Kokeile kuukausi maksutta

Peabin korjaustyömaalla asiakas on aina oikeassa, vaikka olisi väärässä

Peabin Raastuvankatu 3:n peruskorjauksen työmaatiimi Turussa ei päästä rakenteita kastumaan. Laadussa korostuu asiakkaan parhaaksi tekeminen. Työporukka kilpailee Rakentamisen laatuteko -palkinnosta.

) Peabin Raastuvankatu 3:n työmaata johtaa varsinainen nuorisoketju, sillä työnjohtaja Juho Tamminen (vas.) on 24-vuotias, vastaava työnjohtaja Kim Mäkiruoho 29-vuotias ja tuotantoinsinööri Tytti Nurminen 25-vuotias. Kuvat: Arto Rautiainen.

Peab Oy purkaa Turussa kahta TVT Asuntojen kerrostaloa, joista toinen puretaan kokonaan ja toinen runkoon asti. Peruskorjauksen jälkeen toiseen taloon valmistuu 48 vuokra-asuntoa.

Työmaan valtteina Rakennusteollisuuden Rakentamisen laatuteko –kilpailussa ovat tuotantoinsinööri Tytti Nurmisen kosteudenhallintaa käsittelevän opinnäytetyön hyödyntäminen sekä, hänen kehittämänsä Mestarin Vartti, päivittäinen turvallisuuden- ja kosteudenhallinnan tarkastuskierros.

Laatutekokilpailuun osallistuvassa Peabin työmaatiimissä ovat mukana vastaava työnjohtaja Kim Mäkiruoho, työnjohtaja Juho Tamminen ja tuotantoinsinööri Tytti Nurminen. Vajaa vuosi sitten marraskuussa aloitetulla työmaalla on edetty jo niin pitkälle, että kokonaan purettavaa taloa ei enää tontilla ole ja peruskorjattava talokin alkaa olla julkisivuiltaan kunnossa, Sisätiloissa ovat menossa talotekniikka- ja sisävalmistelutyöt niin pitkällä, että kohteen luovutus on tämän vuoden lopulla.

Kosteudenhallintaa Kuivaketju10:n opein

Työmaa on yksi rakennusalan järjestöjen Paremman laadun puolesta –yhteishankkeen Kuivaketju10-osiossa. Mäkiruoho kertoo työmaansa kosteudenhallinnasta:

”Peruskorjattavan talon purkutyöt suunniteltiin niin, etteivät kaikki paikat ole auki samaan aikaan. Toinen iso asia on lattioiden pintavalujen tekeminen pikamassalla, joka kuivuu pinnoituskelpoiseksi päivässä. Täällä kuivuminen on varmistettu niin, että aikaa valusta pinnoitukseen on noin viikko. Lisäksi materiaalit suojataan pressuilla ja nostetaan irti maasta, mikäli niitä ei voida viedä heti sisälle.”

Mäkiruoho kertoo lisäksi, että työmaalla on laadittu tilaajalle työmaa-aikainen kosteudenhallintasuunnitelma, jonka pitävyyttä seurataan kuukausittain.

Tämäkin on kosteudenhallintaa: Raastuvankatu 3:n julkisivujen sandwich-elementtien ulkokuoret on korvattu keraamisilla laatoilla, joiden taakse jää kunnollinen tuuletusrako.

Aliurakoitsijoiden perehdytysoppaaseen on lisätty tietoa kosteudenhallinnasta, ja asentajia kannustetaan ilmoittamaan pääurakoitsijalle kaikista havaituista kosteusriskeistä. Kuivaketju10:n ohjeista työmaalla on tehty työmaa-aikainen riskilista erityistä huomiota kaipaavista kohdista.

Mestarin Vartti helpottaa TR-mittauksia

Ammattikorkeakoulun opinnäytetyössään tänä vuonna rakennusinsinööriksi valmistunut Nurminen on kehittänyt Mestarin Vartti –kierroksen, päivittäisen noin 15 minuuttia kestävän kierroksen, jossa Nurmisen ja työsuojeluyhteyshenkilön tekemään turvallisuuskierrokseen on lisätty kosteudenhallintaan liittyviä kohtia.

Tytti Nurminen tekee työsuojeluyhteysmiehen kanssa jokaisena työpäivänä Mestarivartti-kierroksen. Kierroksen tulokset hän kirjaa itse kehittämäänsä yhden A4-sivun pöytäkirjaan.

”Päivittäin tarkastetaan, että esimerkiksi vesiliittymät eivät vuoda silloin, kun työmaalla ei työskennellä, ja että suojaukset ovat kunnossa.”

Mäkiruoho sanoo, että Mestarin Vartti helpottaa TR-mittauksia, kun turvallisuusasioita tarkastetaan päivittäin, muun muassa putoamissuojauksia ja kulkuteiden kuntoa. Vaikka kierros kestää vain 15 minuuttia, se auttaa havaitsemaan puutteet ajoissa, ja samoin korjaamaan ne saman tien.

”Teen mitä tilaaja haluaa”

Työmaa-aikainen kosteudenhallinta on olennainen osa rakentamisen laadunvarmistusta. Tämän lisäksi Raastuvankatu 3:n työmaalla on tehtävänsuunnittelua tehty tarkasti ja lisäksi aliurakoiden tarjouspyynnöt on laadittu kattavasti.

Mäkiruoholla on hyvin asiakaslähtöinen mielipide laadusta: ”Teen mitä tilaaja haluaa, jos suinkin saan tehtyä. Minulle on joskus opetettu, että asiakas on aina oikeassa, vaikka olisi väärässä, ja noudatan tätä opetusta mahdollisuuksien mukaan.”

Kim Mäkiruoho on nuoresta iästään huolimatta kokenut rakentaja, ensin kirvesmiehenä ja valmistuttuaan rakennusmestariksi 2012 työnjohtajana ja kaksi vuotta vastaavana työnjohtajana.

Hän muistuttaa, että laatukeskustelussa puhuttu rakentamisen huono laatu ei läheskään aina ole urakoitsijan syytä. Huonon laadun takana voi toki olla työntekijän ja työnjohdon piittaamattomuus, mutta usein syynä on myös kiire, kun ei ole aikaa esimerkiksi odottaa rakenteiden kuivumista. Juho Tamminen on Mäkiruohon kanssa samoilla linjoilla laadun määrittelyssä.

”Se mitä sovitaan pitää tehdä niin hyvin kuin pystyy, että voi olla ylpeä omasta tekemisestään”, hän sanoo.

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Peabin korjaustyömaalla asiakas on aina oikeassa, vaikka olisi väärässä”

  1. Olikos tämä joku mainos – ei ainakaan missään mainittu

  2. Tekstin perusteella maksettu mainos. Tuota ainakaan kukaan ole oikolukenut.

  3. Jokainenhan itse näkee omin silmin tuolla katujen varsilla, mikä on todellinen tilanne. Eivät nämä kyllä mitään järjen jättiläisiä ole.

    ”huono laatu ei läheskään aina ole urakoitsijan syytä. Huonon laadun takana voi toki olla työntekijän ja työnjohdon piittaamattomuus, mutta usein syynä on myös kiire, kun ei ole aikaa esimerkiksi odottaa rakenteiden kuivumista”.

  4. ”Peruskorjattavan talon purkutyöt suunniteltiin niin…. että Avi kävi useaan otteeseen puuttumassa purku-urakoitsijan työturvallisuus puutteisiin, koskien julkisivurakenteiden ja parvekkeiden purkumenetelmiä. Ei tainnut olla mestarinvartti tai muukaan järjestelmä käytössä. Että hyvää tapaturmapäivää vaan , onnella eteenpäin

  5. Nuo kaikki on mestarin töitä ja vain osa niistä. Nyt on pyörä keksitty ihan uudestaan.

Vastaa käyttäjälle Sivusta seuraaja Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat