Kokeile kuukausi maksutta

Avokonttorin ihanteita tavoitellut koulu koki takaiskun: Rakentaa väliseinät, koska eri tunneilla olleiden lasten äänet sekoittuivat

Järvenpään Kinnarin koulu rakensi paljon avointa tilaa, mitä ihannoidaan uudessa opetussuunnitelmassa.

Avoimessa tilassa opetustilat olivat jaettavissa väliseinillä. Kuva: Leif Rosas

Järvenpään Kinnarin koulussa ei enää jatkossa opiskella osittain avokonttorissa, vaan tilat jaetaan kahteen osan seinillä.

Viime elokuussa valmistunut Kinnarin koulu rakennettiin uuden opetussuunnitelman ihanteiden mukaisesti niin, että osa koulusta on avointa tilaa, joka voidaan jakaa pienempiin osiin liikuteltavilla sermeillä ja seinillä.

Koulun opetustilat kiertävät rakennuksen keskelle sijoitettua liikunta- ja juhlasalia. Osa opetustiloista on perinteisiä erikoisluokkia ja osa opetussoluja, joissa on erikokoisia tiloja.

Koulussa on myös kaksi suurempaa tilaa. Niihin voidaan erotella erilaisia opetustiloja siirrettävillä kalusteilla ja sermeillä. Nyt nämä avoimet tilat on tarkoitus jakaa kahteen osaan väliseinillä.
Seinät rakennetaan tällä viikolla. Jaetut tilat ovat käytössä ensi viikolla, kun oppilaat ja opettajat palaavat kouluun hiihtoloman jälkeen.

”Molempiin avoimiin tiloihin oli jo rakennusvaiheessa tehty varaus väliseinistä. Käyttäjien kokemusten perusteella päätimme rakentaa väliseinät”, Järvenpään palvelualuejohtaja Marju Taurula toteaa.

Taurula sanoo kumpaankin tilaan muodostuvan väliseinien rakentamisen jälkeen kaksi erillistä tilakokonaisuutta, joihin opetusta voidaan sijoittaa esimerkiksi oppiainekokonaisuuksina.

Kaikki oppilaat ja oppilaiden vanhemmat eivät pitäneet avoimessa tilassa opiskelua hyvänä ratkaisuna. Kinnarin koulun oppilaiden vanhemmat lähettivät tammikuussa Etelä-Suomen aluehallintovirastoon kantelun siitä, että koulun opetustilat ovat liian meluisia.

Järvenpään opetusjohtaja Arja Korhonen sanoo kuitenkin, ettei seinien rakentaminen johdu meluongelmasta.

”Oppilailta ja henkilöstöltä tulleen palautteen mukaan ongelmana ei ollut kova meteli, vaan äänten sekoittuminen. Esimerkiksi englannin kielen opetus saattoi sekoittua matematiikan opetuksen”, Korhonen kertoo.

Palvelualuejohtaja Taurula sanoo, ettei melu ole ollut ongelma.

”Eri puolilla koulua on tehty melumittauksia. Tulokset ovat olleet suositusten mukaisia, eivätkä raja-arvot ole ylittyneet.”

Vaikka väliseinät nyt rakennetaankin, opetusjohtaja Korhonen sanoo, että Kinnarin koulussa jatketaan jatkossakin uudenlaista ja joustavaa tilankäyttöä.

Järvenpään kaupunki valmistelee parhaillaan vastinettaan aluehallintovirastoon tehtyyn kanteluun siitä, että Kinnarin koulun tilat ovat liian meluisat. Taurulan mukaan Järvenpään opetuslautakunnan tulee antaa vastine maaliskuun puoliväliin mennessä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Avokonttorin ihanteita tavoitellut koulu koki takaiskun: Rakentaa väliseinät, koska eri tunneilla olleiden lasten äänet sekoittuivat”

  1. Kyllähän sitä pitää toimistoihinkin tehdään pää märkänä lasikoppeja, jotka myöhemmin teipataan ja peitetään sälekaihtimilla. Sitten ihmiset istuvat vastamelukuulokkeet päässään ja tuijottavat näyttöään ja on niin hyvä böhinä ja synergia käynnissä.

  2. Näiden toimimattomuudesta on kokemuksiajo 1990-luvulla rakennetusta keski-suomalaisesta päiväkodista. Tarvii vissiin joka arkkitehtisukupolven tehdä samat virheet.
    Mitenkäs, tuli myös iolmanvaihto muutettua uusien väliseinillä muodostuneiden tilojen mukaan, va käytkö perinteitä kunniottaen niin että tuloilma tulee vain yhteen tilaan ja toisessa on poisto?
    Euroja tuossa on alunperin ajateltu säästävän, samoin kuin avokarsinoissa.

  3. Opettajat ja vanhemmat vastustavat näitä avotiloja, mutta silti niitä nyt rakennetaan kiihtyvällä vauhdilla. Turvallinen ja rauhallinen oppimisympäristö on unohtunut täysin. Nyt on kysymys lapsista.

    1. Itse olin ainakin sen verran villi tapaus, että olisin tuollaisissa avoympäristöissä tippunut kelkasta alta aikayksikön. Toivottavasti palataan vanhaan luokka malliseen opetukseen pian ja avotilahöpötys haudataan.

      Oy Suomen tuntien tosin tälläiset ripuliajatukset tosin saa liitää yllättävänkin kauan. Lasten edun tulisi mennä kaiken edelle. Hävetkää!

      1. Aivan samoilla linjoilla. Aivan käsittämätöntä touhua. Ihmetellään pisa tuloksia ja liäskis vielä THL;n kaiken lukeneet ja oppineet pääsee oikein televisioon väläyttämään, että ihmiset kuvittelee esimerkiksi sisäilmaongelmat ja niiden oireilun. Muistetaan kaikki kuitenkin se, että oppivelvollisuus on pakollinen tiettyyn pisteeseen asti, joten lasten on pakko olla siellä melussa, kuin myös sisäilmaongelmissakin.

      2. En ymmärrä ollenkaan näitä avoluokkia miten se vaikuttaa lasten keskittymiseen tunnilla eikö opettajien mielipidettä pitäisi kysyä suunnittelussa he siellä ovat päivittäin ovat ja lapset ovat myös erilaisia joten levottomuus lisääntyy. Itse olen työskennellyt avokonttorissa vuosia ja tiedät mitä se on kun pitäisi keskittyä työhönsä aina jostain kuuluu melua

        1. ”Järvenpään opetusjohtaja Arja Korhonen sanoo kuitenkin, ettei seinien rakentaminen johdu meluongelmasta.

          ”Oppilailta ja henkilöstöltä tulleen palautteen mukaan ongelmana ei ollut kova meteli, vaan äänten sekoittuminen. Esimerkiksi englannin kielen opetus saattoi sekoittua matematiikan opetuksen”, Korhonen kertoo.”

          Äänten sekoittuminen tarkoittaa nimenomaan akustista ongelmaa; sitä, että kuunneltavaksi tarkoitettuun ääneen sekoittuu melua. Melu on määritelmällisesti epätoivottua ääntä. Matematiikan opetukseen liittyvä puheensorina viereisestä tilasta on nimenomaan melua, jos tarkoitus on kuulla englannin opetusta, ja jos epätoivottu ääni häiritsee tarkoitetun äänen kuulemista.

          Yksi vaihtoehto olisi se,että koulut alkaisivat jakaa henkilökohtaisia suojaimia, kuten melua pois suodattavia mikrofonillisia vastamelukuulokeita ja jotain näköesteitä niitä tarvitseville.Avotiloissa näkyvä liike ympäristössä voi myös olla häiritsevää. Keskittyminen voi herpaantua kun näkee liikettä. Suurin osa oppilaista pärjää avotiloissa hyvin, mutta esim. kuulovaikeuksia omaavat ja keskittymisvaikeuksia muutenkin omaavista osa voi olla vaikeuksissa.

          1. Ei pärjää. Tässä on päästetty arkkitehdit ja kikkailijat vallankahvaan kun sitä kahvaa olisi pitänyt pitää käsissään oikeasti opetustyötä tekevät. On päivänselvää että luokkahuoneoppimisen perusedellytyksenä on rauhallinen ympäristö ja mahdollisimman yksilöllinen opetus, eli pienimmät mahdolliset ryhmäkoot.

  4. Lasten koulussa ala-asteen ruokalassa ja tunneillakin on käytössä Peltorin kuulosuojaimia, omatkin saa tuoda jos haluaa.
    Koulussa on isoja luokkahuoneita, jotka saa jaettua asiallisislla siirtoseineillä, Luokan koko on 60 oppilasta / 3 opettajaa, äänihaitat saattavat liittyä muuhunkin kuin tilasuunnitteluun..

  5. Käytäntö ja teoria saattavat tässä(kin) kulkea hieman eri latua. Minulla oli jokin vuosi sitten mahdollisuus käydä uudessa hienossa koulurakennuksessa. Tiloissa oli runsaasti siirtoseiniä, joilla tilajakoa saattoi muuttaa. Tiedustelin eräältä opettajalta, onko koulussa vahtimestaria tai muuta henkilöä, jonka tehtäviin kuuluu hoitaa tarvittavat seinien siirtelyt. Arvelin, että opettajien aika ei taida siihen riittää. Vastaus kuului, että sellaista henkilöä ei ole, eikä sen takia seiniä siirrellä mihinkään.

Vastaa käyttäjälle ingengör Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat