Kokeile kuukausi maksutta

Espoo latoi vaatimuslistan länsimetrosta: suorat bussilinjat Helsinkiin osittain takaisin, kaikkien metrojunien pääteasemaksi Matinkylä

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto vaatii HSL:ää parantamaan espoolaisten joukkoliikennettä.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto vaatii HSL:ää parantamaan espoolaisten joukkoliikennettä.

Espoossa toteutettiin mittava joukkoliikenteen linjastouudistus 3. tammikuuta. Ajatuksena oli lopettaa päällekkäistä joukkoliikennettä Länsimetron aloittamisen myötä.

Espoon mukaan linjastouudistuksen jälkeen monien asukkaiden joukkoliikenteen palvelutaso on huonontunut. Espoo laatikin maanantaina listan HSL:lle parannuksista, joita se vaatii.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli asiaa maanantaina ja vaatii Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä välittömiä toimia linjamuutosten tuomien ongelmien ratkaisemiseksi. Konsernijaosto kehottaa HSL:ää myös selvittämään, miten on mahdollista, että linjastosuunnittelu on perustunut vanhoihin asiakasmääriin ja miten varmistetaan, ettei vastaavia virheitä enää tapahdu.

Ongelmia konsernijaoston mielestä ovat:

  •  Kohtuuttomasti kasvaneet matka-ajat (kokonaismatka-aika kasvanut yli 10 minuuttia koskien mm. alueita Haukilahti-Westend, Soukka, Suvisaaristo, Espoonlahti, Laurinlahti, Kivenlahti, Saunalahti, Tillinmäki, Nöykkiö, Kattilalaakso, Latokaski, Eestinkallio, Pisa, Suna, Kaupunginkallio).
  •  Matinkylän terminaalin ruuhkaisuus.
  •  Myöhäisliikennöinnin toimivuus.
  •  Huonosti toimivat vaihdot.
  •  Katkenneet tai merkittävästi hankaloituneet yhteydet.
  •  Liikennöinnin luotettavuus. Linjoja on jäänyt ajamatta ja aikataulut eivät ole pitäneet.
  •  Sisäisen ja poikittaisliikenteen ongelmat: monin paikoin kohtuuttomat matka-ajat ja palvelut, joiden saavutettavuus on heikentynyt (erityisesti koulu- ja työmatkat ja erityisryhmät).
  •  Kertalipun voimassaoloaika: 1 h 20 min ei enää riitä yhteen matkakokonaisuuteen monilla yhteyksillä.
  •  Poikkeusliikenteen tiedotusjärjestelyt ja vasteaika poikkeusliikenteen käynnistämisessä.
  •  Reittioppaan puutteet.

Konsernijaoston ehdotuksia tilanteen parantamiseksi:

  • Mahdollisia ratkaisuja matka-aikaongelmaan alueilla, joilla matka-ajat ovat pidentyneet yli 10 minuuttia, ovat suorat linjat Helsinkiin, liityntälinjojen nopeammat ja suoremmat reititykset (esim. linjoilla 147, 157 ja 158) ja liityntälinjojen tiheämmät vuorovälit (useilla linjoilla on jopa puolen tunnin vuorovälejä, esim. 145, 165).
  •  Mahdollinen ratkaisu Matinkylän terminaalin ruuhkaisuuteen on kaikkien junien liikennöinti Matinkylään ainakin ruuhka-aikaan.
  •  Myöhäisliikennöintiin tarvitaan ratkaisu, jolla poistetaan pitkä tauko viimeisen metron ja ensimmäisen yöbussin välillä ja varmistetaan että kaikki mahtuvat yöbusseihin.
  •  Linjojen aikataulujen sovittamisessa toisiinsa on ollut ongelmia niin, että jatkobusseista on säännönmukaisesti myöhästytty. Parempaa yhteensovittamista tulee tehdä asukaspalautteen mukaan.
  •  Palvelujen saavutettavuuden suhteen tulee varmistaa esimerkiksi Kaitaan lukion saavutettavuus suur-Espoonlahden suunnasta, Olarin koulujen ja lukioiden saavutettavuus esimerkiksi Latokaskesta, Mattlidenin koulukeskuksen, Kuninkaantien lukion sekä Jorvin sairaalan ja Meilahden sairaala-alueen saavutettavuus esimerkiksi Iivisniemestä ja Hyljelahdesta. Myös Kirkkojärven, Pohjois-Tuomarilan ja Vantinmäen yhteydet Etelä-Espooseen on heikentyneet.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Espoo latoi vaatimuslistan länsimetrosta: suorat bussilinjat Helsinkiin osittain takaisin, kaikkien metrojunien pääteasemaksi Matinkylä”

  1. Tekopyhää: metronhan suunnitteli ja rakensi Espoo !

Vastaa käyttäjälle Espoolainen veronmaksaja 2 Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat