Liikenneväylien kunnossapito on ollut taajaan esillä myös poliittisissa keskusteluissa. Juha Sipilän hallitus myönsi tähän tarkoitukseen kolmivuotisen rahoituspaketin, jonka viimeinen vuosi oli 2018. Nykyinen hallitus on päättänyt tehdä perusväylänpitoon pysyvän 300 miljoonan euron tasokorotuksen vuodesta 2020 lähtien. Uusinvestointien rahoittamiseksi tilanne on kuitenkin lähes yhtä epävarma kuin aiemminkin.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Ryhmätilaus digi (+printti)
Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.
Yksittäistilaus printti+digi
Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.
Yksittäistilaus digi
Tilausjakso valittavissa 6/12 kk.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Infran Paavo Syrjö uskoo ratarahaa heltiävän EU:lta”
OIKORADAT Ö-MAPPIIN!
Tehtyjen selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Eikä ole rahaa, eikä matkustajiakaan, ja matka-ajan säästökin on marginaalinen. Mikään näistä ei toteudu 10 vuoden sisällä, tuskin koskaan. Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Ja matka-ajatkin lyhenisivät.
Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun ELSA-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan. Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka niihin saisikin eu-rahaa.