Kokeile kuukausi maksutta

Ennen Kampin keskus oli Helsingin merkittävin portti länteen – länsimetron takia kauppakeskus menettää nyt päivittäin tuhansia kävijöitä

Helsingin Kampin keskuksesta nousee metron kyytiin aiempaa vähemmän ihmisiä.

Kampin kauppakeskus on lähes koko historiansa ajan ollut kävijämäärältään Suomen suurin ostoskeskus, mutta kävijät pysähtyvät Kampissa harvemmin ostoksille kuin muualla. Kuva: Peter Jansson

Helsingin seudun liikenteen (HSL) mukaan muutos on tapahtunut sen jälkeen, kun länsimetro aloitti kulkemisen. Arkisin Kampista nousee metroon 9 000 ihmistä vähemmän kuin ennen marraskuun puoliväliä. Määrä on vähentynyt kolmanneksella.

Samaan aikaan Rautatientorilta metroon nousevien määrä on kasvanut 6 000:lla. Myös Ruoholahdessa määrä on kasvanut hiukan.

HSL:llä on tulkittu lukuja niin, että metrolla ajetaan Kampin ohi molempiin suuntiin.

Läpikulkuasema jo ennen länsimetroa

Kampin keskus on koko 2010-luvun ajan pitänyt asemansa Suomen vilkkaimpana ostoskeskuksena. Suomen kauppakeskusyhdistyksen mukaan Kampin keskuksen läpi kulki vuonna 2016 noin 41 miljoonaa ihmistä. Kampin vilkkauteen vaikutti ennen sen hallitseva asema joukkoliikenteen risteyskohtana.

Läpikulkuasema Kamppi oli myynnissä laskettuna kuitenkin jo ennen länsimetroa. Se on lähes koko historiansa ajan ollut kävijämäärältään maan suurin ostoskeskus, mutta kävijät pysähtyvät Kampissa harvemmin ostoksille kuin muualla.

Suomen kauppakeskusyhdistyksen mukaan Kampissa käytetään rahaa kävijää kohti vain yhden kalliimman erikoiskahvin verran, 5–6 euroa. Pääkaupunkiseudun muihin suuriin verrattuna se on vähän. Sellossa kävijät käyttivät vuonna 2016 rahaa melkein 17 euroa käyntiä kohti, Itiksessä 18 euroa, Isossa Omenassa 26 euroa. Jumbossa kävijät tekivät ostoksia jopa 35 eurolla.

Myynnin perusteella laskettuna Kamppi oli vuonna 2016 Suomen neljänneksi suurin ostoskeskus. Sen kokonaismyynti oli tuolloin 238 miljoonaa euroa, lähes puolet vähemmän kuin tilastojohtajan paikalla paistatelleen Leppävaaran Sellon.

Tulokset näkyvät jo

Vuoden 2018 tammikuuhun asti Kamppi oli Helsingin merkittävin portti länteen. Sen terminaalista lähti ja sinne saapui suuri osa Espoon busseista. Länsimetron valmistuminen muutti tilanteen. HSL lakkautti metron takia suurimman osan Etelä-Espoosta Länsiväylää pitkin Helsinkiin kulkeneista linjoista.

Muutos on kestänyt vasta pari kuukautta, mutta sen tulokset näkyvät jo. Espoolaiset ovat olleet harmissaan esimerkiksi pidentyneistä matka-ajoista, jotka metrouudistus toi tullessaan.

Mutta mitä muutos tarkoitti Kampin liikennekeskuksessa? Espoon vanhoista seutulinjoista Kampin terminaalin jäivät vain yöliikenteen bussit. Ne kulkevat silloin, kun metro ei kulje. Lisäksi terminaaliin ovat uusina tulleet Luoteis-Helsingin sisäiset linjat ja joitakin Vantaan ja Espoon suunnan seutulinjoja. Ne ajavat terminaaliin Jaakonkadun puoleisesta sisäänkäynnistä.

”Pikkuisen vajaa puolet terminaalin kapasiteetista on nyt Töölön suuntaan lähtevän liikenteen käytössä”, sanoo osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä.

Terminaaliin on siis ohjattu nyt linjoja, jotka aiemmin lähtivät muualta ja saapuivat muualle kantakaupunkiin kuten Kampin metroaseman ympäristöön. Tämä niin sanottu pinta-Kampin päätepysäkki oli Anttilan mukaan väliaikaisratkaisu.

Kampin terminaaliin on tuotu nyt bussiliikennettä Elielin aukiolta, koska keskustakirjaston rakennustyömaa pienensi välillisesti myös Elielin terminaalia.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Ennen Kampin keskus oli Helsingin merkittävin portti länteen – länsimetron takia kauppakeskus menettää nyt päivittäin tuhansia kävijöitä”

  1. Aika lyhyt tarkasteluväli. Ja entä kun Länsimetron jatko tulee taas myöhästymään ja bussilinjoja suoraan keskustaan joudutaan ehkä palauttamaan? Ei kannata parin kuukauden takia vielä hätääntyä ja huudella.

Vastaa käyttäjälle Kotona AB Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat