Kokeile kuukausi maksutta

Autoilijoita piinanneen mustan tahman mysteeri selvisi: lauha talvi on saanut asfaltin käyttäytymään oudosti

Autoja ja lemmikkieläimiä Etelä-Suomessa sotkeneen tahman mysteeri on mitä todennäköisimmin ratkennut.

Syksyllä päällystetystä tiestä irtosi Somerolla runsaasti pikeä. Terttiläntien varrella asuva Mikko Virtanen esittelee pesusientä, jolla on pesty auto kerran. Kuva: Sami Kilpiö

HS kertoi tammikuun lopussa, että Varsinais-Suomessa päällystetyistä teistä on irronnut plussakeleillä runsaasti pikeä eli bitumia. Tahma on sotkenut autojen lisäksi kengät, lemmikkieläimet ja jopa tienvarren talot.

Ongelma oli havaittu useissa loppuvuonna päällystetyissä pikkuteissä. Varsinais-Suomen ely-keskus on selvittänyt tahman mysteeriä. Päällysteinsinööri Tero Ahokas kertoo, että sekä valmistusvirheen että työnaikaisen virheen mahdollisuus suljettiin nopeasti pois.

”Päällysteitä on tehty eri koneasemilla, ja päällysteisiin on käytetty eri bitumeja. Näin ollen kyse ei voi olla yksittäisestä tuote-erästä”, Ahokas kertoo.

Pikkuteiden päällystämiseen käytettiin niin sanottua pehmeää asfalttibetonia. Siinä käytetään pehmeämpää bitumia kuin tavallisessa asfalttibetonissa. Näin päällyste joustaa, joten se mukautuu tien rakenteen muutoksiin.

Tuoreesta päällysteestä voi kuitenkin irrota jonkin verran pikeä, eli maaöljystä tehtyä bitumia.

Suolausaineet suljettu pois

Ahokas kertoo saaneensa yhteydenottoja, joissa syylliseksi on epäilty teiden suolausta.

”Suolausaineet eivät ole aiheuttaneet ilmiötä, sillä näitä teitä ei ole suolattu”, Ahokas painottaa.

Hän uskoo, että syyllinen on lauha ja kostea alkutalvi. Turun seudulla satoi joulukuussa 22 päivänä.

”Näin ollen valmis päällyste oli koko ajan märkää. Kun uusi asfaltti tehdään, siinä on kerros pintabitumia, joka yleensä lähtee talven aikana pois”, Ahokas selvittää.

Normaalina talvena pintabitumi irtoaa kuivana ja ajautuu pois tieltä.

”Nyt pintabitumi kyllästyi veteen ja roiskui autojen ajaessa autojen kylkiin”, Ahokas arvioi.

”Olemme olleet huolissamme”

Somerolla päällystetyn Terttiläntien asukkaat ovat olleet huolissaan siitä, miten uusi päällyste kestää kulutusta, jos siitä irtoaa jo nyt paljon pikeä. Erittäin huonokuntoinen tie päällystettiin vihdoinkin viime syksynä.

Ahokas myöntää, että tahmaongelma on aiheuttanut ely-keskuksessakin harmaita hiuksia.

”Olemme olleet täälläkin huolissamme, sillä tiet ovat muutenkin huonossa kunnossa. Kun kunnostamme tien, meillä ei ole varaa tehdä huonoja pätkiä, jotka hajoavat saman tien”, Ahokas sanoo.

Ely-keskus seuraa tilannetta, ja jos ongelma jatkuu keväällä, keskus ryhtyy jatkotoimenpiteisiin. Ahokas uskoo kuitenkin, että ongelma on nyt takana päin.

”Olemme katsastaneet tiet, joissa ongelmaa on ollut havaittavissa. Niissä pintabitumi on nyt kulunut pois ja kivi näkyy normaalisti alta. Tilanne vaikuttaa rauhoittuneen.”

Jos auton maalipinnassa näkyy tahmeita bitumitahroja, ne on syytä poistaa bitumin poistoon tarkoitetulla liuotinpesuaineella. Suihkupullossa myytävä pesuaine kannattaa suihkuttaa suoraan tahraan ennen varsinaista pesua

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Autoilijoita piinanneen mustan tahman mysteeri selvisi: lauha talvi on saanut asfaltin käyttäytymään oudosti”

  1. Kun valvonta pettää niin päälystäjät osavat ”HALPUUTTAA”

  2. Bitumin ja runkoaineen heikon tarttuvuuden syynä on yleensä tartukemäärän vähäinen määrä bitumissa. Bitumi on sekoitettu kylmään kiviainekseen, tässäkin on säästetty. Laboratorio kokeilla pystytään osoittaa kiviaineksen ja bitumin tarttuvuus. Myr-kokeen lisäksi on vielä yksinkertaisempi koe ns. ämpärikoe. Tartukemäärät löytyy bitumin rahtikirjasta. Luulisi nämä dokumentit löytyvän laatukansiosta. Kukahan näitä päällysteurakoita nykyisin valvoo? ”Ammattitaito” on tainnut kadota Q-:n myötä. Elyt heräätys.

Vastaa käyttäjälle evp.tiemestari Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat