Kokeile kuukausi maksutta

Tutkimus: Digiherätys on vielä kokematta kiinteistöpalvelualan yrityksissä

Tampereen teknillisessä yliopistossa ( TTY) tehdyn tutkimuksen mukaan kiinteistöpalvelualan yrityksillä on vielä paljon tekemistä, jotta ne voivat hyödyntää digitalisaatiota toiminnassaan.

Tampereen teknillisessä yliopistossa ( TTY) tehdyn tutkimuksen mukaan kiinteistöpalvelualan yrityksillä on vielä paljon tekemistä, jotta ne voivat hyödyntää digitalisaatiota toiminnassaan.

Digitalisaatio on vasta tekemässä tuloaan kiinteistöpalvelualalle eikä sen merkityksestä toimialalle tai yritysten toiminnalle ole vielä selkeää kuvaa. Asiaa selvitettiin TTY:n tutkimuksessa, jossa vertailtiin digitalisuuden nykytilaa ja kehityssuuntia kiinteistö- ja rakennusalan yrityksissä.

Kiinteistöpalvelualan yritykset kokevat digitalisaatioon tehtävät investoinnit vielä hyödyiltään suhteellisen epävarmoiksi. Digitalisaation nähdään alalla erityisesti toiminnan tehostajana ja kustannustehokkuuden parantajana. Uutta liiketoimintaa ei sen kautta ajatella haettavan.

Erityisesti lukuisissa pienissä ja paikallisesti toimivissa yrityksissä digitalisaation hyödyt ovat vielä täysin epäselviä.

”Sen sijaan isot valtakunnalliset yritykset ovat kokeneet ”digiherätyksen” ja tekevät kovasti töitä oman liiketoimintansa digitalisoimiseksi”, tutkimuksen toteuttanut tekniikan tohtori Jukka Puhto kertoo.

Asiakas valovuoden edellä

Kyselyyn vastanneista kiinteistöpalvelualan yrityksistä 13 prosenttia oli sitä mieltä, että digitalisoinnin avulla ei ole mahdollista tuottaa arvoa asiakkaille. Kiinteistönomistajista eli toimialan asiakkaista yksikään ei nähnyt asiaa samalla tavalla.

”Tässä on pohdinnan paikka. Mitä merkitsee, että asiakkaat kokevat digitaalisuuden tärkeämmäksi”, Puhto kommentoi.

Tutkimuksessa löytyi myös näkemyseroja siitä, kuinka hyvin digitaalisuutta hyödynnetään. Noin joka kolmas kiinteistöpalvelualan vastaajista koki ettei digitaalisuudella ole merkitystä yritysstrategian tasolla. Näkemykseen yhtyi vain 11 prosenttia kiinteistönomistajista.

Vastaavasti digitaalisuus oli ennalta suunniteltua ja otettu huomioon osana yrityksen liiketoimintastrategiaa vain kahdeksassa prosentissa kiinteistöpalveluyrityksistä, kun asiakasorganisaatioissa vastaava luku oli lähes 40 prosenttia.

”Strateginen näkemys puuttuu vielä useimmilta yrityksiltä”, Puhto lisää.

Digitalisoidu tai unohdu

Puhdon mukaan sellaiset yritykset putoavat kilpailuista, jotka eivät kykene integroitumaan alan yleisiin järjestelmiin eivätkä pysty tarjoamaan asiakkailleen digitaalisia asiakaspalvelukanavia ja palveluita.

”Paikallisilla suojatuilla markkinoilla voi pärjätä pidempään, mutta mitä avoimemman kilpailun piirissä yritys toimii, sitä vahvemmin digitalisaatiota on hyödynnettävä kilpailussa pärjäämiseksi”, Puhto huomauttaa.

Yritysten on uudistuttava ja pystyttävä ottamaan ulkopuolinen digiosaaminen oman liiketoiminnan kehittämiseksi. Yhtälailla yritysten pitää oppia tekemään yhteistyötä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa, jotta yhteiset digitaaliset toimintaratkaisut voivat kehittyä.

Tutkimuksen toteutti TTY:n Rakennustekniikan laitos yhdessä Tietojohtamisen ja logistiikan laitoksen kanssa. Kysely lähetettiin noin 800 yrityksille Kiinteistötyönantajien, Raklin ja Talonrakennusteollisuuden jäsenistössä. Vastausprosentti oli noin 18 ja vastaajat edustivat pääosin yritysten johtoa. Kyselyn käytännön toteutuksesta vastasi BES Built Environment Services.

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Tutkimus: Digiherätys on vielä kokematta kiinteistöpalvelualan yrityksissä”

  1. Onkohan kyseinen tutkimus jossain saatavilla?

  2. Mielenkiintoinen raportti. Tosin vastausprosentti on jäänyt melko vaatimattomaksi (mitä sekin kuvannee?). Digitalisaatiota on niin monenlaista, joten mielestäni tilannekuva ei ole aivan noin synkkä. Esim. digihuoltokirjat ja toiminnanohjaus ovat jo täyttä rutiinia. Myös mobiilius tuo haasteita, mutta myös ratkaisuja. Näitä asioita on selvitelty esim. VTT:n julkaisussa: Mobiili-ICT kiinteistö- ja rakennusalalla. VTT Tiedotteita : 2463 vuodelta 2009.
    Jos kiinnostaa, niin tiedotteen pdf-versio on suoraan ladattavissa tästä:
    http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2463.pdf

    Tuo TTY:n raportti näyttää löytyvän täältä: https://tutcris.tut.fi/portal/fi/publications/digiselvitys-2016(5ecf3f3e-c7e5-48ec-a1cb-b148718b5e3b).html

    1. Digitaalisuudella voidaan tosiaan tarkoittaa aika monenlaisia asioita. Jonkun mielestä digitaalisuutta on se, että suunnitelmat tehdään CAD-mallinnuksena, toinen tarkoittaa sillä BIMien hyödyntämistä ja kolmas jotain ihan muuta. On sitten digitaalisesti suuntautunut tai ei, verkkotiliotteet ovat nykyään käytännössä kaikkien yritysten käytössä, laskuja vähintään skannaillaan, ellei laskutus ole vielä sähköistä, digikameroilla tai kännyköiden digikameratoiminnoilla otetaan kuvia yms., asiakkaiden kanssa viestitään sähköpostitse tai pikaviestimin yms. Aika vähän mitään asioita enää dokumentoidaan pelkästään paperille kiinteistöpalvelualan yrityksissäkään, miellestään asiaa sitten digitalisoitumiseksi tai ei.

      1. Digitalisaatiolla ei tarkoiteta pelkästään paperin korvaamista biteillä, vaan täysin uudenlaisen liiketoiminnan kehittämistä – sellaista, jota ei ilman internetiä ja erilaisia päätelaitteita voida edes tehdä. Siihen tarvitaan luovaa ajattelua.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat