Kokeile kuukausi maksutta

Pyöräilyväylä Baanan ylä­puolelle Helsingissä halutaan rakentaa taloja ja puistoa – SRV siirtäisi autot pois Pohjoisen Rautatiekadun alkupäästä

Yhtenä suunnitelman malleista toimii New Yorkin High Line.

Urbaanasta havitellaan New Yorkin High Linen kaltaista maamerkkiä. Kuva: Creadesign

Pyöräilijöiden pikatie Baanan yläpuolelle saatetaan rakentaa asuntoja, liiketilaa sekä uusia kävely- ja oleskelualueita. Virkamiehet ehdottavat, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunta myöntäisi rakennusliike SRV:lle suunnitteluvarauksen Mannerheimintien ja Malminkadun väliselle Baanaa ympäröivälle alueelle.

Suunnitelma sai alkunsa kuvanveistäjä Martti Aihan ideasta. Yhtenä suunnitelman referenssikohteena pidetään New Yorkissa sijaitsevaa High Linea. High Line on Manhattanin katujen yläpuolella kulkeneen entisen junaradan päälle rakennettu pitkä ja suosittu puistoalue.

Kävelyalueiden lisäksi Urbaanan toteuttaminen tarkoittaisi myös lisärakentamista. Alustavan suunnitelman mukaan yksi rakennus tulisi eläinmuseota vastapäätä, yksi tennispalatsin viereen ja yksi Marian sairaalan päätyyn.

Mannerheimintien päädyssä sijaitsevaan rakennukseen tulisi asuntoja sekä kahviloita ja ravintoloita. Eduskuntatalon ja sen lisärakennuksen välinen alue muutettaisiin puisto- ja virkistysalueeksi ohjaamalla Pohjoisen Rautatienkadun liikenne tältä osin Arkadiankadulle.

Urbaana-hankkeen esittelysivujen mukaan keskimmäinen rakennus olisi ”arkkitehtoninen matkailukohde ja maamerkki”. Siltamaisen rakennuksen sisälle tulisi kävelyväylä terasseineen ja kahviloineen.

Baanan länsipäätyyn tehtävässä rakennuksessa olisi kauppahalli, asuntoja ja mahdollisesti muuta ruokaan liittyvää toimintaa.

SRV:lle ehdotettava suunnitteluvaraus on kaksivaiheinen. Mahdollinen toteutukseen tähtäävä varaus tehdään vasta suunnitelmien edistyttyä.

Kaupunkiympäristölautakunta ottaa hankkeen käsittelyynsä tiistaina.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Pyöräilyväylä Baanan ylä­puolelle Helsingissä halutaan rakentaa taloja ja puistoa – SRV siirtäisi autot pois Pohjoisen Rautatiekadun alkupäästä”

  1. Aivan liian ahdas paikka näin suurelle ja kaiken täyttävälle rajalliselle tilalle. Tuo määrä rakennusmassaa tarvitsee tilaa ja avaruutta ympärilleen. Lopputulos olisi ahdistavan ahdas tila keskellä parasta Helsinkiä. Älytön ehdotus.

Vastaa käyttäjälle Kelhu Kaija Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat