Kokeile kuukausi maksutta

Nyt se on varmaa: Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan marraskuussa – ”Onnistuneita koeajopäiviä ei vielä ole”

Enää ei ole mahdollista, että länsimetron liikenne voisi alkaa lokakuun aikana.

Kuva: Anne Kurki

Lisäksi edellytyksenä on kolme kokonaan ongelmatonta koeajopäivää.

”Toistaiseksi näitä onnistuneita koeajopäiviä ei vielä ole, mutta toiveissa on, että ensimmäinen sellainen voisi olla vaikka tänään”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kommentoi perjantaina.

HKL joutui aloittamaan uuden yrityksen häiriöttömään kahden viikon jaksoon tämän viikon tiistaina. Siinäkin tapauksessa, jos kaikki sujuisi suunnitelmien mukaisesti, päättyy testijakso vasta tiistaina 31. lokakuuta eli kuun viimeisenä päivänä.

Syynä kahden viikon häiriöttömän käyttöjakson katkeamiseen oli alkuviikosta havaittu ongelman metron kiinteistövalvontajärjestelmässä.

Vielä HKL:n kriteerien täyttymisen jälkeenkään länsimetroa ei voi kuitenkaan ottaa samantien käyttöön. Käyttöönotosta päättää HSL, joka tarvitsee oman aikansa muun muassa tiedotukseen ja muihin järjestelyihin.

”Liikennöinti voi alkaa noin viikko sen jälkeen, kun edellytykset ovat kunnossa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

HSL jatkaa nykyisenlaista bussiliikennettä ainakin vuodenvaihteeseen asti. HSL on joutunut järjestämään korvaavaa bussiliikennettä, koska länsimetron avautuminen on viivästynyt.

”Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö länsimetron liikennöinti voisi alkaa ennen vuodenvaihdetta”, Rihtniemi kertoo.

HKL otti länsimetron hallintavastuun itselleen Länsimetro oy:ltä 3. lokakuuta.

Länsimetro on kuitenkin kokenut kovia hallinnan siirtämisen jälkeen. Viikko sitten perjantaina Espoon Matinkylän asemalle pääsi valumaan vettä runsaiden sateiden takia ja torstaina metron koeajot tyssäsivät vaihdevikaan

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Nyt se on varmaa: Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan marraskuussa – ”Onnistuneita koeajopäiviä ei vielä ole””

  1. Milloin Espoon johto kertoo rahoitushaasteista vrt. 500+ me ylitys jo länsimetrossa, jatkometro…..jne ?

  2. Tämän jälkeen on ihan turha kenenkään enää vakavalla naamalla ehdottaa Espoossa mitään suuria julkisia projekteja.

    Palvelut ja hankkeet hoidetaan jatkossa yksityisinä ja rahoitus hoidetaan leikkaamalla jostain köyhien jutuista.

    Hetkinen. Tämähän on kuin jostain kovaksi keitetyn kokkarin märästä päiväunesta. Pitipäs sattua sopivasti…

Vastaa käyttäjälle Lisää paskaa housuun Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat