Kokeile kuukausi maksutta

Uutissuomalainen: Liikennevirasto muuttaa urakkasopimuksia – tavoitteena parempi talvihoito

Liikenneviraston mukaan on kyseessä on yksi suurimmista uudistuksista pariin vuosikymmeneen. Uutissuomalaisen uutista lainasi muun muassa Yle.

Kuva: YIT

Liikennevirasto muuttaa urakkasopimuksia teiden talvihoidon laadun parantamiseksi, kirjoittaa Uutissuomalainen. Raskaan liikenteen kuljettajat ovat olleet pitkään tyytymättömiä maanteiden talvihoidon tasoon.

Liikenneviraston mukaan kyseessä on suurimpia ja rohkeimpia uudistuksia 20:een vuoteen. Uusi urakkamalli perustuu tavoitehintaan. Mikäli tavoitehinta ylittyy esimerkiksi runsaslumisena talvena, kustannukset tasataan Liikenneviraston ja pääurakoitsijan välillä tietyillä suhdeluvuilla.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Uutissuomalainen: Liikennevirasto muuttaa urakkasopimuksia – tavoitteena parempi talvihoito”

  1. Teille on määritelty laatuluokat, joiden pitäisi maallikon järjellä ajeteltuna olla aina sopimusehtojen pohjalla. Onko nämä unohtuneet liikennevirastolta sopimuksia laadittaessa vai kuinka teiden hoidon taso on päässyt heikkenemään? Alempi tieverkko on päästetty rapistumaan ja talvihoito on joillakin tieosuuksilla niin heikossa kunnossa, että ihmetellä pitää minne tienhoidon rahat katoavat. Eikä kukaan tunnu valvovan teiden hoitoa sen enempää talvella kuin kesälläkään. Sitten odotetaan, että tiekäyttäjät ilmoittavat ongelmista, ja maksavat siitä hyvästä, vaikkei kukaan korvaansa lotkauttaisi. Olisiko tarpeen tuulettaa liikennevirastoa ja palkata tiehoidosta ymmärtävää henkilökuntaa? Saisimme rahalle vastinetta!

  2. Edelleenkään ei voida puhua työntekoon kannustavasta mallista. MItä vähemmän teet, sitä enemmän tienaat. Valvonta ei tule pelaamaan edelleenkään ja sakkoja laadunalituksista ei määrätä.

Vastaa käyttäjälle Tienkäyttäjä Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat