Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki-Vantaan 400 miljoonan euron jättihanke tuo lentoasemalle merkittävästi lisää kapasiteettia

Finavia on tehnyt terminaali 2:n laajennusurakasta toteutuspäätöksen. SRV aloittaa heti valmistelevia töitä.

Helsinki-Vantaan terminaalin laajennus matkustajatasolta katsottuna. Kuva Arkkitehtitoimisto ALA ja Arkkitehtitoimisto HKP

Terminaali 2:n laajennusosan ja muutostöiden osuus käynnissä olevasta Finavian yhden miljardin euron investointiohjelmasta on noin 400 miljoonaa.

Pelkän laajennusosan kokonaiskustannusarvio on 250 miljoonaa euroa. Kymmenen vuoden kehitysohjelma on nyt puolitiessä.

Terminaali 2:n laajennus- ja muutostyöt tehdään allianssimallilla. Allianssin muodostavat Finavia, SRV sekä laajennuksen suunnitteluryhmä Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland.

Maarakennusurakoitsija vaihtui

Allianssin kehitysvaiheen alkupuolella maarakennusurakan neuvotteluja käytiin Destian kanssa. Loppuvaiheessa maarakennusurakoitsija päätettiin vaihtaa ja nyt sopimusta valmistellaan Kreaten kanssa.

”Allianssiryhmä halusi vaihtaa maarakennusurakoitsijan, sillä halusimme paremman pidon kustannusennusteeseen. Tähän ei sisälly mitään dramatiikkaa, se kilpistyi kustannusennusteeseen. Destia on edelleen meille tärkeä toimija, ja se tekee meille urakoita esimerkiksi Lapissa ja Pirkkalassa On allianssin hyvä ominaisuus, että voidaan tehdä muutoksia”, Finavian tekninen johtaja Henry Hansson sanoo.

Allianssiryhmä kilpailuttaa aliurakoitsijat. Esimerkiksi talotekniikkaurakoitsijaa ei ole mukana allianssiryhmässä.

Terminaali laajenee merkittävästi

Laajennusosan laajuus on 40 000 kerrosneliömetriä ja muutososan 35 000 kerrosneliömetriä. Lisäksi rakennetaan uusi 1800-paikkainen pysäköintitalo. Terminaalin laajentamisen yhteydessä Kehäradan asemalle rakennetaan uusi yhteys.

Laajennusosa tarvitaan lentomatkustajien määrän kasvun vuoksi. Tänä vuonna on ylitetty 20 miljoonan matkustajan raja. Vuonna 2030 tavoitteena on 30 miljoonaa matkustajaa.

Laajennusosa on suorakaiteen muotoinen. Nykyisen terminaalin muutostöissä turvatarkastus rakennetaan sen taakse.

Rakennustöiden valmistelu alkaa joulukuussa työmaan perustamisella, purkutöillä ja uuden pysäköintilaitoksen maarakennustöillä. Terminaalia lähinnä olevan pysäköintihallin P1/P2 purkaminen alkaa tammikuussa.

”Purkutyöt tehdään ensin. Laajennusosan runkotyöt käynnistyvät 2020”, SRV:n Suomen liiketoimintajohtaja Juha Toimela kertoo.

Pysäköintihalli valmistuu vuonna 2020, uudisrakennus vuonna 2021 ja muutostyöt vuonna 2022.

Toimela arvioi, että rakennustöitä tehdään lentoasemalla myös poikkeuksellisina aikoina, kun asutusta ei ole sen välittömässä tuntumassa.

Lentomatkustajien kulkureitit tärkeitä

Rakennustyömaan logistiikka on vaativa, samoin kuin toiminnassa olevan lentoaseman matkustajien kulkureittien järjestelyt. Matkustajat ja työmaa-alue eriytetään. Allianssissa yhtenä tärkeänä tavoitteena on matkustajakokemuksesta huolehtiminen rakennustöiden aikana.

Keväällä 2019 matkustajien jättö henkilöautolla siirtyy tulokerroksen edustalle ja taksiaseman paikka muuttuu nykyisen P1:n paikalle. Toukokuussa terminaali 2:n sisään- ja ulostulorampit puretaan. Bussiasema siirtyy Scandicin eteen.

Pysäköintitaloista kannattaa varata paikka etukäteen henkilöautolla tullessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Helsinki-Vantaan 400 miljoonan euron jättihanke tuo lentoasemalle merkittävästi lisää kapasiteettia”

  1. Destia kuulemma oli kertonut hintansa melkein kahdella kun luuli olevansa saletissa. Ei ollut. Puhutaan kuitenkin kymmenien miljoonien urakasta

    yrittivät kai ryöstää finnavian samoin kuin tekivät aiemmassa vantaan lentokentän allianssiurakassa.

    1. Miksei Destia muuten ole mitenkään kertonut julkisuuteen, että 50 miljoonan urakan sopimus sen kanssa on purettu jo vissiin kuukausi sitten? hehkuttavat kyllä saatuja töitä, mutteivat purkuja

      1. salailun kulttuuri on ollut destiassa iät ja ajat

    2. Miten niin ryöstö? eihän puhallus ollut kuin 20 milljoonaa euroa finnavian eli veronmaksajien rahoja destian johdon taskuihin

  2. ALA on kyllä varsinainen yhden tempun poni. Toimiston kaikki kolme päätyötä perustuvat puiseen näyttävään alakattoon. Ja sekin idea on saatu Aallon Viipurin kirjastosta.

  3. Mikäs ihme se on jos toimiston nimessäkin on ”ala”…

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat