenteen järjestelyjen kanssa.

    1. Ei todellakaan mitään. Ilmeisesti uuden hallituksen kokonpanon vuoksi tänä aamuna yksi jos toinenkin asiantuntija todisteli radiossa miten Pisararata muka työllistäisi Helsingin ulkopuolelle hyvin, hyvin paljon. Kyllä varmaan ..Virosta tulisi työntekijää, kalustoa ja tavaraa ihan jumalattomasti.

  3. Julmetun kallista työllisyyspolitiikkaa. Varmaan löytyy halvempiakin tapoja luoda landelle 5000 työpaikkaa vuodeksi.

    Huh huh mitä perusteluja täydelliselle yhteiskunnan rahojen hukkaan heittämiselle. Ei kestäisi yhdenkään yrityksen talous näin holtittomia ajatuksia. Oli Pisuaari-rataa tai ei, niin ne asemien seudut rakennetaan täpötäyteen. Missä on pihvi?

  4. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi muuttaa Kehä III:n sisäpuolelle! Täällä on tungosta ja ahdasta jo nyt. Palvelut (huonot) on ajallisesti kaukana, koska liikkuminen hidasta. Muuttaisin heti pois, jos töitä löytyisi muualta.

    Kuinka paljon maksaa maakuntien autioituminen pikkuhiljaa? Siellä on valmista infraa asukkaille 🙂

Vastaa käyttäjälle e-lukulainen Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat