Kokeile kuukausi maksutta

Kierteleviä bussireittejä, puoli tuntia pidempiä työmatkoja – länsimetron uusi liityntäliikenne kismitti osaa matkustajista

Tästä aamusta lähtien Etelä-Espoosta ei enää pääse Helsingin keskustaan busseilla, vaan bussit ajavat matkustajat länsimetron uusille asemille.

Liityntäliikenne sujui jouhevasti Matinkylässä. Kuva: Jukka Gröndahl / HS

HS on seurannut historiallista muutosta koko keskiviikkoaamun. Työmatkaliikenne näytti sujuvan ongelmitta sekä Espoon Matinkylässä että Tapiolassa.

Ison Omenan bussiterminaalissa oranssiliiviset työntekijät opastivat heti aamuseitsemältä matkalaisia, eikä ruuhkaa päässyt syntymään. Myös matkustajat neuvoivat mielellään toisiaan, jos joku näytti olevan eksyksissä uusien bussireittien äärellä.

Sama tilanne oli myös Tapiolassa, jossa väliaikainen bussiterminaali on Pohjantiellä. Ennen aamuyhdeksää Pohjantiellä puolenkymmentä linja-autoa jätti matkustajia samoihin aikoihin kadunvarteen, josta matkustajilla oli muutaman sadan metrin matka metrolaiturille. Oranssiliiviset HSL:n työntekijät jakoivat linjakarttoja ja neuvoivat matkustajia.

Liikenne näytti siis sujuvan pääosin hyvin, mutta toisaalta ihmisiä saattoi olla keskiviikkona liikkeellä hieman tavallista vähemmän. Monille tämä viikko oli vielä lomaa. Kun koulut loppiaisen jälkeen alkavat ja lomat päättyvät, kasvaa myös matkustajamäärä. Uudet linjat keräsivät myös kritiikkiä.

”Minulla matka-aika pitenee puoli tuntia.”

Ihmiset etsivät metron sijaintia

Ison Omenan terminaalissa uuteen liityntäliikenteeseen totutteli Ville Seppänen, joka tuli Iivisniemestä Matinkylään bussilla 147. Aiemmin matka töihin Kamppiin taittui yhdellä bussilla.

”Minulla matka-aika pitenee puoli tuntia, mutta kun on vasta ensimmäinen matka niin sujuvuudesta ei vielä tiedä.”

Titi Uimonen puolestaan teki työmatkaa Soukasta Lauttasaareen. Hänen matkallaan tapahtui sekä huononnus että parannus. ”Todella hidas verrattuna entiseen oli matka Iivisniemen kautta tänne, bussi kiersi vaikka mistä ja varmaan kaksinkertainen matka-aika tähän”, Uimonen päivitteli.

”Mutta Lauttasaaressa on sitten plussaa, kun ennen piti odotella Hanasaaressa joskus pitkäänkin T-bussia.”

Oransseihin liiveihin pukeutuneet HSL-opastajat neuvovat ihmisiä metroasemilla ja niiden tuntumassa. Mitä ihmiset kysyvät teiltä?

”Enimmäkseen sitä, että missä se metro on”, kertoo HSL-opastaja Olli Salonen Tapiolassa lähellä metron ovia.

”Myös bussien linjanumeroita kysytään. Jos on tullut esimerkiksi tähän Tapiolaan ja on menossa Kivenlahteen, niin tästä ensin metrolla ja sitten loppumatka bussilla.”

Opastajilla on mukanaan kartat ja linjanumerotaulukot, joista selviää sekä vanhojen linjojen numerot että uudet, tänään voimaan tulleet linjatunnukset.

HSL markkinoi uudistusta parannuksena

Länsimetro aloitti liikennöinnin 18. marraskuuta 2017, ja nyt linja-autot siirtyvät metron vuoksi uusille reiteille. Eniten joukkoliikenne muuttuu Etelä-Espoossa, mutta muuallakin on muutoksia.

Helsingin seudun liikenne markkinoi linjauudistusta parannuksena. Osalla espoolaisista matka Helsinkiin onkin metron myötä sujuvampaa. Toisilla taas ei, kun suoraan Helsingin keskustaan jatkavat linjat vähenevät huomattavasti ja liikennevälinettä pitää jatkossa vaihtaa.

Bussilinjojen määrä Espoossa vähenee, mutta linjat liikennöivät HSL:n mukaan tiheämmin.

Keskiviikkoaamusta alkaen myös Lauttasaaren matkustajia aletaan kuljettaa busseilla länsimetron uusille asemille. Muutoksia on myös Lehtisaaren ja Kuusisaaren linjoissa. Kirkkonummelta Kamppiin kulkeneiden bussilinjojen uusi päätepysäkki löytyy nyt Matinkylän bussiterminaalista.

Liityntäliikenteen aloitusajankohta koululaisten joululomalla on harkittu.

”Ei haluttu liityntäliikennemuutosta sellaiseen hetkeen, kun ihmiset tekevät maksimimäärän epätyypillisiä joukkoliikennematkoja eli jouluostokset, pikkujoulut, joulun ajan kyläilyt ja muut asioinnit. Tällä viikolla on lomalaisia vielä loppiaiseen asti ennen kuin koulut alkavat, joten arjen matkustajamäärät ovat huomattavasti alhaisemmat kuin normaalisti”, sanoo Anttila.

Keskiviikko onkin vähän kuin kenraaliharjoitus ennen ensi maanantaita, kun ihmiset palaavat lomilta töihin ja kouluihin.

Isosta Omenasta lähtee jatkossa satoja busseja

Matinkylässä Ison Omenan uudesta bussiterminaalista lähtee jatkossa vuorokaudessa 830 bussia.

Kaikkein ruuhkaisimpaan aikaan Ison Omenan bussilaitureilta lähtee matkaan 70 linja-autoa yhden tunnin aikana. Arkipäivänä Matinkylän metroasemaa käyttää 31 000 matkustajaa.

Kaikki bussit eivät edes mahdu uudelle asemalle vaan osan päätepysäkki on Matinkadulla ja Piispansillalla.

Bussilinjaston mullistus näkyy myös Tapiolassa, joka on Matinkylän ohella toinen merkittävä vaihtopaikka bussin ja metron välillä. Tapiolassa ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa ole käytössä uutta bussiterminaalia, vaan sen kohdalla on vasta iso rakennustyömaa.

Tapiolan bussiterminaali valmistuu vasta alkuvuodesta 2019. Sen takia kävelymatkat Tapiolassa ovat tavallista pitempiä, varsinkin jos vaihtaa bussin ja metron välillä. Tapiolassa melkein kaikki bussit kulkevat Pohjantien varrelta, jossa on väliaikaiset vaihtolaiturit. Muutaman linjan päätepiste on Tapionaukiolla.

”Tapiola on meille murheenkryyni rakennustöistä johtuen. Siellä on paljon poikkeusjärjestelyitä ja pitkähköt kävelymatkat”, joukkoliikenneosaston johtaja Anttila sanoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Kierteleviä bussireittejä, puoli tuntia pidempiä työmatkoja – länsimetron uusi liityntäliikenne kismitti osaa matkustajista”

  1. Todella hämmentävä ”parannus”. Ei se metro kulje Espoossa pohjois-etelä -suunnassa. Miksi hankaloittaa Espoon julkista liikennettä entisestään pitkillä? Sitä kun on moitittu ties miten kauan. Lisäksi matka-aika Helsinkiin julkisilla piteni huomattavasti olkoonkin metro muuten miten sujuva tahansa. Jännityksellä odotellaan seurauksia…

    1. Pettynyt olen HSLn toimintaan. Matka-aika tuplaantuu Kamppiin 22 minuutista 50 minuuttiin. Se on järkyttävän iso heikennys. Miksi Metron pitää kiertää käymään Otaniemessä? Se ylimääräinen lenkki tuo todella paljon lisäminuutteja matkaan. Iivisniemestä Iso-omenaan menevällä tiellä saa ajaa ainoastaan 30-40 km/h. Kyllä siinä pitäisi olla tieosuus jota voi ajaa vähintään 60 km/h. Tässä ovat kaksi isointa pullonkaulaa Etelä-Espoon liikenteessä.

  2. Helsingin keskustaan jatkavat linjat eivät ”vähentyneet huomattavasti” vaan loppuivat kokonaan. Minäkin olen pettynyt HSL:n toimintaan, erityisesti liityntäliikenteen osalta. Haluaisin mielelläni kuulla HSL:ltä perustelut sille linjaukselle että bussilinjoja vähennettiin, mutta ”valitut linjat liikennöivät tiheämmin”. Tämä kun tarkoittaa käytännössä sitä, että palvellaan selvästi harvempia mutta heitä palvellaankin sitten tosi hyvin. Miksi eri alueista halutaan tehdä liikenteellisesti näin epätasa-arvoisia? Poliitikot hoi: Onko tämä oikeasti se suunta johon kaupunkia ja sen julkista liikennettä halutaan kehittää?

  3. Ei mitään ongelmia vielä. Länsiväylää mennään molempiin suuntiin. Valittavana neljä vaihtoehtoa. Matinkylässäkään ei ole ollut ruuhkia illalla.

  4. Käsittämätöntä: Toteutetaan massiivinen joukkoliikenneinvestointi, jolla saadaan aiempi Ison Omenan ja Kampin välinen 11 minuutin bussimatka kasvatettua niin, että (i) ensin aiemmin suoraan Kamppiin ajanut bussi kaartaakin sisään Isoon Omenaan (arvio 3 minuuttia, ruuhkassa 10 minuuttua), (ii) matkustaja siirty bussilta alas metrolle (arvio 3 minuuttia), (iii) matkustaja odottaa seuraavaa metroa 1-5 minuuttia, (iv) matkustaja ottaa Metron Isosta Omenasta kamppiin (18 minuuttia), (v) matkustaja nousee rullaportaat Kampin keskukseen (3 minuuttia). Näin ollaan saatu välillä Iso Omena – Kamppi korvattua vanha 11 minuutin matka aika uudella n. 30 minuutin matka-ajalla (ja matkaa tehdään tässä ajassa huimat 12-13km). Tämä merkittävä hidastuminen koskee kaikkia bussin käyttäjiä, joiden vanha bussi ajoi länsiväylää keskustaan, ei pelkästään jotakin häviävän pientä syrjäseutujen ihmisjoukkoa.

    Keskustelussa on esim. Helsingin Sanomien jutussa ollut taustatietona taulukko (”Matka-ajat keskustaan”), joka havainnollistaa matka-aikojen pidentymistä/muutosta. Tämä taulukko on täysin harhaanjohtava. Reaalimaailmassa esim. Soukanrannan alueelta pääsi 30 minuutissa bussilla aiemmin Kamppiin (nopein osuus oli tuo loppupätkä länsiväylää 20 minuutin Soukka/Kaitaa kierroksen jälkeen). Nyt samaa linjaa liikennöivä siirtymälinja on yhtä nopeasti Ison Omenan kohdalla mutta pysähtyy sinne 21 minuutin matkanteon jälkeen. Loput matkasta meni ennen 11 minuutissa Kamppiin. Nyt metrolla loppumatka 30 minuuttia. HS:n taustatietona käyttämän taulukon mukaan matka-aika Soukasta keskustaan olisi pidentynyt ainoastaan yhdellä minuutilla 52 minuuttiin Länsimetron johdosta. Totuus on että pidennystä n. 20 minuuttia. Tämä tilanne toistuu arvatenkin jokaisessa Espoon kolkassa koska metro on yksinkertaisesti busseja hitaampi. Matka-ajan pidennys koskee toki myös esim. Ison Omenan vieressä asuvia, koska metro on – niin – busseja hitaampi.

    Länsimetro huononsi niin merkittävästi niin merkittävän osan Espoolaisista kulkuyhteyksiä kun suora yhteys keskustaan länsiväylän/bussien avulla lakkasi olemasta; Espoolaisten elämänlaatu ja Espoon vetovoima kärsii huomattavan tappion. Asuntomarkkinat varmasti kärsivät myös nyt kun ihmiset eivät pääse enää sujuvasti töihin. Uusi rakenteilla oleva automyynnin keskittymä länsiväylän varrelle tuleekin yllättävän tositarpeeseen.

  5. Mun työmatka-aika Matinkylä – Nöykkiö lyheni 40-50min/päivä.linjakin on suorempi, vain 10 min (157) Bussin vaihto länsiväylällä oli tosi stressaava. Kuskit juoksutti milloin mihinkin päähän kapeeta laituria. Ihmiset vello edestakaisin. Onneksi se loppu! Nyt tulee käveltyä 2x572m, ja se on hyvä. Nyt pääsee vaikka Hakaniemen torille tai Juttutupa oluselle yhdellä härvelillä!

Vastaa käyttäjälle Pettynyt Espoolainen Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat