Kokeile kuukausi maksutta

Nyt mullistuu Leppävaara: Sellon viereen suunnitellaan tornitaloja, vilkasta Turuntietä siirretään

Radan pohjoispuoli on tarkoitus yhdistää kauppakeskukseen ja Etelä-Leppävaaraan katetulla kävelysillalla.

Havainnekuva, jossa vasemmalla on hahmoteltu kauppakeskus Sellon laajennusosa ja sen takana pysäköintirakennus. Alhaalla oikealla ensimmäisenä on vuonna 2010 valmistunut 21-kerroksinen ja 68 metriä korkea asuintalo. Loput Turuntien varteen piirretyt rakennukset ovat suunniteltuja uudisrakennuksia. Kuva: Arkkitehtitoimisto SARC

Junaradan ja Turuntien halkoma Espoon Leppävaaran keskusta ja asemanseutu mullistuvat hurjasti lähivuosina. Junaradan ja Turuntien ylittävän sillan pohjoispäähän Läkkitorin ympäristöön on tarkoitus rakentaa useita korkeita rakennuksia.

Radan pohjoispuolelle ollaan kaavoittamassa 75 000–80 000 kerrosneliömetriä asuin- ja toimistotaloja sekä hotelli. Toteutuessaan kyseessä on valtavan iso muutos, joka muuttaa kaupunkikuvaa merkittävästi. Jotain käsitystä muutoksen laajuudesta saa, kun vertaa suunnitelmia Pasilaan parhaillaan rakennettavaan Triplaan, johon tulee noin 85 000 neliömetriä kauppakeskustilaa. Kaikkine kortteleineen Triplaan tulee yhteensä noin 183 000 kerrosneliötä.

Leppävaarassa on radan pohjoispuolella nyt maamerkkinä 21-kerroksinen asuintornitalo. Tämänhetkisissä suunnitelmissa uusista taloista pari olisi suunnilleen samankorkuisia kuin nykyinen korkea asuintorni ja loput hieman matalampia.

Alueen suunnitteluvaraus on ollut Skanskalla, YIT:llä (aiemmin Lemminkäinen), Spondalla ja Scandicilla, jotka ovat pyytäneet kaupungilta sille jatkoa.

Kaupungin suunnitelmien tarkoituksena on liittää radan pohjoispuoli kauppakeskus Selloon ja Etelä-Leppävaaraan katetulla kävelysillalla. Katettava silta on ajateltu toteuttaa vähän samaan tapaan kuin Tikkurilan Dixissä.

Lämpimiin odotustiloihin on pohdittu sijoitettavaksi pieniä liiketiloja kuten kahvila tai kioski.

Sello suunnittelee laajennusosaa

Kauppakeskus Sello puolestaan suunnittelee rakennuttavansa tulevan sillan yhteyteen nykyisen kauppakeskuksen laajennusosan, johon tulisi noin 10 000 neliömetriä palvelu- ja liiketilaa. Tämän lisäksi suomalaisten eläkeyhtiöiden omistama Sello haluaa rakennuttaa Linnatullinkadun pohjoispuolelle noin 350 autopaikan pysäköintirakennuksen nykyisen asuinkerrostalon ulkoparkkipaikan tilalle.

Radan pohjoispuolelle uuden korttelialueen alapuolelle on suunnitteilla maanalainen 1 100–1 200 autopaikan pysäköintilaitos. Sen on tarkoitus palvella liityntäliikennettä ja toimia vuoropysäköintiperiaatteella asuntojen ja toimistojen parkkipaikkoina.

Sellon toimitusjohtaja Matti Karlsson kertoo, että kauppakeskus on suunnitellut laajennusosaan enemmän palveluita kuin vähittäiskauppaa.

Suur-Leppävaara on nyt noin 70 000 asukkaan alue, ja itsenäisenä kaupunkina se olisi Suomen 14. suurin Joensuun ja Lappeenrannan jälkeen. Niiden jälkeen tulevissa Vaasassa ja Hämeenlinnassa on molemmissa noin 67 500 asukasta.

Karlsson uskoo, että Sellon kävijämäärä tulevaisuudessa vielä kasvaa, kun alueelle suunnitellut joukkoliikenne­ratkaisut toteutuvat ja sinne tulee lisää asuntoja.

”Laumaantuminen on sisäänrakennettua”

Sellon vuotuinen kävijämäärä on Suomen kauppakeskuksista suurin: noin 24 miljoonaa asiakaskäyntiä vuodessa. ”Laumaantuminen on ihmiseen sisäänrakennettua. Halutaan olla siellä missä muutkin ovat. Kauppakeskukset ovat nykyään kuin kirkonmäet ja torit ennen”, Karlsson sanoo.

”Kauppakeskusten merkitys tavaran ostamisen paikkana vähenee ja palvelujen oston paikkana kasvaa.”

Sellossa on muun muassa kävijämäärällä mitattuna yksi Suomen vilkkaimmista kirjastoista.

”Koska ihmisten arki on kiireistä, yhdellä pysähdyksellä halutaan hoitaa monta asiaa. Vaikka joitakin kaupallisuus tökkii, ei se kokonaan häviä: jäätelöä syödään, kahvia juodaan eikä parturissa käydä netissä.”

Alueen toteuttamisen edellyttämä Leppävaaran keskuksen ja Pohjois-Leppävaaran asemakaavan muutos on vireillä.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan on tarkoitus esittää asemakaavaehdotusta nähtäville ensi syksynä.

Koska kaavaprosessi on kesken, muutosten rakentamisen aloittamisajankohta ja lopullinen muoto ovat vielä auki. Tämänhetkinen arvio on, että rakentaminen alkaisi parin vuoden päästä vuonna 2021 sillan rakentamisella ja Sellon laajentamisella.

Leppävaaran jalankulkukeskustaa halutaan laajentaa

Kaupunki neuvottelee parhaillaan Väyläviraston (entinen Liikennevirasto) Turuntien lopullisesta siirron paikasta suhteessa rataan.

Väyläviraston kannan Turuntien siirtämiseen pitäisi olla selvillä tämän kevään aikana. Väylävirasto tarkistaa, että Turuntien siirtäminen ei ole ristiriidassa kaupunkirata­suunnitelman kanssa, jotta kuivatukseen ja radan rakenteisiin liittyvät asiat mahtuvat elämään rinnan myös tien uuden linjauksen kanssa.

”Meidän tulkintamme mukaan siinä on vähän sellaista ei kenenkään maata, ja koetamme saada käyttöön kaikki metrit, jotka tiivistämisessä on saavutettavissa”, Leppävaaran projektinjohtaja Mika Rantala Espoon kaupungilta kertoo.

”Yksi merkittävä tavoite on laajentaa Leppävaaran jalankulkukeskustaa.”

Kävelykeskustan laajentamiseen liittyy myös se, että Lintuvaarantietä ei tulevaisuudessa enää pääse ajamaan suoraan Turuntielle, vaan se kiertää Portinvartijantien kautta paloaseman vierestä.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi kiistellyn linjauksen viime lokakuussa. Tämä tarkoittaa, että Lintuvaarantien nykyisen tieosuuden ja Turuntien varrella olevan huoltoasematontin tilalle tullaan rakentamaan asuinkortteli.

Bussiterminaaliakin uudistetaan

Myös bussiterminaalia on tarkoitus uudistaa Leppävaaran keskustan muutostöissä. Sellon laajennusosa on tulossa bussiterminaalin päälle, ja sinne tehdään muun muassa sähköbussien latauspisteitä.

Leppävaarassa tehdään eniten joukkoliikenteen vaihtoja Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan jälkeen. Siellä vaihdetaan joukkoliikennevälinettä arkisin lähes 50 000 kertaa vuorokaudessa.

Bussiterminaalin kattaminen Sellon laajennusosalla ja radan ylittävän sillan rakentaminen tarkoittaa, että linja-autopysäkkejä joudutaan siirtämään väistöpaikoille.

Niitä on suunniteltu Turuntien varteen aseman kohdalle. Mäkkylän puolelle tehdään väliaikainen bussien lataus- ja kääntöpaikka.

Samaan aikaan tullaan todennäköisesti rakentamaan myös Raide-Jokeria Leppävaaraan. Sen pysäkki on tulossa Sellon ja Panorama Tower -toimistotornitalon väliin.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Nyt mullistuu Leppävaara: Sellon viereen suunnitellaan tornitaloja, vilkasta Turuntietä siirretään”

  1. Paikkahan on löysää savea ja sitä on syvälle. Rakentaminen tulee olemaan kallista. Mitäs muuten tässä suunnitelmassa oli ajateltu sormumassa olevan ja saveen painuvan AMK-kiinteistön tilalle? Jos raide-Jokerin kustannukset ahdistavat ja karkaavat, ei niitä rahoja kannata paniikissa saalistaa jokaista ojanpenkerettä väkisin rakentamalla ja maksimaalisesti kaavoittamalla. Tolkkua mukaan ja se laumaantuminen on siellä Leppävaarassa jo vahvasti kasvanut. Kysymys, haluaako ostovoimainen kohdeyleiso enää jatkossa tehdä ostoksiaan sellaisissa paikoissa vai ostaako se jatkossa verkosta ja vielä kenties edullisemmin?

  2. Tällä tiivistämisbuumilla Pohjois-Leppävaaran viihtyvyys vähenee. Luonto, kasvillisuus vähenee. Alueesta tulee slummi, joka ei edistä asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia. Ilmasta tulee niin saasteista, että se sairastuttaa. On liikenteen solmukohta jo nyt ja ilmanlaatu huonoimpia Espoossa.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat