Kokeile kuukausi maksutta

Rakennusteollisuus raidehankkeista: pelkkä suunnittelu ei riitä, myös rakentamisesta pitää saada päätös

Rakennusteollisuus RT:n mielestä maan hallituksen eteneminen isoissa raidehankkeissa on liian hidasliikkeistä hallitusohjelmaan nähden.

Antti Rinteen (sd) hallitus ei lupaa suurten rakennushankkeiden toteutuspäätöksiä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt toimia suurten raideliikennehankkeiden edistämiseksi. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää hyvin myönteisenä, että hallitus haluaa edetä hankeyhtiöiden perustamisen kanssa. RT:n mukaan eteneminen on kuitenkin varsin varovaista ja liian hidasliikkeistä hallitusohjelmaan nähden.

Hallitus aikoo ryhtyä neuvotteluihin kuntien ja muiden julkisyhteisöjen kanssa perustaakseen näiden kanssa kaksi hankeyhtiötä toteuttamaan suurten raideliikennehankkeiden suunnittelua. Hankeyhtiöt olisivat Turun tunnin juna sekä Suomi-rata Helsingistä pohjoiseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) mukaan varsinaisia toteuttamispäätöksiä ei kuitenkaan ehdittäisi tekemään tämän hallituksen aikana. Pelkän suunnitteluvaiheen ministeri arvioi kestävän 6–8 vuotta, mikäli merkittäviä valitusprosesseja ei tule.

Turun suunnan nopeaan ratayhteyteen liittyvän, jo pitkälle valmistellun Espoon kaupunkiradan toteuttamisen hallitus siirtää ratkaistavaksi maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevien MAL-sopimusten yhteydessä.

RT perää suunnittelun nopeuttamista ja selkeitä toteutuspäätöksiä

”Nyt päätetty suunnittelun lisäresursointi ja käynnistäminen myös Suomi-radan osalta on tärkeää. Käsityksemme mukaan suunnittelua on mahdollista kuitenkin nopeuttaa esitetystä”, Randell sanoo tiedotteessa.

Randellin mielestä hallituksella on ainutlaatuinen mahdollisuus päättää tulevaisuusinvestoinneista, joista on hyötyä jo tänään.

“Varsinaiset hankkeiden toteutuspäätökset on mahdollista tehdä jo ennen suunnittelun valmistumista, jos poliittista tahtoa löytyy. Myös kuntapäättäjien tulee kyetä reagoimaan tässä ripeästi ja tekemään linjakkaita päätöksiä.”

RT:n mukaan nopeampi eteneminen on siksikin tärkeää, että näille hankkeille on mahdollista saada tulevan EU-rahoituskauden rahoitusta. Selkeät päätökset hankkeista lisäävät eri osapuolien sitoutumista ja luottamusta hankkeita kohtaan ja saavat tarvittavat sijoittajat liikkeelle, RT linjaa.

Hankkeilla on välillisesti suuri vaikutus asunto- ja toimitilarakentamiseen ja talouden dynamiikkaan radan varsilla ja erityisesti kaupunkiseuduilla. Nopeat junayhteydet mahdollistavat työssäkäyntialueiden laajentumisen ja kytkeytymisen toisiinsa. Niilla on myös merkittävä rooli myös liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

“Valmiiksi suunniteltujen osahankkeiden, kuten Espoon kaupunkiradan toteutus voitaisiin aloittaa heti. Myös liikenneministeriön esitykseen sisältyvien Seinäjoki–Vaasa-, Tampere–Jyväskylä- ja Tampere–Pori-yhteysvälien parantaminen ja nopeuttaminen on tärkeää saada käyntiin.”

Rakennusteollisuus RT:n arvion mukaan liikenneinfrahankkeilla on mahdollista saada 14 000 henkilötyövuotta lisää hallituskauden aikana. Arviossa ovat mukana Väyläviraston keskeisiksi linjaamat rata-, tie- ja vesiväylähankkeet, jotka ovat näinä vuosina toteutusvalmiudessa. Jatkossa suurhankkeiden rakentaminen avaisi tien vielä huomattavasti mittavammille työllisyysvaikutuksille, järjestö katsoo.

Ruotsin etumatka kasvaa

Rakennusteollisuuden infrarakentamisen toimialajohtaja Paavo Syrjö pitää investointeja liikenneinfraan välttämättöminä, jotta Suomen teollisuuden kilpailukyky ja Suomen houkuttelevuus investointikohteena eivät jäisi yhä pidemmälle takamatkalle.

Länsinaapuri Ruotsilla on etumatka jo entuudestaan, koska se sijaitsee lähempänä keskistä Eurooppaa ja se on järjestelmällisesti kehittänyt liikenneinfraansa.

”Seuraavan kahdentoista vuoden aikana Ruotsi suunnittelee panostavansa liikenneinfraan 2,7-kertaisesti Suomeen verrattuna, kun Ruotsin kansantalouden koko Suomeen nähden on kaksinkertainen. Annammeko Ruotsin karata tavoittamattomiin?”, Syrjö kysyy RT:n tiedotteessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Rakennusteollisuus raidehankkeista: pelkkä suunnittelu ei riitä, myös rakentamisesta pitää saada päätös”

  1. Samaa mieltä rakennusteollisuuden kanssa. Rinteen hallituksella todella torso- päätös. Anne Berneri takaisin liikenneministeriksi kiitos.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat