Kokeile kuukausi maksutta

Opettajapula riivaa ammattikorkeakouluja – ”Meillä ei ole joustovaraa”

Rakennuslehti kysyi ammattikorkeakouluilta, onko niillä pulaa rakennusalan opettajista. Moni vastasi myöntävästi.

Kuvituskuva. Oppilaitosten luokkien istumajärjestyksellä on tuoreimpien tietojen mukaan merkitystä ja perinteinen luokkaistumajärjestys, jossa oppilaat istuvat peräkkäin voi osoittautua turvallisemmaksi koronaviruksen leviämisen ehkäisyssä. Kuva: Liisa Takala

Rakennusalan opettajapula on päivänpolttava ongelma ammattikorkeakouluissa. Lähes kaikki Rakennuslehden kyselyyn vastanneet oppilaitokset kertovat vajeesta. Vain muutamasta ammattikorkeasta todettiin, että tällä hetkellä pulaa ei ole.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Ryhmätilaus digi (+printti)

Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.

Yksittäistilaus printti+digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.

Yksittäistilaus digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Opettajapula riivaa ammattikorkeakouluja – ”Meillä ei ole joustovaraa””

  1. Niin ne älyttömät titteli vaatimukset. 1990 luvulle asti kelpasi käytännön kautta edenneet opettajaksi. Nämä oikean käytännön osaamisen ammattilaiset pystyivät antamaan ns. hiljaista tietoa, jota ei yliopistoista tai näistä AMK auta minua kaikessa kouluista löydy. Arvomaailma on päälaillaan nykyisin, liikaa larvantolaisia opettamassa isää tiedätte kyllä mitä tekemään. Ei se loputon opiskelu ja tittelien saavuttaminen mitään ammatti taitoa luo, paperilla pa…kin näyttä eri näköiseltä.

    1. Paras yhdistelmä olisi ihminen, jolla on kokemusta sekä sitä teoriatietoa. Todella usein kentältä löytyy myös vaarallisia kokemusperäisiä ”osaajia” opettajiksi. Näkisin mieluusti yhteistyön lisääntyvän liike-elämän ja korkeakoulujen kanssa siten, että yhä useammin voisi joku työsuhteessa oleva ammattilainen tai ryhmä ammattilaisia vetää muutaman kurssin opiskelijoille, näin opiskelijat saavat erilaisen kosketuksen työelämän vaatimuksiin.

  2. Eipä ole kovasti kiinnostanut oppilaitoksia 35v työkokemus ja opettajapätevyys

    1. Oletko itse toiminut aktiivisesti asian eteen?

Viimeisimmät näkökulmat