Kokeile kuukausi maksutta

Puusiltakilpailu ratkesi Finnbuildissä

Span 18 -puusiltakilpailu ratkesi tänään Finnbuildissä. Palkinnot jaettiin kolmessa kategoriassa.

Perjantaina opiskelijoiden rakentamat puusillat testattiin. Vuorossa Tampereen ammattikorkeakoulu. Kuva: Merja Mannila

Kilpailutehtävänä oli rakentaa metrin pituisen aukon yli vapaan jännevälin silta, kun käytettävissä oli 9 metriä 10×10 millimetrin rimaa, 1,5 metriä 10×20 millimetrin rimaa ja 1 desilitraa erikeeper-liimaa. Aikaa rakentamiseen oli Finnbuildin aikana keskiviikko ja torstai, perjantaina olivat lopputestit ja palkitseminen.

Kantavimmaksi sillaksi valittiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun silta (325,1 kg). Suunnittelutarkkuudessa ensimmäinen sija jaettiin Hämeen AMK 1:n ja Tampereen välillä (tarkkuus 9,0-9,5). Esteettisimmäksi sillaksi valittiin Hämeen AMK 1:n silta.

SPAN-puusiltakilpailu  järjestettiin tänä vuonna jo viidennen kerran. Kilpailuun lähti kuusi opiskelijajoukkuetta. Kolmessa eri kategoriassa jaettiin palkintorahaa yhteensä 5000 euroa.

Kilpailun järjestivät Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry, Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry ja Messukeskus. RIL:n johtaja Teemu Vehmaskoski kiitteli Rakennuslehdelle joukkueiden paneutumista siltakilpailuun.

”Moni joukkue oli käyttänyt huikeasti aikaa taustatyöhön ja valmisteluun. Jopa 300 tuntia oli käytetty suunnitteluun, koekappaleiden tekemiseen ja koestamiseen. Se kannatti, sillä esimerkiksi detaljeista näki, että niitä oli mietitty.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Puusiltakilpailu ratkesi Finnbuildissä”

  1. Onnittelut voittajille!

    Span on hieno kilpailu, joka konkretisoi sillanrakentamisen haasteita ja tuo upeasti esille insinööritaitojen merkityksen.

    Vaikka estetiikka on silloissa merkittävä asia, siltaa ei minusta pitäisi palkita pelkästään estetiikan perusteella. Kun varsinkin tulevaisuudessa peräänkuulutetaan vastuullista materiaalinkäyttöä, esteettisin perustein palkittavan sillankin olisi hyvä kestää esimerkiksi puolet tai vähintään kolmanneksen voittajasillan murtokuormasta. Joskus kisassa on näkynyt puhtaasti esteettisiä ”tekeleitä”, jotka eivät hoida sillan ensisijaista tehtävää eli kuorman kantamista käytännössä ollenkaan.

    1. Esteettisin silta kesti 152 kg kestävin 325kg. Sehän menee tuohon sinun kriteereihin. Kävitkö edes tutustumassa messuilla siltoihin.

  2. No hienoa, että esteettisin perusteinkin valittu kesti noin paljon. Palautteeni on ehkä noteerattu töiden ohjauksessa 🙂
    Tällä kertaa en valitettavasti ehtinyt tutustua siltoihin. Valtaosahan niistä on aiempinakin vuosina ollut todella hienoja.

Vastaa käyttäjälle Betonijussi Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat