Kokeile kuukausi maksutta

Hallitus päätti 700 miljoonan euron liikennehankkeista – Raide-Jokerin rahoitus löytyi kuitenkin budjettikehyksen sisältä

Hallitus päätti 5.4.2016 kehysriihen yhteydessä noin 700 miljoonan euron liikennehankkeista, jotka saavat rahoitusta vuosina 2017-2020.  Hallitus käynnistää Luumäki-Imatra-ratahankkeen sekä tiehankkeet valtatie 4 Oulu-Kemi, valtatie 5 Mikkeli-Juva ja valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie. Valtio myöntää avustusta Raide-Jokerin ja Tampereen raitiotien rakentamiseen. Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden suunnittelua jatketaan.

Hallitus päätti 5.4.2016 kehysriihen yhteydessä noin 700 miljoonan euron liikennehankkeista, jotka saavat rahoitusta vuosina 2017-2020.  Hallitus käynnistää Luumäki-Imatra-ratahankkeen sekä tiehankkeet valtatie 4 Oulu-Kemi, valtatie 5 Mikkeli-Juva ja valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie. Valtio myöntää avustusta Raide-Jokerin ja Tampereen raitiotien rakentamiseen. Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden suunnittelua jatketaan.

Luumäki–Imatra-ratahankkeessa parannetaan teollisuuden kuljetusten kannalta tärkeän rataosan välityskykyä ja tavaraliikenteen toimivuutta. Hankkeella parannetaan myös henkilöliikenteen palvelutasoa ja häiriötilanteiden hallintaa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 165 miljoonaa euroa. Rakentaminen voi alkaa vuonna 2018.

Valtatie 4:llä  parannetaan Oulun ja Kemin välin turvallisuutta ja sujuvuutta sekä vähennetään Oulun kohdan ruuhkia. Toimenpiteet kohdistuvat Oulun ja Haukiputaan kohdalle. Valtatie 4 on Pohjois-Suomen merkittävin liikenneyhteys ja osa kansainvälistä TEN-T-ydinverkkoa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 155 miljoonaa euroa. Rakentaminen voidaan aloittaa välittömästi.

Valtatie 5 Mikkeli–Juva-hankkeen tavoitteena on parantaa tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta sekä liikenneturvallisuutta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 121 miljoonaa euroa. Hanke voidaan aloittaa lähes välittömästi.

Lahden eteläinen kehätien rakentaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Uusi tie kiertää taajaman ja kulkee osin tunnelissa. Hankkeella vähennetään oleellisesti nykyisen tien aiheuttamia haittoja ja edistetään maankäytön ja elinkeinoelämän kehittämistä koko Lahden seudulla. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 275 miljoonaa euroa. Rakentaminen on aloitettavissa aikaisintaan keväällä 2017.

Valtionavustusta kahdelle isolle raitiotiehankkeelle

Helsingistä Espooseen kulkevan Raide-Jokerin rahoitus varmistui, kun hallitus sen rakentamiseen avustusta 84 miljoonaa euroa. Rahoitus löytyi budjettikehyksen sisältä eikä sitä oteta Valtion asuntorahaston rahoista, kuten ympäristöministeriö Kimmo Tiilikainen alkuvuodesta ehdotti. Raide-Jokeri helpottaa pääkaupunkiseudun poikittaisen joukkoliikenteen toimivuutta ja mahdollistaa uusien asuntojen rakentamista.

Tampereen raitiotien rakentamiseen valtio myönsi avustusta 71 miljoonaa euroa.  Hankkeen ensimmäinen vaihe sisältää reitit Hervannasta keskustaan ja keskustasta keskussairaalan kampukselle Taysiin. Hankkeen toisessa vaiheessa rakennetaan reitti keskustasta Lentävänniemeen.

Valtio edellyttää kasvukeskuksissa toteutettavien suurten infrahankkeiden ehtona kaupunkien tontti- ja asuntotuotannon lisäämistä. Valtioneuvoston periaatepäätös MAL-sopimuksista tehdään kevään aikana. MAL-sopimuksilla edistetään myös tietoon perustuvien liikennepalvelujen syntymistä.

Julkisen talouden suunnitelmassa myönnettiin 40 milj. euron rahoitus Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden jatkosuunnittelulle. Uusi nopea junayhteys laajentaisi työssäkäyntialuetta.

MAL-neuvottelujen yhteydessä ratkaistaan vielä valtion mahdollinen osallistuminen Turun kehätien ja Klaukkalan ohikulkutien rahoitukseen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Hallitus päätti 700 miljoonan euron liikennehankkeista – Raide-Jokerin rahoitus löytyi kuitenkin budjettikehyksen sisältä”

  1. ei mene montaa päivää kun nämäkin vatuloidaan uusiksi.

  2. Autoilijoiden maksamat rahat menee näihin liikennehankkeisiin.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat