Kokeile kuukausi maksutta

Taas kohtalokas onnettomuus rakennustyömaalla – mies kuoli Espoossa

Espoossa Sinimäentiellä sattui rakennustyömaalla kuolemaan johtanut onnettomuus tiistaiaamuna.

Espoossa Sinimäentiellä sattui rakennustyömaalla kuolemaan johtanut onnettomuus tiistaiaamuna.

Lehdon aliurakoitsijana toimineen yrityksen 62-vuotias työntekijä, joka toimi paalutuskoneen apumiehenä, menehtyi paalun osuessa häneen. Onnettomuus sattui tiistaina kello yhdeksän jälkeen.

Paalutustyöalueella ei ollut tapaturman sattuessa muita työntekijöitä kuin menehtynyt apumies ja paalutuskoneen kuljettaja. Molemmilla oli erittäin pitkä kokemus paalutustyöstä.

Poliisi tutkii asiaa epäiltynä työturvallisuusrikoksena. Esitutkinta on alkuvaiheessa, eikä poliisi voi antaa tässä vaiheessa tarkempia tietoja asiasta.

”Olemme kaikki todella järkyttyneitä tästä tapaturmasta ja haluamme ilmaista syvimmän osanottomme uhrin omaisille.  Tällä hetkellä tapahtumasta on poliisin tutkinta käynnissä ja avustamme poliisia kaikilta osin”, kertoo Lehdon Toimitilat-palvelualueen tuotantojohtaja Henri Mämmi.

Tämä viikko on ollut rakentamisessa murheellinen. Maanantaina yksi ihminen kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti työtapaturmassa rakennustyömaalla Helsingin Kalasatamassa maanantaina puoliltapäivin.

Juttua päivitetty klo 10.59, lisätty poliisin kommentti.

Juttua päivitetty klo 11.23, lisätty Henri Mämmin kommentti.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Taas kohtalokas onnettomuus rakennustyömaalla – mies kuoli Espoossa”

  1. Käsittämätöntä, miten tälle samalle paaluttajalle sattuu näitä kaatumisia jatkuvasti. Onkohan tämän paaluttajan ja Lehdon turvallisuuskulttuuri kunnossa?

  2. Kiinnitetäänkö riittävästi huomiota älyttömään kilpailutukseen ja tyomaiden aikataulutukseen, kiire aiheuttaa vaaratilanteita ja tapaturmia,
    jokaiselle työvaiheelle pitää varata riittävä aika myös vaaratilanteiden miettimiseen, pelkkien suojalasien ja kypäröiden leukaremmien
    vahtiminen ei tee työmaita turvalliseksi.

    1. Kypärän, suojalasien, leukahihnan ym. tarkkailu on niin helppoa ja mukavaa puuhastelua, että siinä kaikki oikeasti tärkeä unohtuu. Voi olla, että myöskään ammattitaito ei riitä vaativampiin tarkkailuihin…

  3. Vaijereiden turvatarkastukset ajankohtaiseksi !! Täytyy löytyä sykliset rasitus leimat sekä yleensäkkin tieto ja näyttö siitä että on oikeanlainen vaijeri käytössä! Hydraulisen puolen tarkistus myös.kaikki nostoihin sekä hydraulisiin pitoihin/lukkoihin liittyvät venttiilit ja letkut täytyisi olla varmistettuna HBD lukoilla. Näissä koneissa on niin monta vaarallista ja mahdollista vika kohdetta että pitäisi olla valtiollisen tahon katsastus joka työmaan alussa. Nämä ovat nosturissa normi huollossa tehtyjä tarkistuksia ja tarvitsevat aina insinöörin leimat loki kirjoihin . Koska ollaan töissä ihmisten rakennusten sekä voimalinjan lähellä kaikki pitää täsmätä ja näyttö siitä.

  4. Myös teräs-rakenteiden tarkastus olisi tarpeen näitten paalutus koneiden kohdalla, jatkuva kuormitus puomissa väsyttää ja aikaan saa halkeamia teräksestä ja hitsi-saumoissa. Nämä rakenteet tulisi tarkastaa kuten Hissit tai sillan palkit! . Turvallisuus ensin kuomaseni!

  5. Paalutuskone ei ole nosturitarkastuksen alainen

  6. Paalutuskone on PO- 2016 mukaan määräaikaistarkistettava 5 vuoden välein NDT menetelmällä. Inspecta tekee ainakin näitä ja varmaan muutkin laitokset joilla pätevyys

  7. Kuinkas jos on ollut korjauksia rakenteissa kuka niitä saa korjata ? Pitääkö olla pätevöitetty hitsaaja. Voiko näitä koneita valmistaa itse? .

  8. Muistakaa!!! urakoitsijoiden Vakuutukset on oltava kunnossa! muuten ei kannata ottaa rakennus alueelle! muuten vastuu siirtyy rakentajalle!!!

  9. Saako oma-valmistettuihin koneisiin vaakutusta ja saako niilla urakoida muille?. mika on laki niihin ??

Vastaa käyttäjälle Paalunporaaja Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat