Kokeile kuukausi maksutta

Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen erotettiin– Helsingille ja Espoolle taas sadan miljoonan lisälasku

Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen on irtisanottu. Länsimetro Oy tiedotti asiasta maanantaina iltapäivällä. Samalla kerrottiin, että hankkeen kustannukset ylittävät aiemmin arvioidun taas sadalla miljoonalla eurolla.

Moneen kertaan kustannusarvionsa ylittäneestä hankkeesta on tulossa Helsingille ja Espoolle taas valtava lisälasku. Uusimman kustannusylityksen odotettiin alunperin olevan noin parinkymmenen miljoonan suuruinen, mutta HS:n tietojen mukaan summa tulee olemaan moninkertainen.

Kustannusten nousu kasvatti painetta Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkista kohtaan. HS:n tietojen mukaan Kokkisen asemaa on käsitelty viikonlopun kokouksissa. Länsimetron piti aloittaa kulkunsa jo elokuussa, mutta tarkkaa aloitusajankohtaa ei tiedetä vieläkään.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo ei suostu kommentoimaan Kokkisen asemaa tai kustannusten nousemista.

”Meiltä varmaan tulee tiedote vielä tänään. Joudun odottamaan siihen asti. Ei vielä kommenttia tässä vaiheessa”, Isotalo sanoo.

Länsimetro Oy:n hallitus on kokoontui viikonloppuna käsittelemään asiaa.

”Meillä on ollut useampia kokouksia viikonlopun aikana”, Isotalo sanoo.

HKL:n johtokunta järjestää ylimääräisen kokouksen tiistaina.

Uusin kustannusylitys on jo toinen tänä vuonna. Länsimetron vuonna 2008 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa kustannuksien arvioitiin olevan 713 miljoonaa euroa. Viime huhtikuussa kustannusarvio nostettiin kuitenkin jo 1 088 miljoonaan euroon.

HS ei tavoittanut Matti Kokkista.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 11 kertaa

11 vastausta artikkeliin “Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen erotettiin– Helsingille ja Espoolle taas sadan miljoonan lisälasku”

  1. Kokkinen menköön mutta poiliittista vastuuta tämän hankkeen katastrofista ei kanna kukaan.
    Tuskin maltan odottaa kun alkaa ’toisten’ syyttely, poliitikkojen leipälaji.

  2. Lauri Ratia toimariksi. Ammattitaidottomasta hallituksesta vaihtoon ainakin Espoon ja Helsingin tarkimmat numerotaitajat: Konttas ja Saxholm.

    1. Eikös Ratiankin rahantarpeet mene juurikin 100 M€ jaolla?!

    2. jeps, saxsholm, näyttää ”taitojaan” myös hekassa, eli helsingin kaupugin asunnoissa – siellä on fuusio parhaillaan käynnissä josta luodaan herrakerhoa, eli saadaa asukkaat ja demokratia pois, tilalle rouvakerho (sinnemäki, närö ja muut mukavat kaverit) – onneksi olkoon veromaksajat. pääsette jatkossakin kustantamaan vuokrien nousua!

  3. Jos kyse olisi tuon kokoluokan yksityisestä firmasta, jolla on vain kaksi omistajaa, hallituksen kokoonpanoa olisi saatettu jo uusia, ja vähintään tietojen saatavuuteen olisi omistajan toimesta vaadittu muutos, ja nuijittu muutos pöytään yhtiökokouksessa. Länsimetron tapauksessa omistajat anelevat hallitukselta tietoja (joka ei niitä ilman omistajien itsensä tekemää yhtiökokouspäätöstä anna), mutta eivät kutsu koolle yhtiökokousta, joka päättäisi tietojen antamisesta sille joukolle, jolle tiedot halutaan antaa. Tilanne on aika koominen.

    Ottamatta yhtään kantaa Länsimetron sisäisiin asioihin, ja siihen, kuka tai mikä on kenties ollut syy mihinkin, joista en mitään tiedä – ihmettelen kuitenkin sitä, mikseivät Espoo ja Helsinki kutsu yhtiökokousta koolle, jossa päätettäisiin tietojen luovuttamiskäytäntöjen muuttamisesta ja ehkä hallituksen kokoonpanon uusimisesta ainakin joiltain osin? Siihen näillä on kuitenkin täysi valta, mutta yhtiökokoukselle annettua valtaa eivät omistajat tunnu hankkeessa käyttävän nyt lainkaan.

    1. Jospa sitä ei kysytä, kun pelätään vastausta. Siinä saattaa moni kaupunkipäättäjä joutua outoon (=oikeaan) valoon juuri näin ennen kuntavaaleja.
      Kyseistä efektiä voisi simuloida esim. heittämällä ulostetta nopeasti pyörivään potkuriin.

  4. Minusta kyse on siitä, että kustannuslaskenta on ollut ammattitaidottomien vastuulla. Eikös siellä tämä puoli ollut itseään näissä asioissa maan johtavaksi osaajaksi mainostavan Sweco Oy:n hommia. Aikataulu- ja kustannusohjaus on tehty vastuuttomasti jopa tahallisesti vahinkoa aiheuttavasti. Kokkinen vastaa tietenkin toimitusjohtajan asemassa mutta todellinen vahingon aiheuttaja on Sweco Oy, joka tulee asettaa siitä vastuuseen.

    1. Tuosta on ulkopuolisena hirveän hankala tietää, että mitä tuossa hankkeessa tarkalleen on sovittu kenenkin tehtäväksi ja vastuuksi, ja että mistä esimerkiksi viivästykset kuinkakin isoilta osin ovat oikeasti aiheutuneet: miltä osin syytä on ollut tilaajassa, miltä osin projektinjohtokonsultissa, miltä osin viranomaisissa ja miltä osin urakoitsijoissa. Asian tietämistä ei helpota yhtään se, että tuon hankkeen osapuolet ovat ilmeisesti tehneet Länsimetro Oy:n kanssa vaitiolovelvollisuussopimukset, jolloin vain Länsimetro Oy saa edes kommentoida projektin etenemistä. Muiltakin projektin osapuolilta lehtijuttuihin saadaan kommentteja, mutta vain puskan takaa nimettöminä. Riitojen alaisessa hankkeessa, jossa juristit setvivät sitä, kenen pitää maksaa vielä kuinka paljon kenellekin, osapuolilla on toimittajille kommentteja antaessaan erilaisia intressejänä ajettavina. Sellaisissa tilanteissa haastatellut tuppaavat nimeämään syylliseksi aina jonkun muun tahon kuin oman organisaationsa. Siksi olisi erityisen tärkeää saada (vähintään yksi, mutta ehkä useampikin) julkinen selvitys tuon hankkeen kulusta sellaisten ulkopuolisten, riippumattomien asiantuntijoiden tekemänä, joille annetaan tehtäväksi katsoa asiaa veronmaksajien edun näkökulmasta, ja joille annetaan oikeus saada myös hankkeen salaisia tietoja selvitettäväkseen. Jos selvityksessä tulee esiin jotain huippusalaista, mikä on oikeudenkäyntien kannalta merkityksellistä, sen voisi salata oikeudenkäynteihin liittyvien vanhenemisaikojen ajaksi, mutta muutoin tiedot olisi syytä myös julkaista mahdollisimman pian.

      1. Lisään vielä, ettei Länsimetro Oy:n tilaama sisäinen selvitys täytä riippumattomuuden kriteereitä veronmaksajan näkökulmasta – koska sellaisessa selvityksessä tuskin tullaan tuomaan esiin kaikkea yhtiön kannalta negatiivista. Rahoittaja vaikuttaa selvitysten sisältöön. Sen sijaan kaupungin/kaupunkien teettämä selvitys voisi täyttääkin riippumattoman toimijan kriteerin. Jos Helsingin teettämä keskeytetty selvitys muutettaisiin Länsimetro Oy:n kaikkien omistajien eli Espoon ja Helsingin yhteiseksi ulkopuoliseksi selvitykseksi, voisi riippumattomampaa tietoa hankkeen kulusta tullakin. Kaikelle kansalle ei kaikkea selvitystulosta tarvitse avata ennen vanhenemisaikojen ohi menoa, mutta keskeisten päättäjien olsi syytä tietää ulkopuolinen arvio siitä, mikä hankkeessa on mennyt pieleen, jotta jatkossa ei käy samoin.

        1. Oikein hyvin kirjoitettu!

          Toivottavasti tästä saadaan oppia ja ojennusta seuraavia isoja työmaita varten.
          Halpoja heittoja ja varmoja uskomuksia ollaan jo kuultu ihan tarpeeksi, mutta niistä ei ole mitään apua tulevaisuuteen.

  5. Sweco tai Sweco PM ovat ilmoittaneet että heillä ei ole mitään vastuuta -hehän ovat vain konsultteja.

Vastaa käyttäjälle Juhani Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat