Kokeile kuukausi maksutta

Vesterbackan Tallinna-tunnelin parissa työskentelee vuoden lopulla satoja suunnittelijoita

A-Insinöörit ja Pöyry valmistelevat Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin yleissuunnittelun käynnistämistä Peter Vesterbackan luotsaaman Finest Bay Area Developmentin kumppaneina.

Kuva: Finest Bay Area

”Olemme yhdessä arvioineet, että vuoden lopussa tunnelin suunnittelussa työskentelee satoja suunnitteluinsinöörejä, tutkijoita ja sovelluskehittäjiä”, hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo tiedotteessa.

Suunnittelutiimin kokoonpano riippuu siitä, miten projekti edistyy ja sen lupa- ja kaavakäsittely etenee. Valmisteltavaan suunnitteluvaiheeseen kuuluvat käytännössä muun muassa kallioperätutkimusten teko sekä yksityiskohtaisempi tunnelin suunnittelutyö.

Tämänhetkisissä luonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille olisi tulossa eri vaihtoehdoista riippuen neljästä kuuteen.

”Kyseessä on ennennäkemättömän merkittävä hanke, jossa suomalaista insinööritaitoa päästään hyödyntämään ja esittelemään laajasti.  Projektissa tullaan kehittämään ennakkoluulottomasti uusia, yhteistoiminnallisia ja digitaalisuuteen perustuvia infrarakentamisen toimintatapoja”, infrasuunnittelun johtaja Mikko Inkala Pöyryltä toteaa.

Finest Bay Area -hankkeen tekninen esisuunnittelu aloitettiin toukokuussa 2018 yhdessä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) valmistelun kanssa. Hankkeen YVA-ohjelma toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019. YVA-prosessissa tullaan hyödyntämään uusia tapoja kerätä palautetta kansalaisilta, muun muassa älypuhelinsovelluksen kautta.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 8 kertaa

8 vastausta artikkeliin “Vesterbackan Tallinna-tunnelin parissa työskentelee vuoden lopulla satoja suunnittelijoita”

  1. Tunneli on loistava sijoitus! Yksi asia vain hieman ihmetyttää, miksi rautatietunnelirakentamisen ammattiosaamista ei hankita maailmalta jossa sitä on tarjolla Japania, Eurooppaa sekä Yhdysvaltoja myöden. Sieltä löytyy kokeneita tunnelirakentajia ja suunnitteluosaamista aina kanaalin alituksia myöden. Miksi ihmeessä pitää alkaa keksiä pyörää uudelleen, maksaa Pöyrylle ja A-insinööreille moninkertaisesti siitä mitä maailmalla jo osataan?

    1. Loistava sijoitus? Joo, niin varmaan. Eurotunnelkin on tehnyt vasta yhden konkan, vaikka puhutaan AIVAN toisen luokan rahti- ja matkustajavolyymeista. Mutta voit toki pistää vaikka kaikki liikenevät varasi tähän ei-missään sijaitsevaan kahden perähikiän väliseen putkeen jos siltä tuntuu, kunhan vain meidän veronmaksajien ei tarvitse.

      Joten onnea vaan sijoitukselle, jos tunnet sitä tarvitsevasi.

      1. Maurizion periaatteella ihmiskunta eläisi edelleen maakuopissa ja eläisi kivikautta.

        1. No ei. Mutta jos sulla(kaan) ei ole peruslaskutaitoa ja/tai taloudentajua, niin syytön mä siihen olen. Joten onnea vaan tolle valitsemallesi vihreälle maailmankuvalle jossa velatkin muuttuu saataviksi ja rahaa voi aina lainata lisää.

          Ja valtio maksaa sitten konkan kun te hipsterispedet olette ensin leikkineet kutsuplussaa valtioiden välisessä mittakaavassa, koska maailmahan nyt vaan_tarttee_ pelastaa vaikka ylihintaisella ja alikäytetyllä hukkaputkella.

      2. Eurotunnelista tehtiin kannattava vaihtamalla velkakirjat osakkeiksi. Samoin vou tehdä Tallinna tunnelinkin osalta.

        1. Joo, ”kannattava”. Tiedä sitten, pyöriikö tosin nykyään jo kituliaasti omillaan. Mutta tämä MONINKERTAISILLA liikennemäärillä siihen verrattuna, mitä täällä perähikiässä ikinä voitaisiin kuvitella saavutettavan.

          Eli pösilö hanke, piste.

  2. Kun vaan Suomen hallitusherrat ja kansanedustajat eivät löisi päitään tunnelkputkeen ja käytä ainuttakaan veroeuroa tähän hankkeeseen. Maksakoon rakennuttaja ja käyttäjät.

  3. Lupaprosessi vaatinee vielä jonkun vuoden + valitukset. Mutta kivahan se on suunnitella

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat