Kokeile kuukausi maksutta

Piittaamattomuus jatkuu elementtikuormien purkutöissä – viranomaiset aloittavat tehovalvonnan

Työsuojeluviranomaiset ovat kyllästyneet rakennus- ja kuljetusalan yritysten huolimattomuuteen elementtikuormien purkutöissä ja tekevät valvontaiskuja työmaille syyskuun ensimmäisellä viikolla vakavien turvallisuusriskien vuoksi.

Elementtien purkutyössä työntekijöiden putoaminen pitää estää joko telineillä tai valjailla. Kuvassa vain toisella työntekijällä on valjaat käytössä.

Työsuojeluviranomaiset aikovat tehdä valvontaa rakennustyömailla, joissa puretaan suuria elementtejä kuljetusajoneuvoista. Työhön liittyy suuri putoamisriski sekä riski jäädä kaatuvan elementin alle. Vakavia tapaturmia on sattunut paljon.

”Purkutyötä tehdään hyvin usein niin, että työntekijä seisoo yli kaksi metriä korkealla betonielementtikuorman päällä ilman minkäänlaista putoamissuojausta. Tällöin vakavan tapaturman tai jopa kuoleman riski on olemassa”, ylitarkastaja Jari Nykänen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta kertoo.

Viikolla 36 ( 4.-10.9.2017) tehtävässä tehovalvonnassa käydään läpi huomattava osa Etelä-Suomen rakennustyömaista. Jos puutteita esiintyy, päätoteuttaja ja työnantaja velvoitetaan laittamaan elementtikuormien purkutöiden turvallisuus kuntoon määräajassa. Velvoitteiden noudattamista valvotaan määräajan umpeuduttua.

”Kaikkia viranomaisen käytössä olevia keinoja tullaan tarvittaessa käyttämään, jotta asia saadaan kuntoon”, Nykänen toteaa työsuojeluviranomaisen tiedotteessa.

Ohjeista ei välitetä

Työsuojeluviranomaiset päätyivät tehovalvontaan, koska asia ei ole heidän mukaansa korjaantunut tavanomaisella valvonnalla ja yhteistyöllä. Kuormien purkutyöstä on annettu vuosien ajan runsaasti viranomaisohjeistusta, ja asiasta on käyty useita keskusteluja rakennus- ja kuljetusalan toimijoiden kanssa.

Keskustelut ja ohjeistukset eivät ole tuottaneet muutosta toimintatapoihin vaan purkutöitä tehdään edelleen paljon ilman putoamissuojauksia. Lisäksi elementtien koko on kasvanut, mikä on tuonut mukanaan uusia riskejä niiden varastointiin.

Esimerkiksi Etelä-Suomen alueella tapahtui viime vuonna elementtikuormien purussa kolme vakavaa putoamisturmaa. Näissä kaikissa oli taustalla vakavia työturvallisuuden laiminlyöntejä.

”Ilmoitimme tapaukset poliisille esitutkintaa varten”, Nykänen kertoo.

Elementtien purkutyössä putoaminen pitää estää esimerkiksi telineillä tai työntekijöiden käytössä olevilla putoamissuojaimilla eli valjailla.

Elementtien käsittelyssä on tapahtunut viime vuosina kuolemaan johtaneita tapaturmia. Vuonna 2012 Helsingissä rakennusmies kuoli, kun kuorman purkuvaiheessa puuelementit kaatuivat hänen päälleen. Vuonna 2015 kaksi työntekijää kuoli elementtionnettomuuksissa. Rovaniemellä työntekijä menehtyi jäätyään kaatuneen elementtifakin alle. Inkoossa elementtejä asennettiin kaivinkoneella, kun onnettomuus tapahtui.

14.8.2017 13:05 Päivitetty onnettomuuskuvaukset Rovaniemen ja Inkoon turmista.

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 12 kertaa

12 vastausta artikkeliin “Piittaamattomuus jatkuu elementtikuormien purkutöissä – viranomaiset aloittavat tehovalvonnan”

  1. On hyvä, että asiaan tartutaan. Työmaille toimitetaan monenlaisia suuria kuormia, joiden purkamiseen liittyy riskejä.

    Betoniteollisuus on etsinyt sekä yhdessä että yrityskohtaisesti ja asiakkaiden kanssa jo vuosia erilaisia ratkaisuja siihen, miten elementtikuormien purkaminen voidaan tehdä turvallisesti.

    Optimaaliseksi ratkaisuksi työturvallisuuden kannalta on todettu se, että työmaalle tehdään kiinteä purkupaikka, missä lavan molemmin puolin on tasot, joilta sidonnat voidaan purkaa ja sakset tai nostokoukut kiinnittää. Skanska on linjannut, että se järjestää kaikille työmaille kiinteän purkupaikan. Hatunnosto Skanskalle. Toivottavasti muut seuraavat pian perässä.

    Muitakin ratkaisuja toki on, mutta ne ovat lähes aina vahva kompromissi myös työturvallisuuden kannalta. Esimerkiksi kuljetuskalustoon kiinnitettävät tolpat ja niihin joko suoraan tai tolppien väliin tulevaan liinaan kiinnittyvä turvaköysi tuo mukanaan uuden riskin. Varsinkin tuulisella säällä on vaara, että kuormasta nouseva laatta törmää tolppiin tai takertuu joko liinaan tai turvaköysiin. Se johtaa kuorman päällä olevan työntekijän erittäin suureen vaaraan.

    Työturvallisuuden kehittämisessä johtavana lankana tulee aina olla se, että työturvallisuus paranee. Sellaisia toimia, joissa ratkaisu saadaan täyttämään lain kirjain, mutta sen seurauksena turvallisuus todellisuudessa heikkenee, ei tulisi koskaan tehdä.

    Jutussa mainittuista betonielementtihin liittyvistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista syntyy hieman väärä kuva. Näissä tapauksissa kysymyksessä ei ollut varsinainen kuorman purkaminen. Rovaniemellä kaatui työmaan elementtifakki. Inkoossa taas oltiin asentamassa elementtejä kaivinkoneella.

    1. Kiitos kommenteista. Tarkennetaan onnettomuuskuvaukset.

  2. Esimerkki kuvassa kumpikaan työntekijä ei ole turvassa putoamiselta, valjaita käyttävällä henkilöllä väärät varusteet, jotka eivät pelasta putoamiselta. Vastaavia järjestelmiä myyty Suomessa pilvin pimein.

    1. Totta etteivät nuo valjaat välttämättä estä putoamista. Kukaan ei ole vielä loukkaantunut tai kuollut pelkästään putoamiseen, Loukkaantuminen ja vakavat vammat syntyvät putoamista seuraavan äkillisen pysähdyksen aiheuman iskun johdosta ja todennäköisesti nuo valjaat estävät tai ainakin pienentävät siitä aiheutuvaa vammaa.

  3. Erittäin hyvä kommentti yllä, että johtavana lankana tulee olla työturvallisuuden paraneminen eikä lain kirjaimen täyttäminen. Tehovalvonta ei saisi johtaa siihen, että kuljetuskalustoon kiinnitettäviä turvaköysiä (tai mitään muitakaan turvavälineitä) aletaan käyttää ilman kunnollista opastusta. Nosturinkuljettajien ja elementtiasentajien keskuudessa on tullut esiin tilanteita, joissa joko työntekijän tai taakan takertuminen turvaköyteen on ollut osasyynä vakavaan vaaratilanteeseen. Onneksi vain läheltä-piti -tilanteita. Yksi nostotyön alamiestyöskentelyn tärkeistä ohjeista on varmistaa alamiehen karkuun pääsy, jos nostotyössä sattuu jotain odottamatonta. Esimerkiksi äkillinen tuulenpuuska tai nostokorvan tai nostoapuvälneen pettäminen. Tämä ei toteudu, jos alamies on sidottu kiinni ja seisoo taakan vieressä.

  4. Toivottavasti AVI kiinnittää huomiota myös kuormien sitomisiin.

    Putoamista vaarallisempia tilanteita on syntynyt, kun elementit ovat päässeet kaatumaan kyydistä kuljettajan irrottaessa kaikki ketjut/liinat kivistä kuorman purun yhteydessä. Näitä on ollut lukuisia kautta maan.

    Myös Inspecta saisi olla hereillä elementti teollisuuden kanssa. Nostolenkkejä ja vemoja on irronnut kivistä.

    Äkkiä käy taas niin, että puututaan ns. helposti havaittavaan virheeseen ja todelliset vaaranpaikat jäävät unholaan. Telinetaso kuorman vieressä on hyvä, mutta valjaat välillä hengenvaaralliset

  5. No niin, saisivat sitten mennä myös tehtaille mistä näitä kuormia haetaan jaloilta ,pimeässä, savivellissä .nostotilanteessa mahdollisuus kuorman kaatumiseen. kuorman päältä putoamiseen sidonta tilanteessa , vahingon sattuessa illalla ei ketään kuskin perään kysele .Aamulla ehkä joku ihmettelee miksi kuorma ei ole perillä , kuski loukkaantunena kentällä ,Kuljettajilla ei ole ketään auttamassa kentillä jos vahinko sattuu , Siellä olet kunnes joku löytää aamulla ,saattaa vain olla pahimmassa tapauksessa myöhäistä

  6. Tehtaita kyllä tarkastetaan AVI:n toimesta jatkuvasti. Tehtaat ovat työmaita helpompia kohteita ottaa tarkastettavaksi, koska ne sijaitsevat vuosikymmeniä samalla paikalla.

    1. Niin tehtaita ,Tehdas ja ne kentät joissa pimeällä ,sateella lumituiskussa , jäältä ,kuravellistä otetaan jaloilta ovat kaksi eri asiaa , kuormat kiinni toisissaan hyvä että välillä saa jalat irti ,siinä kun pussi räjähtää autosta ja yksi jalka vielä paikalla niin mihin luulet kuorman lähtevän , sen nyt varmaan tajuaa kuka vain miten siinä voi pahimmassa tapauksessa käydä

  7. Jutun alussa kerrotaan että ”vakavia tapaturmia on sattunut paljon”, kertomatta asiayhteyttä missä, tai mitä, ”paljon” tarkoittaa. Myöhemmin jutussa kerrotaan että ”Etelä-Suomen alueella tapahtui viime vuonna elementtikuormien purussa kolme vakavaa putoamisturmaa”. Siitä päästään konkreettiseen lukuun kiinni ja todeta että kolme on paljon. Samaan aikaan on harjoiteltu kuorman purussa erilaisia valjas-ratkaisuja (tolppaa, hirsipuuta, juoksunarua…) ja näitä yhdistää se, että niiden johdosta on sattunut enemmän tapaturmia*, kuin putoamisista johtuvia.
    -> olemme siis tilanteessa, jossa ongelma korjataan huonommalla ratkaisulla, mutta joka täyttää vaateet…(?)

    Rakenteelliset ratkaisut (purkauspaikka telineillä ja kaiteilla) ovat siitä hyviä, että ne toimivat useille erityyppisille toimituksille, riippumatta materiaalista, tai toimittajasta. Lisäksi ne ovat turvallisuutta parantavia. Huono puoli on se, että aihe tulee ottaa huomioon työmaasuunnittelussa, eikä vastuuta saa niin helposti siirrettyä ulkopuoliselle taholle. On myös paikkoja, minne nämä ratkaisut eivät laisinkaan mahdu.

    Asian ratkaisu ei siis ole yksinkertaisen helppo.

    En malta olla samassa kiittämättä AVI:n Jari Nykäsen pitkäjänteistä työtä, jota hän on tätä asiaa hoitaessaan tehnyt jo vuosia. Nykänen on antanut rakennusteollisuudelle aikaa ja mahdollisuuksia ratkaista ongelma ja osallistunut asian eteenpäinviemiseen. Mutta koska asia ei ole ollut helppo, ei konkreettista tulosta ole oikeastaan syntynyt, vaikka aihetta on pohdittu monilla foorumeilla. Toivotaan että sama rakentava linja jatkuu tehovalvonnan edetessä ja ettei ylilyöntejä pääse syntymään kenenkään toimesta. Samassa tulee tietenkin kiittää niitä työmaita ja rakennusliikkeitä, jotka ovat asian mallikelpoisesti jo hoitaneet. Uskokaa tai älkää, mutta niitäkin on.

    (* väite ei perustu faktoihin, mutta lienee silti totta)

  8. Ei turvallisuus salatiedettä ole. AVI tehköön kunnon ohjeet. Niin sitten toimitaan. Tietysti ohjeita voi olla muutama erilaisia tapauksia varten. Mutta AVI ei halua tehdä ohjeita, koska ohjeista seuraa vastuu; vähän kuin jos annettaisiin ohjeita vähäriskisistä rakenteista/tekniikasta. Kovasti tässä ketjussa kehutaan Skanskaa. Ruotsalaiset eivät ole turvallisuusasioissa yhtään muita edellä.

  9. Olen ollut alalla jo 35 vuotta ja en kyllä halua sitoa itseäni kiinni johonkin naruun ja siten estään karkuun pääseminen vaarallisessa tilanteessa. Sijoituminen oikeaan paikkaan on tärkeää esim ontelolaattojen purussa. Miksi ne hienot ohjeet ja neuvot tulevat ihmisiltä jotka eivät ole itse olleet alalla?

Vastaa käyttäjälle Jussi Mattila Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat