Kokeile kuukausi maksutta

Sami Hedbergiäkin pelottaa asfalttitöissä – kaaharit pistävät isonkin miehen tutisemaan

Ihminen tiellä ei ole tiellä vaan töissä, muistuttavat asfalttiurakoitsijat turvallisuusvideolla, jonka tähtenä ja törppönä on koomikko Sami Hedberg.

TV:stä tutut "asfalttimiehet" näyttävät, että jokainen voi omalla ajokäyttäytymisellään vaikuttaa muiden turvallisuuteen.

Helatorstai on tulossa ja monilla on tiedossa pitkä viikonloppu mökillä. On hyvä hetki muistutella tienkäyttäjiä tietyömaista, joiden kohdalla pitää keventää kaasujalkaa.

Ohessa työturvallisuuteen liittyvä video teemalla ”Ihminen tiellä ei ole tiellä – kevennä kaasujalkaa tietyömaan kohdalla”. Pääosassa on Sami Hedberg (videon kesto on 1 min 57 s).

 

Videon ovat tuottaneet ja rahoittaneet päällystysalan toimijat yhteistyössä. Mukana  olivat ely-keskukset, Liikennevirasto, SL Asfaltti , Amomatic, Nynas, NCC, Lemminkäinen, Wirtgen Group, Ramboll, Skanska, Rakennusliitto ja INFRA.

Asfaltti- ja kuljetusalan yritykset vetoavat tienkäyttäjiin, jotta he noudattaisivat tietyömaiden nopeusrajoituksia. Etenkin ammattiautoilijoita haastetaan näyttämään mallia muulle liikenteelle. Tietyömaita riittää, sillä väylien korjausvelkaohjelma tuo tiekorjauksiin tänä ja ensi vuonna yhteensä 500 miljoonan euron lisärahoituksen.

”Pikimiehet ja -naiset tekevät työtä kaikkien tiellä liikkuvien hyväksi. Kannustamme antamaan heille sen työrauhan ja arvostuksen, joka heille kuuluu. Erityisesti haluamme vedota ammattikuljettajiin, koska he ovat erittäin tärkeä esimerkki muille”, johtaja Heikki Jämsä INFRAsta sanoo.

Kun yksi hidastaa vauhtia työmaan kohdalla, muu liikenne seuraa perässä. Ammattilainen ajaa usein pitkää matkaa, eikä muutamalla voitetulla minuutilla ole silloin olennaista merkitystä.

Tienpitäjä määrittää nopeudet Tietyömaan nopeusrajoituksen määrittää tieluokan mukaan työn tilaaja, kuten Liikennevirasto tai ely-keskus.

Liikenneviraston selvitysten mukaan ylinopeudet työmaiden kohdalla ovat yleisiä. Yötöiden lisääminen ei vähennä riskejä, sillä öisillä teillä nopeudet nousevat entisestään.

Tilaaja voi vaikuttaa turvallisuuteen linjaamalla jo tarjouskyselyvaiheessa, miten tien päällystäjän tulee taata työmaan turvallisuus. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi nopeusnäytöt ja saattoautot.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Sami Hedbergiäkin pelottaa asfalttitöissä – kaaharit pistävät isonkin miehen tutisemaan”

  1. Olen tätä ihmetellyt: autoilijat eivät pysty ajamaan 100 kmh rajoituksella kuin 90-95 mutta jatkavat tätä samaa vauhtia kun tulee 80 kmh. Työmaan 60 kmh on sitten aivan mahdoton, tuosta noin 90 kmh ’perusnopeudestaan’ otetaan max kymppi pois. Hävetkää !

  2. Tietyömaill tarvittaisiin hidastetöyssyt hiljentämään ajonopeuksia koska liikennemerkit eivät riitä, kaikilla työntekijöillä on oikeus turvalliseen työympäristöön.

  3. Asfaltti-koneeseen (levittäjään) nopeuskamera räpsimään pikavoittoja. Ennen työmaata iso varoitustaulu kameralla toteutetusta nopeusvalvonnasta.

  4. Suomessa rajoitus esim. 100 km/h pudotetaan useita kilometrejä ennen työmaata rajoitukseen 50-30 km/h. Ja on voimassa myös öisin ja viikonloppuisin jolloinka töitä ei tehdä. Ja jatkuu usein aina seuraavaan risteykseen saakka vaikka kyseessä ei enää ole työmaa-alue. Ruotsissa ja Euraapassa yleensäkin varoitetaan rajoituksesta hyvissä ajoin ennakkoon ja on voimassa vain työmaan kohdalla!
    Euroopassa kyllä rajoituksia työmaiden kohdilla noudatetaan, koska ne eivät ole turhia kulkijoiden kiusantekoja kuten Suomessa.
    Sanoo ulkomaan karavaanari

    1. Samaan asiaan kiinnitettiin huomiota rakennusteollisuuden työturvallisuusviikolla. Asfalttialan edustajat olivat siellä huolissaan asfalttimiesten työturvallisuudesta varsinkin öiseen aikaan. Toisaalta he myönsivät, että kansalaisten lainkuuliaisuus heikkenee, jos rajoitukset ovat voimassa turhaan. Nykytekniikalla tuo asia on aika kivuttomasti hoidettavissa, jos vain tahtoa riittää. Kun asfalttimiehet ymmärtävät huolehtivat autoilun sujuvuudesta, niin autoilijat toivottavasti sitten oppivat huolehtimaan vastavuoroisesti asfalttimiesten turvallisuudesta. Molemmat asiat ovat pitkälti kulttuurikysymyksiä. Eli ollaan huomaavaisia toisillemme.

  5. Usein siellä tien varressa tehdään töitä myös ennen ja jälkeen varsinaisen työmaan, vaikka ei suuria koneita olekaan näköpiirissä. Myös yöllä saatetaan joutua tekemään esim. mittaustöitä, jotka eivät päivällä liikenteen seassa onnistu turvallisesti, joten kannattaa sillon yölläkin olla valppaana koslan puikoissa.

Vastaa käyttäjälle Risto Niemi Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat