Kokeile kuukausi maksutta

Teiden kriittisten paikkojen talvikunnossapitoon hätärahaa – ”Olemme saaneet teiden kunnosta paljon palautetta”

Liikennevirasto parantaa ensi vuoden alusta yli 600 tiekilometrin talvihoitoa tärkeimmiksi arvioiduilla tieosuuksilla. Hoitoluokkaa parannetaan yhdellä tasolla.

Tukkeutunut yksityistieliittymän rumpu voi aiheuttaa vaurioita päätiehen. Kuva: Seppo Mölsä

Parannus maksaa puoli miljoonaa euroa, ja rahat otetaan perusväylänpidon budjetista, liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Ari-Pekka Manninen kertoo.

”Liikennevirastossa on hyvin tarkkaan harkittu, mitkä ovat kriittisimmät paikat”, Manninen sanoo.

Syksyn sääolosuhteet ovat huonontaneet teitä monin paikoin Suomea.

”Olemme saaneet teiden kunnosta paljon palautetta sekä yksittäisiltä kansalaisilta että yrityksiltä. On tärkeää, että turvallisuuden takaamiseksi ja elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo LVM:n tiedotteessa.

Hänen mukaansa nyt toteutettavan nopean reaktion lisäksi asiaan tarvitaan myös pitkän aikavälin suunnitelma.

Toteutettavista talvihoitoluokkien korotuksista suurin määrä, 174 kilometriä, kohdentuu tammikuussa Etelä-Pohjanmaalle.

Muut tammikuun korotuskohteet jakautuvat kilometreinä näin: Uusimaa 40, Varsinais-Suomi 89, Pirkanmaa 8, Kaakkois-Suomi 41, Keski-Suomi 120, Pohjois-Savo 71, Pohjois-Pohjanmaa 74 ja Lappi 63 kilometriä.

”Etelä-Suomessa on jo suhteellisen korkeat talvihoitoluokat, joten korotusesityksiäkin oli vähemmän”, liikenneviraston kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki selvittää.

Teiden talvihoito teetetään yleensä monivuotisilla palvelusopimuksilla alueurakkoina.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Teiden kriittisten paikkojen talvikunnossapitoon hätärahaa – ”Olemme saaneet teiden kunnosta paljon palautetta””

  1. City maasturit olivat aluksi pelkkä vitsi mutta kohta välttämättömyys kun asfalttitiet muutetaan hiekkateiksi kaupungeissakin, säästösyistä

  2. Kauheaa katteltavaa… Vt8 päällystettiin Porista pohjoiseen viime kesänä ja nyt kun ajelin Kaskisten Pori väliä oli n 300m välein pään kokoisia reikiä, osittain jo paikkailtukin. Että hyvin kestää.

    1. Olen samaa mieltä kuin nimimerkki ”Tauti”.Mikä neuvoksi, jos uuden AB-päällysteen virheitä eivät teettäjän valvojat jo huomaa tekovaiheessa.Jos on ammattilainen, niin vuoden kestävän päällysteen kyllä näkee heti massasta.Kyllä on tuottavuustavoite huipussaan, kun ammattiurakoitsijatkin yrittävät tällaista.Olen havainnut tiestöllä liikkuessani paljon selviä tahallisia tai tahattomia työvirheitä, jotenka ei lisäraha pelasta, jos ei laatu parane: erottumat;väärärakeisuus;lämpötilat;tiivistyminen;liiman sekoittuminen massaan;;levittimen tyhjentämättömyys…Lopuksi kysymys uusammattilaisille: mikä on syy otsikkokuvan päällystevauriolle?

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat